Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-05-02, 10:47
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Båt Tinos-Naxos

Vi planerar att eventuellt besöka Tinos för första gången i sommar.
Tanken är sedan att komma vidare till Naxos. Men, det verkar inte komma upp några förbindelser mellan dessa öar på GTP.
Någon som vet om det brukar finnas förbindelser mellan Tinos och Naxos i juni ?

Lars
Svara med citat
Gammal 2009-05-02, 11:24
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005
Standard Sv: Båt Tinos-Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Lars
Det verkar ju inte finnas några i år, nu ligger väl alla turer ute på GTP fast alla har ännu inte fått tiderna bekräftade, det tar ju lite tid att få pusslat ihop hamntiderna.
Skulle det inte dyka upp någon tur så verkar det lättaste alternativet vara att ta sig från Tinos till Paros, mellan Paros och Naxos går det båtar flera ggr per dag.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2009-05-02, 12:29
laeros avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Skulle det inte dyka upp någon tur så verkar det lättaste alternativet vara att ta sig från Tinos till Paros, mellan Paros och Naxos går det båtar flera ggr per dag.
// Helén
Tack för svar Helén, svågern Tobbe S och jag sitter med datorn ute i trädgård och har väl också kommit fram till att vägen över Paros kanske blir lösningen.
Men samtidigt har jag svårt att tro att det inte ska finnas direktförbindelser, tänkte att nån av "Tinos-fansen" har koll på hur det varit förr om åren.

Lars
Svara med citat
Gammal 2009-05-02, 12:54
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Men samtidigt har jag svårt att tro att det inte ska finnas direktförbindelser, tänkte att nån av "Tinos-fansen" har koll på hur det varit förr om åren.
"Tinosfansen" åker väl inte till Naxos?!
// Helén
Svara med citat
Gammal 2009-05-02, 14:20
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Grattis. Ett mycket bra val.

Citat:
Det är mycket märkligt. Förr om åren fanns det goda förbindelser mellan Tinos och Naxos. Men sedan i fjol så har de upphört nästan helt! När jag skulle från Tinos till Amo skulle jag fått åka: Tin - Paros - Naxos - Amo! Som tur var hittade jag där nere en SeaJet från Myconos till Amo så det fick bli den vägen i stället.

Citat:
Jag betvivlar att det dyker upp någon tur, speciellt i Juni, så man måste nog åka över Paros. Eller Myconos. Det fungerar lika bra. Kolla tiderna på plats. Båtkontoret mitt på hamnpromenader är bra. Man kan nog åka över Syros också i värsta fall.

Citat:
"Tinosfansen" åker väl inte till Naxos?!
// Helén
Jodå, det händer att vi byter båt där... Jag har lagt ett antal timmar på To Limanaki i väntan på nästa förbindelse...
Svara med citat
Gammal 2009-05-02, 23:35
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Detta är väl ett av problemen då alla väljer att åka Blue Stars lite snabbare båtar som kostar lite mera. De lite udda rederierna som kör tvärlinjerna i bland annat Kykladerna går i konkurs och de användbara linjerna försvinner. Det är ungefär lika smart som att inte handla på de små Supermarketarna i turistområden, om några år står vi där på Lidl och funderar vart Mythos tog vägen.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2009-05-03, 05:15
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
De lite udda rederierna som kör tvärlinjerna i bland annat Kykladerna går i konkurs och de användbara linjerna försvinner.
Den enda udda linje inom Cycladerna jag känner till är Skopan. Menar du att det funnits fler? Vissa utflyktsbåtar då. Däremot så gick färjorna inom många fler öar förr. Men nu så har man väl analyserat resemönster osv och optimerat linjerna. Förr gick det många färjor mellan Tinos och Naxos tex. Nu går det inga! Tja, enl GTP just nu går det en, en dag i augusti...

Men hur åker Grekerna? De åker från fastlandet till "sin" ö och tillbaka. Som jag förstår det så åker en Grek ytterst sällan från sin ö till en annan ö. Möjligtvis åker h*n till fastlandet för att besöka släkten eller sjukhus. Eller lämna bilen på reparation. Men vederbörande har ytterst sällan anledning att besöka en annan ö. (Om man inte åker till Tinos för kyrkan vill säga... )

Vi kan ju inte begära att Grekerna ska hålla igång linjer bara för oss turister. Även om det varit bekvämt. Vi måste finna oss i att kanske byta färja på någon ö. Precis som de gör!
Svara med citat
Gammal 2009-05-03, 09:05
laeros avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Den enda udda linje inom Cycladerna jag känner till är Skopan. Menar du att det funnits fler?
Nu svarar jag istället för Jan-Erik.
Har för mig att t ex Panagia Tinou, den gamla skorven, gick på en tur som trafikerade en massa öar utan att gå in till Pireus ?
Hade den Tinos-Naxos på sin rutt ?
Är förresten P. Tinou och systerfartyget Panagia Hozoviotissa tagna ur drift i år ?

