|
||||
|
||||
Gratis semester vecka
Hej. Är det någon som har "vunnit" en gratis semester vecka med Gobhar Travel ??. Vi fick detta gratis erbjudande nu när vi var i Rethymnon. Endast 32,50 pund per person skall betalas in till en adress i England inom 14 dagar. Vi är mkt skeptiska till detta gratis erbjudande, undrar därför om någon har fått samma erbjudande och använt sig av det. Vi träffade ett par som har skrivit på en form av medlemskap som innebar att de måste resa minst 7 veckor inom de närmaste 3 åren. De kunde resa runt om i världen och varje vecka skulle endast kosta 2.500 kr, men de var tvungna att betala in sammanlagt 57.000 kr. De hade på plats betalat 2.500 kr och skulle när de kom hem betala in 4.500 kr, resterande kunde de betala via någon avbetalningsplan. Vi diskuterade en hel del med paret och de kännde att det var ett bra val som de har gjort. Men Peter och jag är nöjda med att vi inte gjorde det. Är det någon Kalimera medlem som har erfarenhet av Gobhar Travel och kan dela med sig sin erfarenhet är jag tacksam.
Häls Kristina |
|
|||
|
|||
Sv: Gratis semester vecka
Hej,har aldrig hört talas om Gobhar Travel men det låter onekligen som rena lurendrejeriet. Tror ni ska vara glada att ni inte nappade...Bara det att betala så pass mycket i förskott får mig att höra varningsklockor.
Anki |
|
|||
|
|||
Hvis noe er for godt til å være sant, så er det som regel det
Googlet "Gobhar travel" og fikk bare ett treff som ikke hadde noe med det aktuelle temaet å gjøre. Men nå vet jeg iallfall at "Carn nan Gobhar" betyr Hill of the goats. |
|
||||
|
||||
Jasså lurendrejeriet har spritt sig till Grekland nu också!
Gunilla |
|
||||
|
||||
Redan 1996 vet jag att det började ploppa upp sådana här "företag" i rethymno. Time share kallas det väl, börjar alltid med att man vinner något som man sedan måste hämta ut på nåt avskilt ställe. Där kan det serveras både vin och raki innan det är dags att plocka fram papprena och prata business. Ofta är dess försäljare väldigt bra på att tala omkull folk vilket kan leda till ekonomisk katastrof för de som skriver på. Att ta sig ur dessa avtal kan vara mycket svårt juridiskt... Bluff och båg säger jag bara
|
|
||||
|
||||
Är det verkligen bluff och båg eller lurendrejeri?
Man får vad man betalat för, att man i efterhand ångrar sig är väl inget man kan klandra det säljande företaget för? Jag har bekanta som köpt sina semesterresor på detta sätt- de är jättenöjda, eller har i alla falll varit så länge lågprisbolagen funnits som tagit dem till sina förbetalda boenden för en mycket billig peng. Jag hållere med om att sättet dessa time share säljare arbetar på kan anses vara tvivelaktigt, en hel del akohol och flera streessfaktorer inblandade, men uppenbarligen funkar det ju- annars hade de inte fortsatt. Personligen skulle jag aldrig binda upp mig för denna typ av resor- hur mycket jag än gillar att resa. Jag vill i den mån det är möjligt själv bestämma när och vart jag skall resa // Helén |
|
||||
|
||||
Time share och liknande fenomen har funnits länge på Kreta. Ämnet diskuterades en hel del då många svenskar och andra skandinavier lurades för några år sedan. Det var flera Tv program som behandlade ämnet och många tidningsartiklar. Kanske de har ändrat strategi lite och jag vet inte om man lagstiftningsvägen har försökt hinda skojarna. Unga prydliga skandinavier anställs av företagen och målgruppen är semestrande par och gärna medelålders.
Eva |
|
||||
|
||||
Jag har en bekant som förlorade 30.000 kr, han har inte hört ett knyst från "arrangören". Semesterklubb kallades det, handlade också om resor i hela världen. Då pågick lurendrejeriet på Gran Canaria dock.
Gunilla |
|
||||
|
||||
Citat:
// Helén |
|
||||
|
||||
Nä, de där "Time Share"-försäljarna är oftast några riktiga luringar. För något eller några år sedan införde EU nya, hårdare regler för den verksamheten. Jag kan inte alls vad reglerna innebär men jag har för mig att man har rätt till någon slags ångervecka.
