Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-09-14, 20:26
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Nästa års charterpriser...

Jag har ju förbokat en resa med Apollo för flera veckor sedan inför nästa sommar, och så tänkte jag att man kan nog utgå från årets pris och lägga till några hundringar, så får man en liten känsla av var man hamnar.

Fick bekräftelsen igår. Ökningen var 2700kr/person! Häpp! Fattade niente, ringde Apollo, fick prata med tre olika personer. Den sista frågade hur jag hade räknat, vad jag hade utgått ifrån. "Årets katalog, samma datum ungefär som nästa år, dvs slutet av juni". Vi båda hittade beloppet som jag hade sett. "Ja, och sedan har valt du balkong och sjöutsikt... så höjningen är bara 1800kr/person"

"Men ta då bort sjöutsikt och balkong" sa jag. Men se - det gick inte. Det fanns inga sådana lägenheter! (bara i prislistan) Då undrade jag varför de hade separerat priserna så i katalogen, om man inte kunde välja utan. Det är ju som att sätta ett pris utan sängar och tak, och sedan har man i tilläggskolumnen "sängar 500kr, tak 1000kr".

Hon höll väl med lite... Och så fick jag förklaringen att Karpathos börjar bli så poppis, så det finns utrymme att höja... grrr... surt är det...

//Gita
Svara med citat
Gammal 2005-09-14, 20:34
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Nästa års charterpriser...

Citat:
Ursprungligen postat av Gita
Och så fick jag förklaringen att Karpathos börjar bli så poppis, så det finns utrymme att höja... grrr... surt är det...

//Gita
Vi BORDE ha varit tysta om Karpathos... Får se vad flygstolarna till Rhodos i maj kommer att kosta...Hoppas inte att inrikesflyget höjer sina priser på rutten Rhodos-Karpathos!

Ivi
Svara med citat
Gammal 2005-09-15, 09:16
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Jag har ju förbokat en resa med Apollo för flera veckor sedan inför nästa sommar, och så tänkte jag att man kan nog utgå från årets pris och lägga till några hundringar, så får man en liten känsla av var man hamnar.

Fick bekräftelsen igår. Ökningen var 2700kr/person! Häpp! Fattade niente, ringde Apollo, fick prata med tre olika personer. Den sista frågade hur jag hade räknat, vad jag hade utgått ifrån. "Årets katalog, samma datum ungefär som nästa år, dvs slutet av juni". Vi båda hittade beloppet som jag hade sett. "Ja, och sedan har valt du balkong och sjöutsikt... så höjningen är bara 1800kr/person"

"Men ta då bort sjöutsikt och balkong" sa jag. Men se - det gick inte. Det fanns inga sådana lägenheter! (bara i prislistan) Då undrade jag varför de hade separerat priserna så i katalogen, om man inte kunde välja utan. Det är ju som att sätta ett pris utan sängar och tak, och sedan har man i tilläggskolumnen "sängar 500kr, tak 1000kr".

Hon höll väl med lite... Och så fick jag förklaringen att Karpathos börjar bli så poppis, så det finns utrymme att höja... grrr... surt är det...

//Gita
Det måste ju bli billigare att bara ta en flygstol ner och boka eget boende som det finns många möjligheter till på Karpathos.

Eva
Svara med citat
Gammal 2005-09-15, 09:37
sally sally är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Citat:

//Gita
Hej, det var inga dåliga höjningar! Får man fråga vilket hotell det gällde? (Ja det höjs väl självklart på alla men det är alltid inressant att veta)
Hälsningar Anki
Svara med citat
Gammal 2005-09-15, 09:53

Citat:
Det måste ju bli billigare att bara ta en flygstol ner och boka eget boende som det finns många möjligheter till på Karpathos.

Eva
Absolut! Det kan man ju räkna ut med lilltån... men det finns alltid folk som vill åka charter.

Detta gällde Aegean Village i Amopi som har kraftiga barnrabatter = enhetspris för barn (för två barn blev det 11000 SEK/2veckor i rabatt!), Zephyros skulle blivit ännu dyrare, då Apollo inte har enhetspris för barn dit.

Jag har, vad jag kommer ihåg, pratat med Mikke om tex Zephyros, men han trodde att Apollo köper upp alla rummen under sommarmånaderna (juni/juli/aug) så att det inte finns något ledigt för de som åker ner med bara en flygstol. Rätta mig om det är fel...

