|
|||
|
|||
Problem att välja ställe
Vi (jag och en tjejkompis) funderar på att åka till Kreta men vet inte vilket ställe vi ska välja. Chania, Platanias eller Rethymnon.
Det vore intressant att höra med er som har varit till de ställena vad det finns för för- och nackdelar på respektive plats. Vilket gillarn ni bäst? Vi är inte ute efter något partajande. Vi vill vila upp oss på en fin badstrand, äta god mat i mysiga restauranger och strosa i butiker på kvällarna. |
|
|||
|
|||
Sv: Problem att välja ställe
Nu vet jag inte hur länge ni ska stanna...
Jag skulle ta flygstol med Norwegian till Chania.Bo ett par nätter på Casa del´Ámore,ta bussen ner till Paleochora och stanna där ett tag. Chania har underbar atmosfär, fin shopping,riktigt bra restauranger mm. Stränderna vid nordvästra kusten ger jag inte mycket för-undantaget Georgiopoli. Däremot har Paleohora underbara stränder.Både i själva byn och en bit utanför.Dessutom är själva HAVET och badandet SÅ underbart just på södra Kreta! |
|
|||
|
|||
Vi ska bara vara borta en vecka. Vad brukar det kosta med ett rumm i slutet av september? Vill gärna ha med pentry.
Är det lätt att få tag i rum? Fler får gärna säga sina åsikter om platserna. |
|
||||
|
||||
På "mitt" pang, Olgas pension i Rethymnos gamla stadsdel (supermysigt) betalar man ca 35€ per natt (ej per person utan per rum) för en studio med kokvrå och badrum+AC.
Jag rekomenderar varmt ett besök i den staden och en bussutflykt till Sydsidan någon av dagarna! |
|
||||
|
||||
Ja du.. det ser ut som ett svårt val. Rethymnon är fint för det har allt. Fin sandstrand. Stranden inne i stan som är den "riktiga" stranden är väldigt långgrund. Nackdelen där är farliga undervattenströmmar. Du har gamla stan med mysiga gränder och gott om bra tavernor.
Platanias är också väldigt trevligt med bra strand och gamla stan som klättrar uppåt berget med en enorm utsikt allra längst upp. Se det bildalbum som jag lagt in. Vill man in till Chania tar man enkelt den blå stadsbussen dit. Jag själv tycker lika mycket om båda orterna. Men Rethymnon är nog ändå snäppet bättre för det känns mera som "hemma" för mig. Vilket ni än väljer så blir ni säkert väldigt nöjda. //Monica S |
|
|||
|
|||
Tack för era svar!
Är det svårt att få tag i boende på plats? När vi Ö-luffade i Kykladerna förra sommaren fick vi ofta rum för 100-120.-/natt för 4 pers (i mitten på juni). Är priserna dyrare på Kreta? När vi åker är det ju inte högsäsong, kan det vara billigare då? Ni får gärna skriva mer åsikter om Platanias resp Rethymnon. |
|
||||
|
||||
Menar du per rum, eller per person? Om ni betalade den summan per rum så har ni slagit alla rekord, så billigt har jag aldrig hört talas om. Jo, det har jag, men det är bra många år sedan.
|
|
|||
|
|||
Jag var lite otydlig
Per person ska det vara |
|
||||
|
||||
Tänkte väl det. Min erfarenhet är att det generellt är dyrare på Kreta än i Kykladerna. Inte mycket, men dyrare.
|
|
|||
|
|||
Är det lätt att få tag i boende i slutet av September?
|
|
||||
|
||||
Nej, det är inte svårt att få rum i slutet på september.
Så. till Rethymnon eller Chania. Chania naturligtvis, inte för att jag känner mig mest hemma där, varit nästan lika många ggr i Rethymnon. Nej därför att de mest spektakulära stränderna, de närmsta strändernm, den mest varierande naturen, Lefka Oris bergsmassiv, de lättaste nåbara byarna som omger Lefka Ori, de mest kulturhistoriskt intressanta platserna, I Chania eller utanför. Sammantaget, ni har ju bara en vecka på er, så är utbudet ur alla perspektiv störst om man bor i Chanie; Nea Chora, har en hel del att välja på, vid sidan av turistkoncentrationen. Kan man begära mer? xenos |
|
|||
|
|||
Citat:
Det ser ut som att det vore ett bra val. Man vill ju få ut så mycket som möjligt av en vecka. |
|
|