|
||||
|
||||
Aktuellt prisläge på öarna
Hur stor prisskillnad är det i nuläget ute på öarna ?
Vilka öar räknas idag som "billigare" att turista på ? |
|
|||
|
|||
Sv: Aktuellt prisläge på öarna
Jag kan bara säga att Mykonos är dyrt, nästan dubbelt mot Naxos. Det beror väl på att de rika unga grekerna åker ditt för att festa loss. Tex kostar en Mythos 2-3 euro på Naxos och upp till 5 euro på Mykonos. Vi betalade 30 euro för en superfin studio på Naxos/Agios Georgios och fick betala 55 euro för motsvarande studio på Mykonos. Det går väl alltid att hitta billigare boende och mat men vill man inte behöva gå ner i standard så skulle jag inte rekommendera Mykonos.
Gillar man fullt ös så är Mykonos helt rätt däremot! |
|
||||
|
||||
Pa arets luff som vi just nu ar pa har vi betalt for boende
Tinos Euro 30/natt Naxos Euro 35/natt (endast 2 natter) Sikinos Euro 25/natt Milos Euro 30/natt (dar befinner vi oss just nu) Vi har bott 4-5 natter pa alla stallen utom Naxos For ovrigt lite mer an en vecka kvar Tobbe |
|
||||
|
||||
Mina erfarenheter i år, 2:a hälften av Juni och ensam resande:
Anafi, rum m kyl o vattenkokare, fräsch dusch o underbar utsikt, 22 €, 5 nätter, moppe 13 €. Folegandros, mkt fräsch standard, inget bra läge, bara kyl, 30 € efter mkt möda o stort besvär, 3 nätter, moppe 15€. Naxos (är "billigt"), studio, kanonutsikt, lantligt i Agia Anna, lite offside tycker nog vissa, hyffsad standard, 18€, 6 nätter. (tror jag fick stammispris, var där i fjol). Moppe 7€. |
|
||||
|
||||
Aktuella priser från Samos:
2 st solstolar + parasoll: 5-6 Euro Grekisk sallad: 4,50-6 Euro Tzatsiki: 3-3,50 Euro 0,5 liter Mythos på restaurang: 2,80-3,50 Euro Souvlaki på restaurang: 7-7,50 Euro Moussaka på restaurang: 6-7 Euro Kalamares på restaurang: 7-9 Euro 0,5 liter husets röda vin: 5,50-6 Euro Magnum glass på strandtaverna: 2-2,50 Euro Burkläsk på restaurang: 2 Euro I butik: 6 x 1,5 liter vatten: 2,80-3,50 Euro 0,5 liter Mythos: 0,75-0,9 Euro 0,5 liter färskpressad apelsinjuice: 1,8-2 Euro Bastmattor: 2 Euro |
|
|||
|
|||
Allmän iakttagelse från södra Kreta andra halvan av juni: Billigt...
Betalade mindre för lunch och middag nu än när vi luffade 07 (Syros, Naxos & Antiparos). Ett exempel är middagarna. Notan stannade nästan alltid under 40€ när vi (två vuxna, två tonåringar och en sjuåring) åt rejäl middag med förrätter och vin (till oss vuxna ;-) ) |
|
|||
|
|||
Lesbos:
Maj 2009 Anaxos/Petra/Molyvos: Greksallad: 3.5€ Omelette: 4€=> Stor Mythos: 2.5€ Sovlaki, Keftedes, Stifado etc: 6€ => Drinkar: 4€=> Juli: 2009, Agios Isiodores/Plommari Solstolar 6€ I övrigt liknande prisbild/något dyrare beroende på ställe. Gratis Ouzo provsmaking från flera olika destillerier vid Ouzo fetivalen i Plommari Hälsningar Urban |
|
|||
|
|||
Hej
jag är också intresserad av priser på boende........ juli och augusti är väl dyrast.... när börjar priserna bli lägre? Vilka öar är de dyraste .. billigaste? |
|
||||
|
||||
Enligt min erfarenhet håller Naxos alltid hyfsade priser !
