Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-04-30, 09:13
Stinabs avatar
Stinab Stinab är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006
Standard Blandade känslor...

Är inne nästan varje dag och läser runt bland trådarna och främst under Kretarubrikerna eftersom jag ständigt längtar dit...
Har ingen resa bokad dit i år och sitter nästan och tycker synd om mig själv och att livet är orättvist. Får skuldkänslor eftersom jag har en stor resa till Kroatien i sommar istället med en massa äventyr (som jag givetvis också ser fram emot) men kan ändå inte riktigt engagera mig till 100% som jag skulle gjort om vi skulle till Kreta. Är det fler som känner så?
Ännu värre är det ju för alla de som inte ska eller kan åka någonstans alls!

Nu skäms jag nästan över mina i-landsproblem men det känns verkligen i hjärtat och i magen att inte få sätta fötterna på Kretajorden, sitta på en balkong och titta ut över havet, luncha på favorittavernan, smyga ut på morgonpromenad och köpa nybakat bröd... Jag vill hem!

Hälsningar
Stinab
Svara med citat
Gammal 2009-04-30, 09:41
aake aake är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Blandade känslor...

Jag håller fullständigt med Dig.Kan för första gången på 23 år inte åka till mitt älskade Kreta och Rethymno.Trots dagböcker och foton så kan de ju inte ersätta känslan när man kliver ur planet och känna värmen och förväntningarna.Jag vet att alla mina sinnen nu är öppna för att ta emot all det trevliga som väntar.
aake
Svara med citat
Gammal 2009-04-30, 10:40
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Nu skäms jag nästan över mina i-landsproblem men det känns verkligen i hjärtat och i magen att inte få sätta fötterna på Kretajorden, sitta på en balkong och titta ut över havet, luncha på favorittavernan, smyga ut på morgonpromenad och köpa nybakat bröd... Jag vill hem!
Hm, nu har du fel!
Hur kan du skämmas över att längta hem?

Det var väl Balzac, va? Som menade att ens hem är där man känner sig hemma och inte där man är född?

xenos
som inte skämms
Svara med citat
Gammal 2009-05-01, 07:29
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Det var väl Balzac, va? Som menade att ens hem är där man känner sig hemma och inte där man är född?
Så sant, så sant...
Svara med citat
Gammal 2009-05-01, 08:25
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Så känner jag inte inför resor till andra resmål. Tvärtom är det oftast mer spännande att åka till ett land jag aldrig besökt tidigare och jag försöker verkligen att inte jämföra med Grekland. Mina resor till andra länder har blivit väldigt bra och visst saknar jag den grekiska maten ibland men bara som en kort tanke ungefär som något annat jag saknar hemifrån. Jag lagar rätt mycket grekisk mat här hemma i Sverige så det är en del av vardagen. Du får det säkert jättebra i Kroatien och blir en erfarenhet rikare.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-05-01, 18:30
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Jag kan känna igen din känsla, åkte till Menorca ett år och när jag låg på stranden och tittade upp på himlen, så tänkte jag:"Denna sol skiner över Grekland också - och där hade jag kunnat vara..." Det blev en enda lång jämförelse, även om jag försökte skaka bort det från huvudet! Kanske för att Menorca inte gick ihop med mig? Mallorca kändes bättre, om man nu skall jämföra.

Jag ville ju inte jämföra, men på något sätt hade sol/bad/sommarsemester blivit lika med Grekland, det var det ultimata. Nummer ett...

Jag känner inte samma sak när jag åker på stadssemester i andra länder, då är det där och nu det gäller, jag är glad och nöjd.

Men när man åker till Grekland så är det så mycket annat man får än bara en strand och en solsemester, och det är just det där "andra" man saknar när man åker till tex Spanien. Nä, det låter inte klokt. Och det går inte att förklara heller...
Svara med citat
Gammal 2009-05-01, 18:47
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Det kommer flera tåg! Har hört så mycket fint om Kroatien!
Njut och ha det skönt!
Svara med citat
Gammal 2009-05-04, 08:22
Stinabs avatar
Stinab Stinab är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Nektaria Visa inlägg
Det kommer flera tåg! Har hört så mycket fint om Kroatien!
Njut och ha det skönt!
Jo, det ska jag göra! Vi har varit i Kroatien tidigare och det är jättefint där. Men som Gita skriver, man saknar det där "andra" när man inte är i Grekland...

Stinab
Svara med citat
Gammal 2009-05-10, 22:27
Acinom Acinom är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

På tal om det här med blandade känslor......känner samma sak när det inte är Kreta som står på tur när det gäller resor. Precis som tidigare skrivits så hade vi turen att få åka till Kroatien förra hösten, efter en vårresa till Kreta, sen i Januari var vi less på den svenska vintern och åkte till Kanarieöarna,,,,,satt ändå hela tiden, även om det var bra där också och längtade till Kreta. Det är något väldigt speciellt med "landet". Vi har för det mesta bott i Agia Marina, Platanias eller Georgiopolis när vi varit där. Även om många upplever det "turistiskt" så är det faktiskt det vi längtar efter, o vi är ju faktiskt turister själva.
Man kan ju på egen hand åka runt i byarna o kika på det mera genuina Kreta vilket vi också brukar göra.
Som tur är så är det inte långt kvar till vi kommer dit, åker den 6 juni och skall bo på Margarita Beach resort! Kanske vi även kommer iväg i sept okt och firar en som fyller jämna år då!
Längtar varje dag nu!!!!
Svara med citat
Gammal 2009-05-10, 23:06
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Oj vad jag känner igen det där...

Vi tar alltid en resa till Italien, en till Grekland och en nytt resmål eller cityresa varje år.

Tidigare så längtade jag alltid till Grekland när vi var i Italien, och när vi var i Grekland längtade jag lite grand till Italien. Nu längtar jag alltid Grekland när jag någon annanstans men till Italien längtar jag inte så mycket till längre...Jo, Sorrento o Amalfikusten vill jag uppleva en gång till innan jag avlider!
Svara med citat
Gammal 2009-05-21, 10:18
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad

Jag känner igen mig. Har varit i Grekland varje sommar i många år. I år skulle dock 15-åriga dottern få välja och valde Turkiet! Jag vet att jag kommer sakna Grekland men ska försöka göra det bästa av situationen. Lever på hoppet att pengar ska ramla in någonstans ifrån så att jag och sambon kanske kan ta en grekvecka i oktober. Har hört att det är billigare att leva i Turkiet och det bidrar också. Jag är inte fast anställd och måste tänka på ekonomin. Vi hittade en resa för 2 vuxna och 2 15-åringar för 14000:-. Det är så billigt så man undrar om det är fel. Vi åker till Kusadasi 13-27 augusti, det blir nog bra....
Svara med citat
Gammal 2009-05-21, 14:35
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Citat:
Vi åker till Kusadasi 13-27 augusti, det blir nog bra....[
En dryg timmes båtfärd till Samos...

xenos
Svara med citat
Gammal 2009-05-21, 18:39
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad

Jag såg att det finns utflykt till Samos, den ska jag boka så snart det går. Då får jag i alla fall en dag Grekland...
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:56.