Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-06-10, 13:35
annaanna annaanna är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009
Standard Hyrbil Pigagia

Hej,
Jag åker till Karpathos om en vecka, ska bo i Pigagia och undrar om någon har tips om hyrbil. Lönar det sig att boka hemifrån eller på plats?
Har läst mig fram till att vägarna verkar ok och att ingen specialkunskap behövs för att ta sig fram , håller ni med?

Hälsningar
Anna
Svara med citat
Gammal 2009-06-10, 14:16
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Hyrbil Pigagia

Vi har hyrt på plats och det har funkat bra. Det finns flera uthyrningsställen och välja på
Köp en karta så ser du vilka vägar är "huvudvägar". Vi har upplevt att vägarna har varit bra. Sedan finns det ju massa smala grusvägar också, men där har vi inte tagit oss fram. Man kan ju hyra jeeppar också och då kan man ju ta sig lättare fram på grusvägarna om man så önskar

Hoppas ni kommer och trivas på denna trevliga ö

Riitta
Svara med citat
Gammal 2009-06-10, 15:37
Mikke Mikke är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

...som Riitta säger, det är lätt att hyra bil på plats och det finns jättebra kartor över Karpathos, där nästan varje stig är utsatt.Kikade sist på kartan (Road Edition,skala 1:60.000) när jag var där och räknade snabbt ihop ca 70-80 stränder, t.ex....
Svara med citat
Gammal 2009-06-10, 19:47
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Vi bodde i Pigada i två veckor i juli år 2006. Vi bodde på Zephyros village och hyrde bil av en liten firma precis där i närheten.Vi hyrde först i några dagar. Det var väldigt bra att köra där, nyasfalterat,fina vägar och nästan ingen trafik. Vi älskade att åka runt och upptäcka ön. Den sista biten, ner emot de underbara stränderna norr om Pigada slingrar sig vägen lite väl brant ner för min smak(men då är jag också en fegis), det är verkligen värt att åka ner!!! Vi åkte dit flera gånger för att det var så underbart där..
När vi skulle lämna tillbaka bilen så insåg vi ,att det var inget alternativ för oss att stanna i Pigada på dagarna. Så vi frågade om vi kunde hyra bilen ytterligare några dagar. I'TS NOT POSSIBLE! sa mannen.Men vi kunde däremot hyra en jeep istället (för den lilla budgetvarianten vi valt innan) för samma pris. Detta hade vi ju väldigt roligt åt sedan!
Vi skrattade inte lika gott när vi kom hem och såg att de hade dragit kortet två gånger och vi alltså betalat dubbelt. Så mitt råd är att betala inte med kort.
Ha en härlig resa!
Svara med citat
Gammal 2009-06-11, 22:14
jubri jubri är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av annaanna Visa inlägg
Hej,
Jag åker till Karpathos om en vecka, ska bo i Pigagia och undrar om någon har tips om hyrbil. Lönar det sig att boka hemifrån eller på plats?
Har läst mig fram till att vägarna verkar ok och att ingen specialkunskap behövs för att ta sig fram , håller ni med?

Hälsningar
Anna
hej vi kom hem idag från karpathos du kan hyra bil där finns så många biluthyrningirmor hälsn jubri
Svara med citat
Gammal 2009-06-13, 00:13
Ernie Ernie är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Hei på deg! Det er flere steder du kan leie bil der nede, men vil allikevel anbefale MotoCarpathos som ligger rett ved siden av Calypso Bay Hotel. Eller vis-a-vis nye Astron Princess.
Anbefaler det fordi min mamma jobber der, og fordi du kan snakke norsk, svensk eller dansk med henne og hun forstår deg. Sånn for ordens skyld: Hun er norsk)
Svara med citat
Gammal 2009-06-14, 13:41
jacques_mayol jacques_mayol är inte uppkopplad

Det lönar sig att fråga runt om man vill ha bra pris på hyrbil, annars är risken att du får betala dubbla priset. Om hyrbolaget frågar vilken researrangör du reser med - säg att du inte reser med paketresa. Annars måste de tydligen betala kommission till Apollo et al.

Vi betalade 60€ för 3 dagar med fria kilometrar för en Hyundai Getz (verkar vara vanligaste hyrbilen i compact-klassen på Karpathos) hos Rent a Car Circle i Pigadia. Dygnspriset låg på 25€. Då detta var i början av juni är det möjligt att detta är lågsäsongspriser och att priserna går under högsäsong.

Huvudvägarna på södra delen av ön (söder om Spoa) var asfalterade och det var fullt tillräckligt med en kompakt-bil. Tänk på att parkering längs kajen i Pigadia inte är tillåten efter kl 18 och polisen tydligen ger dryga böter för överträdelser.
Svara med citat
Gammal 2009-06-14, 21:15
annaanna annaanna är inte uppkopplad

Tack för tipsen, drar mig nu inte det minsta för att köra bil på egen hand! Tacksam också för rådet att inte betala med kort, det är ju tyvärr väl känt att dubbelbetalningar sker..
Hälsningar Anna
Svara med citat
Gammal 2009-06-15, 22:19
Håkan Frids avatar
Håkan Frid Håkan Frid är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Hej!
Är inne o kollar runt lite efter hyrbilar. Klart billigast hittills är via www.greeka.com När du kommer in på startsidan tar du länken uppe till höger "Car Rental, from 15 Euro/day", sätter dit dina datum och får förslag. Jag skämmer alltid bort mig med hyrbil. Vill man runt lite till byar och stränder och vill slippa passa tider är det inget att tveka på, särskillt om man är några stycken. Bussbiljetter blir snart Euro oxå. Jag bokar bil som jag får direkt på flygplatsen, har den i 7 dygn, lämnar tillbaka på flygplatsen. Kostar 2.000-2400 beroende på vilken storlek jag kommer att välja. Bara taxin till och från flygplatsen går på 400:-!
Lycka till!
Håkan
Svara med citat
Gammal 2009-06-17, 19:23
Stefulainen Stefulainen är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Eftersom min fru var gravid när vi besökte ön senast hyrde vi undantagsvis en bil i förväg via Avis (det enda bolag av de tre vi mailade som den gången svarade på vår fråga om priser). Vi beställde bilen till flygfältet och medan frun väntade på bagaget kunde jag fixa pappersarbetet klart med bolagets representant så det var bara att hiva in bagaget i bilen och åka iväg när bagaget väl åkt klart längs det långa bagagebandet

Av någon anledning ville de ha kontant betalning.

Detta var ju knappast den billigaste lösningen, om man har möjlighet lönar det sig nog att hyra först på ort och ställe och kika runt lite först på vilka priser som gäller.
Svara med citat
Gammal 2009-08-01, 19:59
RolfC RolfC är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Håkan Frid Visa inlägg
Jag bokar bil som jag får direkt på flygplatsen, har den i 7 dygn, lämnar tillbaka på flygplatsen. Kostar 2.000-2400 beroende på vilken storlek jag kommer att välja. Bara taxin till och från flygplatsen går på 400:-!
Vi bokade hemifrån via Apollo, fick en Ford Fiesta i minsta klassen direkt på flygplatsen som vi lämnade 14 dagar senare. 3200:- kostade det allt som allt (+ bensin förstås). Mycket smidigt (Och vi fick plats med 4 personer inklusive resväskor!)
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:10.