/kimmen |
|
||||
|
||||
Time share har varit uppe till diskussion tidigare och tyvärr är det nog så att det är ett fenomen som kommit till för att stanna
http://www.kalimera.nu/forums/showth...ight=timeshare //Zanét |
|
||||
|
||||
Time Share är I SIG inget lurendrejeri. Det finns flera seriösa företag som organiserar sin försäljning av resor enligt den modellen, och det är inte alls ovanligt, särskilt i andra länder, att flitiga resenärer nyttjar sådana bolag.
Så sent som för två veckor sedan tittade jag i en time share-katalog hemma hos en engelsman som ofta reser på det sättet, och är mycket nöjd. I katalogen fanns resmål i olika länder, bland annat i Skandinavien. DÄREMOT utnyttjas systemet tydligen flitigt av lurendrejare, enligt vad jag hört, framför allt här på Kalimera. Själv har jag aldrig mött någon time share-försäljare och inte heller träffat någon som gjort det. Kanske beror det helt enkelt på att jag aldrig stannar till och hör vad sådana personer har att erbjuda, eftersom jag på förhand tror mig veta att det inte intresserar mig. Tycker man det verkar intressant så finns det all anledning att kolla upp företaget noga innan man bestämmer sig. |
|
|||
|
|||
Jeg antar dette gjelder Gophar Travel. Du finner mye stoff om deres "tilbud" via Google. F eks
http://forum.holidaywatchdog.com/Tim...read-8147.html Vœr skeptisk! |
|
||||
|
||||
Jag brukar stanna upp ibland på Rethymnons strandpromenad och observera hur de arbetar. Eg ganska fascinerande hur de sållar bland alla turister och dirket går på folk som A) ser ut att ha bra ekonomi, par i medelåldern eller äldre B) ser lite osäkra ut, som man gör när man inte vet vart man ska gå eller är ny på stället.
Har tom sett att de kastat sig på en moppe och åkt efter folk. De kommunicerar med varandra per telefon, så att en kollega kan fånga upp tursiterna på annat ställe. De jobbar på provosion och kan göra stora pengar om ett kontraktblir påskrivet. En hel vetenskap det där... Time sare i sig kan säkert vara ett bra alternaiv för många resenärer , men inte om kontrakt blir pålurade folk under falsk markandsföring såsom "vinstlotter" och gratis middagar etc. |
|
||||
|
||||
Motsvarande finns på Rhodos också, men där heter företaget Club Greece. De inriktar sig på turister som precis kommit och fångar deras upmärksamhet med allmänna frågor angånde semestervanor m.m. som tack för att man svarat får man en lott troligen med vinst (t-shirt, cd-spelare eller semestervecka om man har riktigt tur), men..för att inkassera ev vinst måste man följa med till deras kontor och lyssna på en lång info.. Så vill rekommendera Er viss försiktighet även mot detta företaget.
/A |
|
|||
|
|||
Detta fanns även på Skiathos ifjol. Känner igen allt som beskrivs.
/lemon - som inte skrev på: aldrig i livet... |
|
|||
|
|||
Detta känner jag också igen från Skiathos i fjol. Träffade på ett par som åkte till Skiathos för första gången, tror det var första gången i Grekland överhuvudtaget, som på stranden hade köpt en lott där man kunde vinna en resa till Skiathos. Jag behöver ju inte berätta att de vann!! Givetvis gjorde dom detta och i vinsten ingick en vecka vistelse på hotell med pool i närheten av strand. Det enda de skulle göra var att ordna flygbiljetterna. Jag är väldigt skeptisk till sådant där man kan vinna en veckas vistelse. Lotten hade de köpt av en snubbe på stranden! Jag kan än i dag inte låta bli att skaka på huvudet... Jag tycker att det hörs att det är lurendrejeri eller humbug som min morfar hade sagt!!!!!
K |
|
||||
|
||||
Ett ganska vanligt fenomen i alla länder kring medelhavet, Spanien ska väl vara hårdast drabbat kanske. Har stött på detta sen 1998 iaf, då vi f.ö va på väg att bli lurade själva... Farsan anade dock oro och inget illa hände.
|
|
|