Lars
Svara med citat
Gammal 2009-05-03, 18:24
Banned

Citat:
Har för mig att t ex Panagia Tinou, den gamla skorven, gick på en tur som trafikerade en massa öar utan att gå in till Pireus ? Hade den Tinos-Naxos på sin rutt ?
Panagia T och Naiaz 2, bägge flytande lik-kistor, avgick tidigare varje morgon kl 08.00 från Pireus åt var sitt håll på en ringlinje som omfattade Tinos, Paros, Naxos och en eller två öar till. De avgick från piren som ligger precis där flygbussen stannar idag.

Den ursprungliga Panagia skrotades på 90-talet, -94 tror jag, och ersattes med ett annat, lika dåligt (!) fartyg men med samma namn. Naiaz såldes och döptes om.

Vid den tiden hade jag börjat åka från Rafina så jag vet inte om eller hur lnjerna ändrades senare.

Den "nya" Panagia såg jag senast i hamnen i Katapola för några år sedan men jag hoppas att hon är tagen ur drift nu för allas säkerhet...
Svara med citat
Gammal 2009-05-03, 22:13
Janériks avatar

Citat:
Den enda udda linje inom Cycladerna jag känner till är Skopan. Menar du att det funnits fler? Vissa utflyktsbåtar då. Däremot så gick färjorna inom många fler öar förr. Men nu så har man väl analyserat resemönster osv och optimerat linjerna. Förr gick det många färjor mellan Tinos och Naxos tex. Nu går det inga! Tja, enl GTP just nu går det en, en dag i augusti...
Ett rederi som har kört lite udda linjer är väl Saos Ferries som nu verkar vara på fallrepet, diskuteras i en annan tråd här också. Tidigare fanns det (som jag förstått det en hel del små rederier som ägdes ute på öarna, de har då blivit uppköpta eller nerlagda eller både och. Om en båt ägs av ett rederi ute på en ö så har de helt klart ett annat intresse av att köra linjen som går till den ön. Skopan är ett exempel, Nissos Kalymnos, Samos Spirit, Sea Star, båten mellan Fourni och Ikaria (minns ej vad den heter), mellan Santorini och Anafi har det funnits en båt som jag inte vet om den finns kvar, båten som ska gå mellan Santorini och Amorgos är ju också ett litet udda rederi som har haft det lite tungt. Exemplen är ganska många och nu tillhör jag ändå nybörjarna på båtluffning här på Kalimera, ni som var med på 80-talet har säkert många andra exempel också.
Citat:
Men hur åker Grekerna? De åker från fastlandet till "sin" ö och tillbaka. Som jag förstår det så åker en Grek ytterst sällan från sin ö till en annan ö. Möjligtvis åker h*n till fastlandet för att besöka släkten eller sjukhus. Eller lämna bilen på reparation. Men vederbörande har ytterst sällan anledning att besöka en annan ö. (Om man inte åker till Tinos för kyrkan vill säga... )

Vi kan ju inte begära att Grekerna ska hålla igång linjer bara för oss turister. Även om det varit bekvämt. Vi måste finna oss i att kanske byta färja på någon ö. Precis som de gör!
Nej, jag menar inte att grekerna ska upprätthålla trafiken för oss turister, om de inte anser sej behöva turister så är det ju bara att de lägger ner trafiken. Problemet för många småöar är ju att de till en viss del lever på turister och om det inte går några båtar så kommer det inga turister. Jag minns första gången jag var på Fourni, NEL hade då beställt sina nya stora snabbåtar och en av dem var planerad att sättas i trafik mellan Pireus och Fourni (med flera öar). Några på Fourni var fullständigt lyriska då de skulle få snabb trafik från Aten, det skulle dra en massa nya turister till dem. Nu gick det inte riktigt som det var tänkt med de båtarna, bränsleekonomin lämnade ganska mycket övrigt att önska och det gick så långt så att alla tre båtarna stod upplagda ett par år. Sedan byttes maskineri i någon av dem och någon såldes iväg, nu finns en kvar och den kör faktiskt en udda linje i Kykladerna utan att angöra fastlandet.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2009-05-03, 22:17
Janériks avatar

Citat:
Nu svarar jag istället för Jan-Erik.
Har för mig att t ex Panagia Tinou, den gamla skorven, gick på en tur som trafikerade en massa öar utan att gå in till Pireus ?
Hade den Tinos-Naxos på sin rutt ?
Är förresten P. Tinou och systerfartyget Panagia Hozoviotissa tagna ur drift i år ?

