|
|||
|
|||
Ixia i Augusti
Vill gärna få lite information om detta stället då vi skall dit i augusti. Har aldrig varit på Rhodos innan, ser att det finns en hel del utflykter (åker med Fritidsresor) tex en båttur? Någon som åkt på denna? Undrar lite om aktiviteter, ser att det går att vindsurfa något annat? Har givetvis tänkt att ta oss till Rhodos stad, vad bör man se? Hur är det med shopping? Vore tacksam för många tips å ideér!
|
|
|||
|
|||
Sv: Ixia i Augusti
Ingen som har några tips???
|
|
||||
|
||||
Hej!
Jag har bara besökt Rhodos en gång, men vi gillade verkligen att strosa runt i Rhodos gamla stad, det är värt mer än ett besök. Lindos, den vita staden med sin fästning är fantastisk men också välbesökt, så försök komma tidigt på morgonen. Båtturer kan ni göra hur många som helst och jag tror det blir billigast att köpa biljett direkt i hamnen. Vindsurfing är optimal omkring Ixia -det blåser konstant! Du kan säkert få massvis med jättebra tips om du kör en sökning här på Kalimera eller bara läser Kalimeraguiden. |
|
||||
|
||||
När det gäller windsurfingen vid Ixia så är den berömd. Kan inte klaga på vinden där inte...
Shopping som också är en sport.. skall man definitivt utföra i Rhodos stad. Båtturerna utgår från hamnen i Rhodos stad. Boka gärna dom på plats så blir det billigare än genom Fritidsresor. Det man inte skall missa som är i "närheten" av Ixia är ju bla Rhodos Gamla stad och Lindos. Men det är hemskt mycket folk just i Lindos så tänk på det. Känns som hela europas turister är där just den tiden du är... Men det är en vacker stad. Det finns så otroligt mycket att se på ön. Om du söker på Rhodos i forumet så får du upp en massa bra tips, det var så jag började för 6 år sedan. Beställ Jannes e-guide, när han har öppnat butiken igen vill säga.. Tror det var den 29 juni... Inte mycket värdeull info från mig... men alltid kul med svar på sin fråga iallafall.. //Carin som själv åker till Rhodos den 23 augusti Senast redigerad av Carin den 2009-06-17 klockan 09:58. |
|
|||
|
|||
Hej och tack för era svar! Läste någonstans att vid Hippokratoustorget finns en affär där man kan köpa årgångs Whisky o annat, är den svår att hitta? Tror den hette Cellar of the Knights. ( Måste ha något att locka mannen med om man skall få shoppat )
|
|
||||
|
||||
hej på dig.
Har inte varit inne i den butiken du pratar om, men tror det är den jag gått förbi ett flertal gånger. Vi gick in i muren nere vid mandraki´- inte långt från taxistationen. går förbi "riddargatan" och fortsätter rakt fram. Butiken ligger till vänster när du ser torget (om jag inte minns fel) Det ligger ett trappsteg ner från gatan och i det trappsteget ligger det flaskor under en glasruta. Det ser ut att rutan ska gå sönder när man trampar på den. Som andra skrivit: SHOPPING, både märkeskläder i nya delen av stan, och "turistbjäfs" i gamla stan. Skinnväskor är billigare än här hemma, annars så är det inte så billigt längre på Rhodos. Water park i Faliraki: en av Europas största vattenparker Kostar 20 euro att gå in men sen är allt gratis. (förutom mat o dryck förstås) http://www.water-park.gr/ Hoppas det inte gör något att jag lämnade ut hemside adressen här. Annars får jag be så hemskt mycket om ursäkt. Irene |
|
||||
|
||||
Du bör gå på Fritidsresors informationsträff. De går igenom vad som finns att se på Rhodos ö, tror de har en stor karta o pekar på också.