/Gita
Svara med citat
Gammal 2005-09-15, 11:07
MariaS MariaS är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005
Standard Karpathos/Naxos

Nån som vill tipsa om resa, vi är 2 vuxna och 2 barn på 9 år som tänkte tillbringa 3 veckor någonstans i Grekland i Juli-Aug. nästa sommar. Det vi tittar på är Naxos eller Karpathos. Nån som vill rekommendera?????? Letar även då boende med A/C nära hav och pool, hur är det med barnpriser om man bokar på plats?
//maria
Svara med citat
Gammal 2005-09-15, 15:15
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Standard Sv: Karpathos/Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av MariaS
Nån som vill tipsa om resa, vi är 2 vuxna och 2 barn på 9 år som tänkte tillbringa 3 veckor någonstans i Grekland i Juli-Aug. nästa sommar. Det vi tittar på är Naxos eller Karpathos. Nån som vill rekommendera?????? Letar även då boende med A/C nära hav och pool, hur är det med barnpriser om man bokar på plats?
//maria

I Grekland betalar ni för rummet eller lägenheten och oftast är det samma pris om man är 1 eller 2 personer. Åker ni med några barn så betalar ni naturligtvis mer än ett par men ni har ju behov av större boende, fler sängar etc. Boendet tar dock inte betalt per barn så priset kan bli detsamma för två eller tre barn. Med tre barn behöver ni antagligen två rum eller en lägenhet.
På Naxos har ni en del att välja på ute i Agia Anna och Prokopios utifrån era önskemål då flera ställen där har pool. Jag har sämre koll på Karpathos och antalet ö-luffare eller personer som reser dit på egen hand är inte lika stort som i cykladerna. När jag besökte Karpathos för några år sedan var det inte så vanligt i Pigadia med hotell som hade pool men några fanns det. Där vi bodde på Sunrise var det nära till havet men hotellet har ingen pool. Många som kommer till Karpathos är grekamerikaner som åker hem för längre eller kortare period.

Eva
Svara med citat
Gammal 2005-09-15, 16:07
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Citat:
Absolut! Det kan man ju räkna ut med lilltån... men det finns alltid folk som vill åka charter.

Detta gällde Aegean Village i Amopi som har kraftiga barnrabatter = enhetspris för barn (för två barn blev det 11000 SEK/2veckor i rabatt!), Zephyros skulle blivit ännu dyrare, då Apollo inte har enhetspris för barn dit.

Jag har, vad jag kommer ihåg, pratat med Mikke om tex Zephyros, men han trodde att Apollo köper upp alla rummen under sommarmånaderna (juni/juli/aug) så att det inte finns något ledigt för de som åker ner med bara en flygstol. Rätta mig om det är fel...

/Gita

Jag pratade med några hotellägare i Grekland i somras som berättade att från och med nästa sommar så köper Apollo endast de rum som de fått sålt...!!!! Detta innbär stora "förluster" och besvär för ägarna, men för oss borde det ju kunna bli mer rum att välja på som är ledigt. Det borde oxå innebära att restresor m hotell är ett minne blott...??? För varför ska Apollo "rea" ut resor när de inte behövt boka upp hela hotell
När man reser med flera barn blir det inte alltid billigare med flygstol eftersom barnen oftast betalar mindre för hela paketet än vad endast flygstolen kostar.
Men jag märkte också att det var betydligt dyrare nästa år mot i år(har bokat med fritidsresor) Ifjol betalade vi 10 000 kr för två vuxna och två barn en vecka och iår går det på 13000 kr. Fast ordinariepris(om man ej förhandsbokar) är 19000 kr så man ska väl inte klaga....
Någonstans måste ju bolagen få in sina förluster efter tsunamin....

Malin
Svara med citat
Gammal 2005-09-15, 17:27

Citat:
Jag pratade med några hotellägare i Grekland i somras som berättade att från och med nästa sommar så köper Apollo endast de rum som de fått sålt...!!!! Detta innbär stora "förluster" och besvär för ägarna, men för oss borde det ju kunna bli mer rum att välja på som är ledigt. Det borde oxå innebära att restresor m hotell är ett minne blott...??? För varför ska Apollo "rea" ut resor när de inte behövt boka upp hela hotell
Aha... det var därför... sökte restresa i augusti, och det som det fanns mycket av, var Kaarpathos (och Kreta). De har kanske haft svårt att få sålt alla resor till Karpathos denna sommar...

/Gita
Svara med citat
Gammal 2005-09-15, 21:56
lilles avatar
lille lille är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Citat:
Ursprungligen postat av nilam
. Fast ordinariepris(om man ej förhandsbokar) är 19000 kr så man ska väl inte klaga....

Malin
Hva mener du med "om man ej förhandsbokar" , er det annen pris på forhåndsboking ??

Lille
Svara med citat
Gammal 2005-09-17, 11:12
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av lille
Hva mener du med "om man ej förhandsbokar" , er det annen pris på forhåndsboking ??