Lars
Panagia T och Panagia H fastnade visst i någon typ av säkerhetskontroll förra sommaren och har sedan varit upplagda, kommer väl knappast att återkomma i trafik.
Båtarna var för övrigt inte systerfartyg, de var bara ungefär lika stora och samma typ, byggdes inte ens på samma varv.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2009-05-03, 22:20
Janériks avatar

Citat:
Tanken är sedan att komma vidare till Naxos. Men, det verkar inte komma upp några förbindelser mellan dessa öar på GTP.

Lars
Jag ber om ursäkt för den alldeles sönderspammade tråden om gamla båtar och gammal båttrafik, ibland är det lite lätt att bli ivrig och komma långt från ämnet.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2009-05-04, 14:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Panagia T och Panagia H fastnade visst i någon typ av säkerhetskontroll förra sommaren och har sedan varit upplagda,
Var har du läst det?
Svara med citat
Gammal 2009-05-04, 22:39
Janériks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Var har du läst det?
Det var en bra och väl befogad fråga. Kan ha varit på maillistan "Ferries of Southern Europe", eller på Ekathimerini, eller på forumet Landgången, jag minns inte. Förresten så kan det också vara något jag fick för mej då båda båtarna försvann samtidigt. Hur som helst så känns det som att jag är ganska säker på detta men jag vill kanske inte riktigt helt garantera det ändå.

Mvh Janérik (något osäker)
Svara med citat
Gammal 2009-05-05, 09:37
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:

Nej, jag menar inte att grekerna ska upprätthålla trafiken för oss turister, om de inte anser sej behöva turister så är det ju bara att de lägger ner trafiken. Problemet för många småöar är ju att de till en viss del lever på turister och om det inte går några båtar så kommer det inga turister.

Mvh Janérik
Precis vad jag också tänkte.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-05-06, 16:08
Banned

Citat:
Nej, jag menar inte att grekerna ska upprätthålla trafiken för oss turister, om de inte anser sej behöva turister så är det ju bara att de lägger ner trafiken.
Visst kan man hårddra saker... Grekland besöks årligen av ca 20 Milj turister och är deras enskilda största inkomstkälla. Men majoriteten av turisterna flyger till en ö (eller fastlandet) och stannar där under semestern och utnyttjar inte färjor i någon större utsträckning. Därför tror jag inte att man tar någon större hänsyn till båtluffare när man planerar linjerna. De styrs nog snarare av de transportbehov Grekerna själva har, hur attraktiva linjerna är, subventioner, mutor osv. Det kan även finns vissa tekniska behov eller krav också. Kan tex alla färjor lägga till i alla hamnar?

Citat:
Problemet för många småöar är ju att de till en viss del lever på turister och om det inte går några båtar så kommer det inga turister.
Det är och har varit ett problem under lång tid. Förr var det så att vissa mindre öar betalade för att ett rederi skulle lägga till i just deras hamn! Jag vet inte om det är så längre. Frågan är vilken hänsyn ett rederi tar till att en viss ö vill ha vissa förbindelser. Det kostar pengar att ta en omväg på en timme. Då gäller det att det finns passagerarunderlag som gör det lönsamt. Annars är det inte intressant.

Tidigare var det så att Grekiska staten styrde, om inte helt, så till stor del hur trafiken skulle se ut. Det är borta nu och rederierna är vanliga affärsdrivande företag på en konkurrensutsatt marknad. Vilket innebär att det är fullt slagsmål om de mest attraktiva hamnarna och linjerna. Och staten lägger sig egentligen inte i det längre.

Jag misstänker att en av anledningarna att det blivit rätt mycket dyrare med färjor i Grekland är just det att staten inte styr rederierna som tidigare. Vissa subventioner finns kvar men riktigt hur de fungerar idag vet jag inte. Samma sak med förbindelse mellan Tinos och Naxos. Det är troligtvis inte lönsamt att ha bägge dessa hamnar på samma linje längre. Man får helt enkelt byta färja på någon annan ö. Kommer man från fastlandet tar man "rätt" färja från början helt enkelt. Grekerna har helt enkelt inte samma behov att ha förbindelser mellan öar som båtluffare har.

Men ett sätt att lösa det är ju att köra med mindre lokala linjer som man gör med tex Skopan, Nisse, Sea Star m fl. Och det kan ju vara så att det kan bli en ny marknad för den typen av linjer.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:14.