Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-06-14, 19:52
Håkan Frids avatar
Håkan Frid Håkan Frid är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Elias Rooms - Aperanto Sifnos

Hej på er!
Nu bokar vi ikväll!
Karpathos verkar det bli, vi har en vecka på oss bara när vi kan åka alla fyra i familjen. Så det får bli en blixtvisit till Grekland i år.
Denna fråga är till Janne. Någon annan som kan svara får givetvis göra det. Förra året bodde vi på Aperanto i Faros på Sifnos. Nu fick jag kontakt med Elias i Pigadia på Karpathos. Han har den lägenheten ledig med dom gamla roliga sängarna. Kan vi jämföra detta lite med Aperanto? Vi blev rejält bortskämda med en grym altan i Faros, den finaste terass vi haft tror jag. Det ser ut att vara en liten rackarns terass hos Elias. Kan man stå ut med det?
Hoppas du ser denna fråga Janne, det är lite brådis att svara Elias och flyget.

Ha det!
Håkan i Värnamo
Svara med citat
Gammal 2009-06-14, 21:45
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Elias Rooms - Aperanto Sifnos

Utan att själv bott på Elias men bekanta har och jag har gått förbi där och är bekant med området. Finns inga likheter mellan lilla Faros på Sifnos och Pigadia
utom att båda ligger i Grekland. Jag tror inte att du ska räkna med några större likheter mellan boendena heller. Båda är säkerrt väldigt bra men jämföra går ej. Jag har inte bott på Aperanto heller men strax ovanför på Pension Irene.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-06-14, 22:07
Håkan Frids avatar

Hej Eva!
Tack för svar!
Nej, det var inte så jag menade att öarna eller boendet skulle vara lika på det sättet. nej Sifnos och Aperanto/Faros är något helt annat det är jag medveten om. Tanken/frågan handlade mer om själva typen/standarden/stilen eller vad man skall kalla det. Jag tror Janne förstår (kanske) vad jag menar?
En veckas avkoppling och bad får det bli, funderar inte på så mycket mer när det bara är en vecka. Och det går ju inte att jämför med den "ö-luff" vi gjorde förra året Milos-Sifnos-Naxos. Men som sagt lite bad och avkoppling i Grekland är ju aldrig fel även om det bara är en vecka.

/Håkan
Svara med citat
Gammal 2009-06-15, 08:23
Eva Ls avatar

Janne vet säkert vad du menar. Jag har varit in på Aperanto och uppfattar det som mer modernt än Elias som är ett traditionellt grekiskt boende med en gammeldags charm och en gemensam terass. Så beskrev mina bekanta det i vrje fall. Ligger nära busstorget.

Utsikten över bukten som finns i Faros och är fin både från stället där ni bodde och där jag bodde är ju något helt annat än den ni får i Pigadia. Jag gillade Pigadia men har bara varit där en gång. Var där tre veckor och det tog ett tag innan jag började uppskatta staden. Jag bodde ändå på Sunrise med fin havsutsikt. Första veckan tyckte jag att staden var riktigt ful men sen kunde jag ta till mig dess charm på ett annat sätt. Vid en ny resa till Karpathos skulle jag kanske välja att bo på en mindre plats på ön.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-06-15, 20:19
Håkan Frids avatar

Hej igen Eva!

Jag förstår det du försöker förmedla. Du har gett många kloka råd och delgett dina intryck här på forumet. Jag har lovat mig själv att inte ha några förutfattade meningar om Karpathos. Vi chansar lite så får det bli vad det blir, bra blir det ju på sitt sätt oavsett. Och man får inte fastna i att jämföra det man har upplevt tidigare för då förstår jag att du är nästan lite orolig för att vi skall bli besvikna om vi jämför med Sifnos och liknande öar. Vi har bara en vecka så det handlar mest om att ha lite tur och inte blåsa bort under veckan eller drabbas av annat busväder. I övrigt är vi någorlunda härdade och tycker det är kul med lite äventyr.
Förstår vad du menar med att byn är ful, ser ju inte ut att vara den mysigaste och charmigaste hamnstaden precis, haha! Men det blir nog tillräckligt spännande att upptäcka denna ö också. Jag är lite förvånad att den ligger så högt på listan över populära öar.

Ha de´!
Håkan
Svara med citat
Gammal 2009-06-15, 21:00
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Tror inte att du är så förvånad när ni kommer tillbaka Ta er runt ön, den är så mäktig och storslagen. Inte minst alla trevliga människor förstås

Riitta
Svara med citat
Gammal 2009-06-15, 22:54
Eva Ls avatar

Håller med Riitta åk runt på ön. Det finns 12 fina byar och jag har besökt drygt hälften av dom. Trist bara att det behövs bil för att hinna med en del på en vecka. Vi åkte buss till flera ställen men hade ju många fler dagar på oss.

Tycker att du precis verkar förstå vad jag menar. Jag gillar Karpathos och träffade otroligt många trevliga människor där. Både i byarna och i staden men för mig spelar Sifnos i en högre division men jag är ju väldigt förtjust i mindre öar och gillar små byar. Jag tror säkert att ni kommer att få en fin och intressant vecka på Karpathos.

Eva
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:25.