Lille

Ja, fritidsresor(star tour i norge) släpper alltid ett antal resor i slutet av augusti till rabatterade priser på nästa säsongs resor...den totala rabatten blev i år drygt 6000 kr för två vuxna och två ungdomar.
Svara med citat
Gammal 2005-09-26, 18:59
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Citat:
Ökningen var 2700kr/person!
Jag har precis bokat vår nästa resa, och visst var det lite dyrare den här gången, men det skilde totalt bara 800 kronor! För årets resa betalade jag 21 800, och nästa års tur skulle gå på totalt 22 600, sa damen jag pratade med. Och då är det fortfarande billigare än 2004, då jag betalade 23 400 kr för precis samma resa! Dvs två veckor på Karpathos i mitten av juli, tvårumslägenhet med balkong på Regina, två vuxna och två ungdomar.

Karin
förbryllad, men glad
Svara med citat
Gammal 2005-09-26, 19:47
Lisbeth K Lisbeth K är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Burr vad tråkigt att Apollo höjer..Fast det är ju den bästa av det bästa! Eller hur?!!?
Vi tänker åka i September nästa år, ligger i "startgropen" med att boka! Det blir som i år Zephyros Village, underbart läge och helt fantastisk värdfamilj!!
Svara med citat
Gammal 2005-09-26, 21:38
a_fellmans avatar
a_fellman a_fellman är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Lisbeth K
Burr vad tråkigt att Apollo höjer..Fast det är ju den bästa av det bästa! Eller hur?!!?
Vi tänker åka i September nästa år, ligger i "startgropen" med att boka! Det blir som i år Zephyros Village, underbart läge och helt fantastisk värdfamilj!!
Åker dit på fredag med Apollo, 198 kr per person i totalpris, billigare än taxin till Arlanda för 2. Visserligen enkel, men vem vill åka hem . Boende kan man alltid fixa på plats till bra pris. Kollade med ett antal hotell och priset låg på 25 - 30 Euro per natt för en lägenhet, och det går säkert att hitta billigare. Har man lite is i magen så kan det vara ett klipp att ta bara flygstol. Det går ju att krydda semestern lite och resa på ett annorlunda sätt. Finns det inget flyg till Karpathos så kan man alltid åka till någon annan ö, exempelvis Kreta eller Rhodos och sen ta båten därifrån. Så gjorde vi förra året. I år blir det flyg båda vägarna men via Holland på vägen hem där vi stannar några dagar.

Anita
Drygt 3 dygn kvar

Senast redigerad av Kalimera den 2005-09-27 klockan 12:17. Anledning: Otillåten länk
Svara med citat
Gammal 2005-09-27, 11:31

Citat:
Jag har precis bokat vår nästa resa, och visst var det lite dyrare den här gången, men det skilde totalt bara 800 kronor! För årets resa betalade jag 21 800, och nästa års tur skulle gå på totalt 22 600, sa damen jag pratade med. Och då är det fortfarande billigare än 2004, då jag betalade 23 400 kr för precis samma resa! Dvs två veckor på Karpathos i mitten av juli, tvårumslägenhet med balkong på Regina, två vuxna och två ungdomar.

Karin
förbryllad, men glad
Lyllos dig! Jag har bokat Aegean Village, och där höjer Apollo 2700 eller 1800 så som de väljer att se det. Tydligen så höjer de lite olika.

Ni kommer mycket billigare undan än vi , men hälften av gänget vägrade Regina (jag föreslog det!) då det inte ligger vid en strand. Och Zephyros skulle kosta 32 000 för 2 vux + 2 barn! Halleluja!

Jag får väl spara på nåt annat...(Äta krakmandlar och nudlar ) bara vi kommer iväg!
Bara 9 månader kvar...

/Gita

PS. Vilken dag åker ni?
Svara med citat
Gammal 2005-09-27, 12:55
karinafps avatar

Citat:
Vilken dag åker ni?
Den 6 juli sticker vi! (För att maximera fullmånetiden... ) De har ju bytt resdagar från fredag till torsdag nästa år. Blir litet underligt...

Karin

snart dags för ytterligare en nedräknare, tro?
Svara med citat
Gammal 2005-09-27, 15:10

Vi åker veckan före, såg också att det var en torsdag. Först skall man klara av mörkret och kylan bara, tänk om man kunde gräva ner sig och vänta på våren...

/Gita
Svara med citat
Gammal 2005-09-27, 15:13

PS. Det finns en nedräknare för nästa sommar redan!
Svara med citat
Gammal 2005-09-27, 19:22
karinafps avatar

Citat:
PS. Det finns en nedräknare för nästa sommar redan!
Ja, det gör det, ja!

Karin

Svara med citat
Gammal 2005-09-27, 19:23
karinafps avatar

Citat:
Vi åker veckan före, såg också att det var en torsdag.
En eller två veckor? Kanske vi kunde ses?

Karin
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:25.