Men, deras utflykter är dyra. Om ditt hotell har egen Greeknight med dans o mat så hoppa över Fritidsresors festkväll i Afandou, är lite löpande band och opersonligt över den tillställningen även om danslaget som uppträder är väldigt duktiga. Man kastas ur bussen, äter o dansar sedan kastas man in i bussen igen. Jag vet inte var du skall bo eller hur många ni är men generellt är det billigare att ta taxi från flygplatsen till hotellet (vi pratar ixia nu) än att betala transfer per skalle till Fritidsresor. Dessutom tar det lång tid innan man kommer iväg för att guiden skall räkna in alla och det skall väntas på folk som förirrat sig eller inte fått bagage osv. Hyr bil ett par dagar så att ni kommer bort från turismen och upptäcker riktiga Rhodos. Söderut i småbyarna är det billigare att äta. Skall man ut på utflykt är huvudvägen som går längs kusten bra att utgå ifrån. Följer man vägen söderut kommer man snart till Kremasti, med deras fina Kyrka (som blev lite skadat i jordbävningen förra sommaren), längre söderut kommer man till väg som tar en till ett Winery och även Fjärilsdalen. Ännu längre söderut längs kusten (västra fortfarande) kommer Kamiros där det finns en ruinstad på ett berg som är väldigt intressant att besöka (ancient kamiros). Sedan finns det lika mycket att upptäcka på östra sidan,, plus surfers paradise på sydspetsen. Man hinner inte med allt på 14 dagar om det skall solas o badas också. Så när ni samlat info, sätt er ner och planera lite, annars rinner dagarna iväg och man tycker att inget hänt. På östra sidan finns fler fina stränder, men det blåser ingenting där och det är väldigt hett både i luften och på stranden. Tsambika stranden är fin, till exempel. På västkusten behöver ni riktiga badskor eftersom det är stenigt på stranden och botten. Det är inte roligt att slå i stortånageln i en uppstickande sten. Jag o min familj tycker Ixia är perfekt ställe att bo på med fin solnedgång om kvällarna och med en svalkande vind. Sedan så åker vi på dagsutflykter till andra stränder de dagar vi inte ligger vid poolen på hotellet. Senast redigerad av johan™ den 2009-06-17 klockan 17:13. |
|
|||
|
|||
Tack för alla tips! Ska bli kul att besöka Rhodos, synd att man bara är där en vecka, verkar finnas en massa att se och göra. Tänkte på det här med mygg, eftersom det blåser en hel del så tycker man att det borde vara ganska myggfritt men vad jag kan tolka på andra inlägg så verkar det finnas en hel del eller? Hur är det nere vid stranden, behöver man badskor? Det är ju klappersten, är det större bumlingar i vattnet?
Längtar efter semester........... |
|
|||
|
|||
Det kan vara bra o använda badskor när man badar o går på stranden.
Jag badar själv på windybeach men då inne i Rhodos stad o där har dom flesta stora stenarna på havsbotten försvunnit men det blir fort djupt när man går i o skall bada. Älskar Rhodos har varit där tolv ggr men gör uppehåll i år o åker till Mallorca istället.. Önskar en en trevlig resa till den underbara ön Rhodos. |
|
||||
|
||||
Jag använder alltid badskor när jag går upp och ner i vattnet... Tycker det funkar bra... Första gången var det en konstig känsla, man är ju inte direkt van att bada med skor på sig.. Jag använder såna skor som smiter åt runt foten, lite som en våtdräkt, då är det inget som hindrar när man skall simma. Min väninna använder crocs, men hon kan ju inte simma obehindrat med dom på. Så dom brukar sitta på händerna under badet...
När det gäller mygg vid Ixia så har jag aldrig haft problem med dem. Men väninnan brukar få kanske 10 -20 bett på en vecka.. Dom gillar nog inte mitt blod... Så det är nog väldigt olika hur känslig man är. En del kanske är mer mottagliga... ? Carin (som också längtar till Rhodos) |
|
|||
|
|||
Då får vi packa ner en flaska myggmedel å ett par badskor så e semestern fixad. Resa till Mallorca är ju inte fel, vi var där för två år sedan, en mycket vacker ö. Blev glatt överraskad av hur fint där var, hoppas du får en lika fantastisk resa som vi hade. Vart på Mallis skall du?
|
|
|||
|
|||
Dagarna går sakta ibland, tre veckor kvar till det bär i väg till Rhodos. Någon som har koll på tempen, hörde att det varit över 40 grader??
|
|
||||
|
||||
Hej!
Systersonen kom hem imorse... Dom hade bott i Kolymbia. Väldigt varmt har dom haft. En dag var det 43 grader.. |
|
|