|
|||
|
|||
Mjölk...
Hej!
Här kommer en fråga om att köpa mjölk... Eftersom jag tidigare bott på hotell och då har mjölk funnits och skall nu bo i lägenhet och kom på att jag måste köpa det själv nu. Har för mig att man kan köpa mjölk i tetrapack eller flaskor men är som sagt osäker. Bara det inte finns mjölk i konserv för det är vidrigt Klick - 21 dagar kvar till Skiathos |
|
||||
|
||||
Sv: Mjölk...
Hej!
Det finns vanlig mjölk att köpa i affärerna. Har för mig att det finns flera olika sorter. Den vi provade smakade jättegott! Minns tyvärr inte namnet, kan ha varit Fage eller hur det nu blir med latinska bokstäver.. Mjölk heter "Gjallá" på grekiska. //Stina |
|
|||
|
|||
Oj det var snabbt svarat! Tack så mycket...
K |
|
||||
|
||||
Som sagt det finns "vanlig" mjölk i kyldisken, de har ofta väldigt kort bäst före datum enligt min erfarenhet, så jag rekommenerar att köpa de mindre varianterna i tetrapak (tror de jag tänker på är en halvliter).
Outi |
|
||||
|
||||
Precis som i Sverige, finns det mjölk med olika fetthalt att hitta i kyldiskarna. Tetrorna ser ut ungefär som i Sverige, med kossor på.
Mjölk heter ΓΑΛΑ (γάλα med gemena bokstäver)och uttalas ungefär som "gála", med betoningen på det första a-et. Karin som alltid längtar ner |
|
||||
|
||||
Vanlig mjölk heter "fresko gala" och finns som lättmjölk, mellan och standard. Jag tror att lättmjölken är en vit och grön tetraförpackning.
|
|
|||
|
|||
Om du befinner dig på Rhodos säljer de färsk, lokalt producerad mjölk i små runda plastflaskor med kort hållbarhetstid, men som smakar himmelskt.
Det kanske finns liknande mjölk på andra öar? |
|
||||
|
||||
Vi har en försäljare med skåpbil tre dar i veckan på sommaren som säljer mjölk, yoghurt, ägg, risgrynsgröt, ost ,skorpor, ja hans högtalarharang är längre än så, och det är lokalproducerad, ganska dyr mjölk, men oerhört god. Äggen jättestora, yoghurten urgod. I affärerna finns det påde färsk och högpasteuriserad mjölk- ofta holländsk, fransk eller tysk, kolla datum förstås.
Burkmjölken gillar jag i kaffet. Sen finns en sockrad variant som används i många bakverk. Slutligen finns fransk torrmjölk som var bra när vi inte hade kylskåp på campingen. |
|
||||
|
||||
Citat:
Yanna |
|
||||
|
||||
Köpte Mellanmjölk på Supermarketen i Georgioupoli, grön och vit förpackning, innan våra små barnbarn med föräldrar skulle komma. Vi fyllde deras kylskåp med mjölken och andra "livsnödvändigheter". Mjölken dracks med förtjusning av barnen!
|
|
||||
|
||||
Citat:
Alltså "gjallá" Rätta mig gärna om jag har fel! //Stina |
|
||||
|
||||
Betoningen ligger på första a-et. Bokstaven g uttalas lite mjukt baktill i gommen.
|
|
|||
|
|||
Tack för alla svar (en del mer detaljerade än andra) och språklektionen som kom på köpet... Jag skall hålla koll efter tetrapaketen och färgerna
K - 20 dar o 13 timmar kvar till Skiathos |
|
||||
|
||||
Puffar lite på min fråga som JAG tycker är intressant! Alltså har mjölken en sämre hållbarhet i Grekland eller handlar det om andra värderingar när man sätter bäst-före-datum?
|
|
|||
|
|||
Citat:
Om mjölken pastöriseras eller UHT-behandlas så blir hållbarhetstiden längre. Den exakta hållbarheten beror rätt mycket på vid vilken temperatur man gör pastöriseringen, där ser jag ingen anledning till att Grekland skulle vara annorlunda än Sverige. |
|
||||
|
||||
Så kan det ju vara förståss, men det här med bäst-före-datum....går du på datumet på förpackningen eller använder du lukt/smaksinne? Alltså...slänger du mjölken när bäst-före-datum har passerat..eller?
|
|
|