Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Södra Kreta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-05-08, 23:43
Magnetic Magnetic är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008
Standard Båt mellan Paleochora och Loutro?

Hej!
Jag och min pojkvän planerar att resa till Kreta i början av juni. Vi flyger till Chania och ska sen ta oss ner till södra sidan med hyrbil och sen upp längs med sydvästkusten tillbaks till Chania, hade vi tänkt. Vi vill gärna besöka Loutro, som vi har läst mycket gott om. Men det verkar krångligt att ta sig dit, eller snarare därifrån. Det ser inte ut att finnas några vägar alls längs med sydkusten, och då blir det kanske ett ogörligt projekt att åka med bil från Chora Sfakion mot Paleochora och sen uppåt?
Eller kan vi istället satsa på att köra direkt till Paleochora, och sen ta båt till Loutro? Går det? Har letat tidtabeller på nätet, men det verkar som om man måste byta båt och att väntetiden blir väldigt lång.
Det skulle vara fantastiskt om jag kunde få hjälp med att räta ut frågetecknen.

Mvh
Karin
Svara med citat
Gammal 2009-05-09, 05:53
Patricuz Patricuz är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008
Standard Sv: Båt mellan Paleochora och Loutro?

Hej!

Det är en fin rutt ni har valt! Den är inte alls omöjlig. Det går att ta med sig bilen på färjan från Chora sfakion till Paleochora. Ifall jag inte misstar mig så borde det gå någon färja direkt. Ifall ni skulle hamna att byta färja i Loutro, så är det inte alls dumt att stanna en natt där. Många på forumet tycker att det är en mysig by och har säkert tips på övernattningsställen. Har själv inte besökt Loutro än, men däremot Chora sfakion, Sougia och bott i Paleochora. I Paleochora är det defininitivt värt att stanna!

Visst går det att köra andra hållet också och då får ni köra uppför den otroliga vägen från Chora sfakion mot Chania hållet. Den slingrigaste och enligt mig mest med "hjärtat i halsen" so far i Grekland. Kanske bättre att köra den uppför än nedför... Fin utsikt!

Går också att ta båten till Loutro, stanna över dagen eller natten och sedan tillbaka till Paleochora igen. Har ingen aning om vad det kostar att ta med bilen men kanske någon annan vet. Alternativt kan man ta färjan från Sougia mot Chora sfakion hållet. Bilvägen tar slut i Sougia och fortsätter i Chora sfakion.

Mvh P

Senast redigerad av Patricuz den 2009-05-09 klockan 05:58.
Svara med citat
Gammal 2009-05-09, 10:13
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Rutten är nog genomförbar. Det det hänger på är bilen i Loutro. Det finns inga vägar där, men där färjan lägger till finns en mindre plats, där borde det gå att ställa bilen, beroende på hur trångt det redan är. kolla med något av hotellen i Loutro, de borde veta hur man kan göra. Annars kan ni ju åka förbi Loutro, ställa bilen i Chora Sfakion, där finns gott om parkeringar, och sedan ta er tillbaka till Loutro. Antingen med stor båt eller med nån mindre. Det går också att gå, men det är väl inte så kul med packning. Lycka till med planeringen.
Svara med citat
Gammal 2009-05-09, 12:48
91kgs avatar
91kg 91kg är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Hej!

Jodå visst går det båt till Loutro utan att behöva byta.

Paleochora-Sougia-Agia Roumeli-Loutro-Chora Sfakion.

De har 2st stoppplatser i Loutro varvid den ena ligger en bit från hus och där de även har en plats för sophämtning.

Då vi åkte så hade de med sopbilen som de stannade speciellt för som körde typ 10m för att lasta sopor och sen på båten igen

Men ang hurvida man får ta med en bil vet jag inte och gissar det blir svårt utan man fåt nog ställa den på någon av de andra stoppen.

Gillar ni vandra så går det att gå från Chora Sfakion utmed havet och jag har för mig det är ca 4-5km vilket kan va trevligt om ni inte har för mycket att bära på.

Mvh!
Svara med citat
Gammal 2009-05-09, 17:06

Hej, tack för alla svar!
Vi kommer nog inte att ta med oss bilen till Loutro, utan istället köra från Chania flygplats till Paleochora, stanna där någon/några nätter och sedan ta båten till Loutro, stanna där i kanske två dagar och sedan åka tillbaks med båten till Paleochora. Därifrån tänkte vi köra upp längs med kusten och stanna på några ställen på vägen tillbaks till Chania, (bland annat Hotel Glykieria vid Elafonissi, som många här på forumet verkar väldigt förtjusta i). Vad tror ni om den planen?

Om någon har tips på bra boende i Paleochora och även längs med västkusten, så tipsa gärna!

Vi är också sugna på att åka till Falasserna och/eller Balos - någon som har erfarenhet och kan jämföra, eller ge några tips? Är Kastelli en trevlig stad?

/Karin
Svara med citat
Gammal 2009-05-14, 15:02
thomas thomas är inte uppkopplad

Bra boende i Paleochora finns det gott om. Men ett att särskilt rekomendera ligger bakom stora hotellet från sandstranden räknat. Stor studio, på andra våningen har man havsutsikt. Namnet kommer jag inte ihåg men där är en snäcka eller något liknande på hotellskylten
thomas
Svara med citat
Gammal 2009-05-14, 16:02
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Om du kollar in på resebreven här till höger och tar fram Hösten 2008 Arne och Birgitta, då hittar du lite matnyttigheter över aktuell kuststräcka.

Vi bodde i Paleochora, Chora Sfakion och Loutro. Hittade väldigt bra boende på dessa ställen.
Men, tveksamt att frakta bilen med till Loutro. Visserligen finns en liten grusplan just vid färjeläget, men den verkar mera vara avsedd för personal inom turistnäringen.
Men, hela denna kuststräcka är väldigt vacker och väl värd ett besök.
Vi tog Bussen från Chania till Paleochora och sedan kustfärjan till Chora Sfakion via Loutro. Buss från C.F åter till Chania via ett par nätter i Rethymno

Arne och Birgitta
Svara med citat
Gammal 2009-05-15, 15:17
Christer Christer är inte uppkopplad

Blir billigare att åka buss till Paleochora om ni sedan vill ta färjan längs kusten kliv av i Loutro och fortsätt sedan till Chora Sfakion och bussen till Chania. Sen kan Ni hyra bilen om det finns dagar kvar och köra runt.
Men det går att köra av en bil i Loutro parkera den där under tiden i Loutro och sen köra upp på färjan igen. Förutsättningen är att åka första färjan från Paleochora på morgonen den stannar vid kajen. En del av färjorna gåt rakt in i viken till badstranden. Där finns inte plats för bilen.
Svara med citat
Gammal 2009-05-18, 22:12

åh vad bra med alla tips!
Vi ska inte ta med bilen till Louto, utan låta den stå i Paleochora och ta båten dit. Nu är det mindre än en månad tills vi åker!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:32.