|
|||
|
|||
Levnadskostnad?
Hej hej!
Jag och min sambo båtluffade i småkykladerna för 2 år sen, 4 veckor. Helt fantastiskt. Nu tänkte vi fira min sambos examen och åka iväg i sista minuten till Samos, Pythagorion. Det blir charter för det kräver minst planering och vi kommer nog att bo på Evelyn. Min fråga är dock; Vad räknar man med att levnadskostnaden blir /person och dag om man redan har boendet betalt? Frukost och lunch kan man kanske handla på Lidl eller dyl. men resten? Vad kostar maten på Samos? Moped/bilhyrning etc? Andra aktiviteter? Tacksam för alla tips, det skulle förenkla vår budgetplanering rejält. /Jakob & Tillan |
|
|||
|
|||
Sv: Levnadskostnad?
Hej! Kom hem från Samos i söndags. Bilythyrningen kostade på Eurocar 99 euros för 2 + 1 dag, bilkategori A. Man betalade för två dagar och hade bilen i tre dagar. Vid hamnen kostar maten 15 - 20 euros/person, i priset har jag räknaten förrätt, en huvudrätt (ej fisk eller ddyra biffar), ett öl eller läskedryck samt brödet. För oss två kostade lunchen som bestod av en gemensam grekisk sallad, bröd, juice och frappe ca 10 - 12 euros. Priserna har stigit eller så är Pythagorion på Samos dyrare än Paleohora på Kreta.
|
|
||||
|
||||
Det är dyrt i Grekland, men om boendet är betalt bör 500 kr per/person räcka för mat, dryck, moppe mm. Om ni inte sitter varje kväll på barerna och dricker drinkar .
Självklart är priserna olika på olika öar. Även var på ön ni befinner er. Hoppas ni får det underbart! |
|
||||
|
||||
Lidl finns bara strax utanför Samos Stad, så det blir väl lite långt om ni inte hyr bil.....men visst kan man leva billigt om man fixar frukost och lunch själv. Bröd och grönsaker kostar inte mycket. Jag har i alla fall en känsla av att allt är dyrare i Pythagorion eftersom det finns mest turister där.....
|
|
|||
|
|||
Hejsan
vi brukar räkna med runt 10-15 euro/person. Då tar vi aldrig en förrätt var utan vi kanske tar in 2-3 förrätter på 5 personer och lika många varmrätter+kanske 2 sallader. vi dricker öl/läsk+alltid vatten eller möjligtvis husets vin. Vi brukar ta dagens rätt d.v.s långkok eller liknande. Ta in flera rätter, ställ på mitten och alla äter från alla fat. Billigt och gott. Vid en födelsedagsmiddag på Rhodos för två år sedan betalade vi 90 euro för åtta personer. Det är urbilligt att äta gott i grekland men aldrig i "hamnen" dit alla turister går utan på bakgator. Lycka till! Åse |
|
||||
|
||||
Grekerna själva äter ju så....beställer in flera rätter och äter från samma fat eller lägger över på egen assiett. När vi gjort så på en del ställen så stirrar folk, d.v.s. turister, men bra mycket billigare blir det och mätt blir man, för det mesta är det jätteportioner man får.....
|
|
|