|
|||
|
|||
Nea Chora
Hej alla Kretafantaster.
Jag har bokat hotell i Nea Chora, men har tidigare mest bott i Agia Marina o Kato Stalos. Hotellet jag bokat heter Christina 1 o 2. Någon som bott där? Undrar om det finns bra matställen i området och om det är möjligt att promenera strandvägen mot Agia Marina-hållet? Vet att det är promenadavstånd in till Chania, men hur är möjligheterna att gå åt andra hållet? |
|
||||
|
||||
Sv: Nea Chora
Jo nog går det allt.
En nätt promenad på ca 7-9 km. Farlig passage i kurvan till Stalos, där måste man gå på vägen ca 500m. Kartorna läses från Platanias -> Xania. Jag har gått några gånger hem till (då) Stalos på natten, inget att direkt rekommendera då det är tillräckligt farligt på dagen. Mot stan Uffe Senast redigerad av UlfWiman den 2009-05-03 klockan 16:27. |
|
||||
|
||||
Den farliga kurvan har ju numera trottoar har vi ju fått rapport om av Gunilla Det går helt klart promenera men jag skulle välja buss
Malin |
|
||||
|
||||
Ja nu är det trottoar i dödskurvan, äntligen. Ett bra ställe att äta på i Nea Chora är Gourmet, ligger nära lilla fiskehamnen.
Gunilla |
|
||||
|
||||
Citat:
Och Volakas, mellan ovanmämnda och Christina. Hälsa... xenos |
|
||||
|
||||
Bodde på det hotellet i sommras, och måste säga att det är mitt bästa boende hittills i Grekland, åker snart på min 12:e resa..... strandpromenaden in till Chania är helt underbar, gick den 1-2 ggr per dag och bara njöt. Det ligger ett bra matställe i början av vägen in mot Chania, det första när du kommer upp på vägen i från stranden, nästan bara Greker som äter där, och det är ett bra tecken. Ni kommer att få en härlig semester... det är jag övertygad om !
Mvh Ludde |
|
||||
|
||||
Nea Chora är ett mycket bra val liksom Christina, om vill ha närheten till Chania, där det ju finns allt vad du kan önska. Nea Chora är inte som Platanias eller Agia Marina, visst finns det hotell och turister men inte alls i den omfattning som längre ut från Chania. Bra tavernor och dessutom, om du är intresserad, marknad varje torsdag , som startar precis ovanför den lilla hamnen i Nea Chora. Nämnas kan väl i detta sammanhang att lördagsmarknaden flyttats upp mot Krigsmuseet alltså söderut från Agora sett.
Ha det bra på Kreta! lars Kriti stin kardia mou Senast redigerad av lars den 2009-05-15 klockan 09:15. |
|
|