|
||||
|
||||
BEDRAGARE ÄVEN I GREKLAND.
Vill gå ut och varna för dessa bedragare som går och delar ut lotter, där man alltid vinner högsta visten. Sen ska man följa med till deras kontor för att hämta ut vinsten. Där blir man då pålurad lägenhetsköp. Såg på min senaste resa hur en familj blev räddad i sista stunden att inte åka iväg och hämta ut sin "vinst".
Detta hände vid Rethymnons kust. Har alldrig sett det tidigare någonstans i Grekland, däremot på Gran Canaria under -80 och -90 talet. Vet inte om jag bara har haft tur och sluppit stöta på detta i Grekland eller är det något som är vanligt även här??? Som tur är har jag läst om dessa skurkar så man vet vad det handlar om. Tycker att resebolagen skulla varna om detta på transferbussarna. Hoppas på fler synpunkter i denna fråga, som verkligen kan spoliera en semester. MHK KK |
|
||||
|
||||
Sv: BEDRAGARE ÄVEN I GREKLAND.
När jag var i Rethymnon 1998 varnade man för detta på transferbussen, så nytt är det inte och troligen inte ovanligt heller.
|
|
||||
|
||||
En liten betydelseförskjutning känner jag mig uppmanad till att göra; Sist jag kom i kontakt med fenomenet, 2004, i Rethymnon, så var bedragarna blonda, unga och definitivt inte greker. De var i sin tur offer för äldre blonda damer som inte heller var greker, nej från stockholmsförort, norr delen. Att de opererade på grekisk mark berodde naturligtvis på sådana som jag, (f.d) blonda och naiva som gärna befinner sig i särskilda miljöer, som på stranden i Rethymnon. Djäkla ormar som slingrar i paradiset.
|
|
|||
|
|||
Jag har läst båda trådarna om lurendrejerierna. Det enda jag har att kommentera är: Möt dem med TOTAL NONCHALANS, se dem inte ens i ögonen och säg inte ett enda ord till dem. Oavsett var i världen man befinner sig så har man rätt till sin integritet, dvs. man är inte skyldig att besvara någonting av vad de har att säga, förmedla eller erbjuda.
Gjorde alla just så som jag beskriver så skulle "fenomenet" aldrig kunna överleva. Jag tycker MYCKET ILLA om denna företeelse, syns det ? Hasse Senast redigerad av Hasse den 2009-06-05 klockan 08:58. |
|
||||
|
||||
Jag brukar dra en harang på grekiska vilket brukar funka för att få tyst på
dom (fast vi blir inte tilltalade så ofta, tror inte vi ser ut att ha så mycket pengar, vilket vi ju inte heller har och om jag hade skulle jag deffenitivt inte lägga de i deras företag hehehe) |
|
||||
|
||||
De som raggar upp semestrande par och delar ut dessa lotter har så gott som alltid samma modersmål som de par de ger sig på. Deras arbetsgivare tror väl att det ska inge förtroende.
För många år sedan på Teneriffa fick jag av en "avhoppare" veta att dessa lottutdelare fick 10.000 pesetas för varje par de lyckades få med sig för att hämta ut "vinsten". Jag gick fram till en svensk kille som jobbade med detta och sa: "Jag vet att du får 10.000 pesetas om du får med oss till visningslägenheten - ge mig 5.000 så följer vi med." Han svarade nej... /kimmen |
|
||||
|
||||
Citat:
Det finns säkert en del osynliga pengar bakom allt detta också. Däremot vill jag inte sträcka mej så långt så att jag vill kalla dem bedragare. Den som inte vet vad det handlar om måste ha levat i en skyddad värld de senaste 20-30 åren och att sedan gå så långt som till en avslutad affär så måste man nog inse ganska lätt vad det handlar om. Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
På Cypern för många år sen, fick jag en gratislott av en dylik typ. Och tror ni inte att jag vann en videokamera!!
Jag behövde bara följa med och avhämta den i ett nybyggt läegnhetskomplex. Han erbjöd oss vänligt plats i sin bil, men jag avböjde med att jag kunde följa efter på min hyrmoppe. Han var inte så intresserad då. Nån videokamera blev det inte heller... /Netwolf |
|
||||
|
||||
Kan inte låta bli att tycka att det måste till en nypa sunt förnuft här. Om nånting låter för bra för att vara sant, så är det vanligtvis också så. Man får ingenting gratis här i världen; nånstans sitter det alltid någon som vill tjäna pengar... så att vinna på en lott man inte har köpt MÅSTE man ju förstå inte är möjligt. Eller tror någon verkligen att det sitter folk och delar ut lotter alldeles gratis, av ren vänlighet? I så fall får man enligt min mening skylla sig själv. Det är inte förbjudet att ha hjärnan påkopplad även om man är på semester...
Karin som håller med Hasse i att inte gilla att bli påhoppad av försäljare, valsedelsutdelare eller folk som vill att man ska skriva på listor för eller emot det ena eller det andra... |
|
||||
|
||||
Citat:
Tydligen har dom härjat länge utanför Rethymnon. Många personer är faktiskt förstagångsresenärer och lite blåögda. Hörde med egna öron hur dessa lotteriutdelare gick på med den svenska familjen och det var vedervärdigt. Är jättenöjd att jag lyckades ingripa och förhindrade att dom åkte med. MHV KK |
|
||||
|
||||
Citat:
Irene |
|
||||
|
||||
Skönt att höra att det varnas för detta. Är verkligen förvånad att vi aldrig har hört det på våra resor annat än på Gran Canaria.
|
|
|||
|
|||
Vi var på Rhodos för några veckor sedan, vi blev varnade av Vings personal för detta med time share redan på transferbussen.
Sedan blev vi flera gånger stoppade av dessa personer med skraplotter,vi ruskade bara på huvudet och gick vidare. Vi träffade personer som gått på detta och följt med för att få den utlovade "presenten" de tvingades att stanna och lyssna i 90 minuter och fick sedan frågan vad de jobbade med-Jag är journalist sade en av dom, då fick de snabbt sin "present" och en taxi därifrån. Så akta er, i Rhodos stad gick dom längs hamnen och försökte stanna oss med frågan - kommer ni från Finland, Norge Sverige och andra länder,svar inte på frågan utan gå bara vidare, det är vårt tips. bopia |
|
||||
|
||||
Citat:
/kimmen |
|
|