Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-06-21, 18:56
Halloj Halloj är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006
Standard Täcker reseförsäkringen om man missar planet?

Hej!
Jag undrar lite över det här med flygresan hem. Vi har alltid haft en natt i Athen eller Santorini vid hemresan för att undvika att missa planet hem. Ändå har det varit nära en gång när vi skulle hem från Sifnos och båten stod kvar på Milos eftersom det blåste så mycket. Vi skulle ha lämnat Sifnos tidigt på eftermiddagen men båten gick inte förrän efter midnatt och det var bara att åka direkt till flygplatsen när vi väl kom till Pireus.

Hur gör ni andra för att undvika att missa planet hem? Tar ni flera nätter i Athen för säkerhets skull? Finns det särskilda reseförsäkringar man kan ta? Eller har ni andra knep för att undvika missade plan?
Svara med citat
Gammal 2009-06-21, 22:11
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007
Standard Sv: Täcker reseförsäkringen om man missar planet?

Halloj halloj!
Jag vill alltid ha 2 nätter på den ort jag ska flyga hem från, då är man garderad, vilket betyder att en vecka/7dagar ger dig endast 5 dagar på den ort/ö du vill till.
Tror inte reseförsäkringen täcker missat plan, men jag har inte kollat om det verkligen är så.
Yanna som tyvärr inte kan åka till Grekland i år!
Svara med citat
Gammal 2009-06-21, 22:27

Halloj Yanna!
Stackars dig. Själv är jag så himla glad att vi äntligen har bokat. Den här gången blir det 2 veckor i september. Fast vi vet inte riktigt vilka öar än. Vill verkligen till Serifos men det går inga bra båtar, varken ut eller in. Så vi kanske får skippa Serifos i år.

Två dagar på flygorten är ju inga problem om man flyger hem från Santorini. Men vi kommer troligtvis att flyga hem från Athen. Vi har ju två knattar med oss och två dagar i Athen med värme och bilar som kör jättefort känns så där halvkul. Ja, ja. Vi får väl se hur det blir. Troligtvis kommer vi spendera vår sista vecka på Paros/antiParos och ta Blue Star till Pireus. Man får väl helt enkelt kolla upp vädret när man har typ 4 dagar kvar och vakas det storm får man väl dra så fort som möjligt. H

Ha en trevlig sommar Yanna.
Svara med citat
Gammal 2009-06-21, 22:40
Yannas avatar

Hej Halloj! Ja jag tycker jättesynd om mig själv!

Jag hoppas ni får en kanonfin öluff. September är inte fel, vilka öar ni än hamnar på!

Ett tips till er...kanske ni kan åka till Egina eller Agistri och tillbringa näst sista dagen där, det tar bar 2 timmar till Pireus därifrån, då får ni bara en dag/natt i Aten..beror ju förståss på hur dax ert plan går
Vi sågs föresten som hastigt på Amorgos 2007 när vi skulle ta båten till Santo, du kanske minns?
Yanna som är riktigt avis!
Svara med citat
Gammal 2009-06-21, 23:03
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Den reseförsäkring vi har via kortföretaget täcker en ev missad hemresa om resan före skett med rimlig (vad det är vet jag inte) mariginal och skett med allmäna kommunikationsmedel.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2009-06-21, 23:24
Yak Yak är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Ska ni vara på Paros så ser jag inget behov av 2 dagars buffert, det är ju verkligen att ta i. Det går 4-6 båtar från Paros till Aten varje dag och att ALLA skulle ställas in pga väder eller andra problem är ju tämligen orimligt. Dessutom finns det som ytterligare backup flygplats från Paros.

Nu förra veckan åkte jag hem med kvällsbåten från Paros och kom till aten natten innan flyget gick, det kändes helt safe. Jag tar en natt i Aten på slutet och ser till att försöka åka från en ganska vältrafikerad ö. Man kanske inte bör vara längst ut i kedjan på någon liten ö sista natten...

Jag har även tagit nattbåt in och kommit fram på morgonen samma dag som jag åker. Jag kalkylerar varje gång med risken att det blir problem och att jag får köpa ny flygbiljett hem, men det har funkat bra. Jag väger det mot den, som jag anser, meningslösa, hotellnatten i Aten. Efter en 5-10 besök så känns det som att stan inte intresserar mig längre...

Men jag kan också förstå att man resonerar annorlunda om man åker med barn. Men som jag tycker är iallafall en natt och en kvällsbåt från en väl ansluten ö klart "safe".
Svara med citat
Gammal 2009-06-21, 23:46
Paittas Paittas är inte uppkopplad

Missat plan p.g.a blåst. Läs mer här.

// Paittas
Svara med citat
Gammal 2009-06-21, 23:56
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Paittas Visa inlägg
Missat plan p.g.a blåst. Läs mer här.

// Paittas
Hur stor mariginal had planerat att ha från början?
// Helén
Svara med citat
Gammal 2009-06-22, 01:06
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

En del försäkringar täcker sådana händelser, andra inte. Du måste kolla med ditt försäkringsbolag.

I min hemförsäkring ingår ett reseskydd som även täcker sådana händelser. Jag frågade särskilt om det innan jag tecknade den.
Svara med citat
Gammal 2009-06-22, 11:54

Tack för alla svar!
Att jag är nojjig är för jag läste ett gammalt inlägg i Jannes blogg om en höststorm i september som gjorde att en massa folk missade sina plan hem. Jag ska ta och kolla upp med vårt försäkringsbolag ifall hemförsäkringen täcker inställda båtar eller ej. En natt i Athen ska vi definitivt ha, men fler känns trist.

Yanna:
Jodå, jag kommer ihåg dig och det var så kul att träffa en Kalimerian. Dessvärre kommer jag också ihåg hur sjösjuka jag och dottern blev, på båten. Aldrig mer katamaran för oss.
Svara med citat
Gammal 2009-06-22, 19:19
Paittas Paittas är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Hur stor mariginal had planerat att ha från början?
// Helén
Till hemresan hade vi planerat en övernattning på hotell Electra i Pireus.
//Paittas
Svara med citat
Gammal 2009-06-22, 23:58
Yannas avatar

Halloj!
Ja jag tycker också det var kul att träffa kalimerianer. Inte kul att bli sjösjuk. Jag blev inte sjösjuk på katamaranen, inte på Skopan heller när jag åkte till Amo fast det var ännu mer gungigt den turen. Är glad att jag inte blir så lätt sjösjuk.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:57.