|
|||
|
|||
Ö-luffstips och förslag önskas
Om sex dagar vid den här tiden sitter vi fyra vuxna, utan barn eller tonåringar,på planet ner till Athen om allt går som det ska. Vi längtar!
Vi planerar att starta på Milos för att därefter åka till några andra öar: Folegandros, Sifnos, Kea. Om nu färjorna går som vi vill. Milos är vi rätt pålästa om dels genom Kalimera. Nu efterlyser jag tips från er andra som rest till de andra öarna. Vad ska man inte missa att se och göra, vilka krogar bör man undvika, var är bäst att bo osv? Förslag på andra öar som alternativa resmål med Milos som utgångsö är också välkommet. Motivera gärna varför de öarna är bra. Stort tack i förväg för alla svar . |
|
||||
|
||||
Sv: Ö-luffstips och förslag önskas
Om ni inte redan bokat flyg eller färja så skulle jag föreslå att ni börjar på Folegandros. Dels för att det kan finnas ont om bra rum - ju tidigare på säsongen man är där, ju bättre. Och dels för att det ligger längst "bort" från Pireus.
Det verkar inte gå några färjor mellan Sifnos och Kea, så jag skulle gissa att ni får mellanlanda på Kithnos. Serifos kanske kan vara ett annat altenativ. Ni har valt fina öar. Hoppas ni får en trevlig resa! |
|
|||
|
|||
Vi var på bl.a. Sifnos og Kea for noen år siden, du kan jo lese reisebrevet her.
Anbefaler Kea på det varmeste, den er en av de herligste øyene jeg har vært på. Vakker, fredelig, fin natur, eventyraktig hovedstad (hvor vi bodde) osv. |
|
|||
|
|||
Åååh... Sifnos! Bodde i Faros ovanför fiskerestaurangen, direkt på stranden. Liten mysig by. Trevliga människor. Härlig promenad med våra då 10 & 12 åriga flickor till det fina klostret. Äter grekisk sallad ur drejade grekblå skålen, vi köpte på ön, så fort vi kommer åt! Barnen fick kela med drejarens nyfödda kattungar... Ja vi gillar Sifnos...
Även Milos är en toppenö, hoppas ni får stilla väder. Då är Sarakiniko helt fantastiskt! |
|
|||
|
|||
Citat:
Vi "fuskar" så vi tar inrikesflyget till Milos först. Jag har sett att färjorna inte passar men när man är på plats så kanske verkligheten är en annan. Därför önskas som sagt lite andra tips ifall vi inte hamnar där vi tänkt oss från början. |
|
||||
|
||||
Citat:
Angående färjorna har du också rätt, förra sommaren fanns det dubbelt så mycket att välja på i förhållande vad som fanns på gtp. Men att det skulle finnas en helt ny rutt som inte finns med där är väl kanske lite mer tveksamt. Vi får hålla tummarna! |
|
||||
|
||||
Sifnos och Folegandros nämner du redan, och det är två mycket bra öar, framförallt Sifnos som är en av mina fem favoritöar. Ta med stora väskor om ni gillar keramik! Kea är annorlunda, en underbar ö om man söker det oturistiska Grekland. Nära Aten också, vilket är ett plus när ni ska åka hem.
|
|
|