Skiathos är dyrt . |
|
||||
|
||||
HUr ser prisläget ut på Zakynthos då?? Ska bo i Argassi, åker på fredag.
|
|
||||
|
||||
Hej,
Exakta priser kommer jag inte ihåg, men på Naxos kostade ett rum på Hotel Agia Anna €60. "grekisk" sallad €4,50 - €6 Ouzo/glas €1,50-€2,50 Förrätt/Salata €3 -€5 "varmrätt" €4,50 - €10 öl €2,50 - €3,50 Hummer €80 - €110 per kg Fisk €55 - €90 per kilo. Paros: Ett rum på Poppis €70 (prislista) €60 när jag tog rummet av rumsraggaren i hamnen. Maten 10% - 20% mer än på Naxos. Amorgos, Katápola: ett rum på Big Blue: €45 i slutet av Juli. Maten som på Paros, men generellt sett bättre kvalitet på Tavernorna. Detta gäller för mig som ensamresenär, om man är två så blir väl rummen en tia dyrare, men i gengäld så blir maten mycket billigare. Hoppas det hjälper. /Grimm |
|
||||
|
||||
Citat:
// Heelén |
|
|||
|
|||
Hur är det att bo på Hotel Agia Anna! Hade ni studio?
|
|
||||
|
||||
Vi hade bara ett rum med två sängar och badrum.
Frukosten, bestående av bröd, smör, marmelad, kaffe , te, måltidsdryck, youghurt, färks frukt och en del dagar fanns det även ägg, var jättegod. Trevligt värdpar, Nicholas och Katerina tror jag de heter. // Helén |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag var där 26:e Juli - 3:e Augusti. Jag hade visserligen ett rum med kokmöjlighet, om det gör någon skillnad på priset. Frukost ingick, men jag är en ganska segstartad figur på morgonen, så jag avstår gärna från att visa mig offentligt innan jag fått ett par koppar kaffe och ett antal doser nikotin i mig. /Grimm |
|
||||
|
||||
Står sig dessa priser i år ute på öarna, eller har det blivit dyrare/billigare ?
|
|
|||
|
|||
På Andros nyligen (14-23 juni) pröjsade vi (2 pers):
Enkelt, men nybyggt (AC, duschkabin, kylskåp, vattenkokare, tv) och rent boende: 40E per natt. Öl på taverna: 1.80-2.80E per halvliter. Öl på bar: 2.50-3.50 för 33 cl Lunch och middag för två på taverna: 20-30E (en förrätt att dela på, två varmrätter och en liter vin (ofta från box) alt två bira Moppehyra: 14E per dag (vanlig eu-moppe, dock sprillans ny) när vi hyrde två för tre dagar. Dvs ingen större skillnad sen förra årets septemberbesök på Chios (på Andros har jag aldrig varit tidigare). Förutom då moppen. Och möjligtvis boendet. Fast där verkar nivån ligga förhållandevis högt på Andros, vad gäller det senare. Åtminstone i Chora. Å andra sidan kostade bastmattan bara 2 euro, det billigaste på länge. Plus att euron förstås har sjunkit 10-15 procent sen september. Totalt brände vi ungefär 600 euro per person för alles (utom flyg t/r Gbg-Atén). Utan att snåla. /Thomas |
|
||||
|
||||
Håller med föregående talare Jag har kommit fram till att det blev ca 600 pers/dag
Riitta |
|
|||
|
|||
Tycker nog att prisläget på tavernorna står sig sen förra året.Rumspriserna har sjunkit något och så även kaffe och ölpriserna.Amstel kostar just nu 2€ där jag befinner mig en greksallad 5€.
Lite blåsigt just nu men sol hela dagarna!Det är också värt sitt pris! Anki |
|
|