Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-06-29, 09:55
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005
Standard Hur går du klädd när du äter på taverna?

Gott om människor med synpunkter på tavernaklädsel finns det bevisligen här på forumet

Vi går själva i ledig stil, vilket innebär för mig: kjol, linne, t-shirt, klänning eller tunna byxor, min man brukar ha tshirt eller piké, shorts, ja ibland badshorts- det finns många jättefina tycker jag, linnebyxor eller 3/4 byxor, några andra skor än sandaler finns inte i packningen om inte foppatofflor (som används dagtid räknas)

På strandtavernan åker tshirten eller sarongen på.

Jag är övertygad om att HUR man beter sig är bra mycket VIKTIGARE än VAD man har på sig.
// Helén

Senast redigerad av Kalimera den 2010-11-27 klockan 15:39.
Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 14:08
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Hur går du klädd när du äter på taverna?

Pratar vi tavernor utan uttalade klädkoder har jag oftast klänning med nätta sandaletter med eller utan klack. Sambon i snygga 3/4 dels byxor, piketröja eller skjorta och sandaler UTAN strumpor
Om det finns en uttalad klädkod, som vi hade på vårt hotell sist, så har jag på mig samma som ovan, men sambon i långbyxor och SKOR som inte visar tårna. Och jag måste hålla med Ricky med att det förtar stämningen lite om någon sitter "slafsigt klädd" när det är linnedukar mm.

Malin- som åker om 10 dagar och 17 timmar
Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 14:18
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Min man har självklart frack och jag långklänning , skämt åsido. Temperaturen avgör allt. I år är vi på Kreta hela Juli ( ja vi åker i morgon kl 06.30!!) och då finns inte ens funderingar kring att ta på långbyxor. Svettas redan vid tanken... (fast linnebyxor kan ju funka)
Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 14:46
loliss avatar
lolis lolis är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Hej på er

Det sååå här man ska ut

Nu vet alla hur man skall vara klädd.

lolis
Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 15:13
Hellens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av lolis Visa inlägg
Hej på er
Det sååå här man ska ut
Nu vet alla hur man skall vara klädd.

lolis
Vad skådar mitt öga en grek (för han i röda pikén är väl grek?) i shorts på taverna- den här bilden MÅSTE vara tagen på eftermiddagen och inte kvällstid
// Helén
Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 19:08
Klick Klick är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Kjol, topp utan arm (eller linne med breda axelband), nätta sandaletter och en liten axelväska.
Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 19:17
Mica Mica är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Vid mina första Greklandbesök berättade greker ofta att vi som kom från norra Sverige var snyggare, renare, hederligare och bättre på att arbeta än de som kom från södra Sverige. Skrattade lite åt det i början men sen har jag hört det från fler så det verkar vara en uppfattning som några greker har eller hade om norrlänningar.

Eva

Man häpnar! Snyggare? Renare? Hederligare? Bättre på att arbeta?
Jisses!!

Mica
Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 19:41
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Mica Visa inlägg
Vid mina första Greklandbesök berättade greker ofta att vi som kom från norra Sverige var snyggare, renare, hederligare och bättre på att arbeta än de som kom från södra Sverige. Skrattade lite åt det i början men sen har jag hört det från fler så det verkar vara en uppfattning som några greker har eller hade om norrlänningar.

Eva

Man häpnar! Snyggare? Renare? Hederligare? Bättre på att arbeta?
Jisses!!

Mica

Håller fullständigt med dig. Något missförstånd måste ha skett.....
Eller oxå har de Grekerna inte sett Kjell Sundvalls film "Jägarna"
C@nny
Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 19:48
daga daga är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008

kul och hett ämne!! kläder är ju kul, kan säga mycket om människor.... (eller inte??)väcker uppenbart en hel del känslor, och det är väl inte så konstigt, eftersom man kan få se alla de tänkbara klädslar på en taverna!!
Ja, faktiskt lika många olika klädslar, som vi människor är olika...
alltså är det bara att återigen konstatera: smaken är som baken....
Men en reflektion jag gjort är att de allra flesta ser väldigt trevligt klädda ut, och anpassar sig efter klassen på restaurangen... och som en i ett tidigare inlägg nämnde: det är ju viktigare hur man är , än hur man klär sig.(om det nu inte är utalad klädkod ,of course)...fast för egen del så....älskar jag att klä upp mig till tänderna!! jajjamän, det är snygg klänning , klackskor, snygg handväska och hela baletten....men det beror ju bara på att jag i mitt arbete i vardagen ALDRIG kan vara särskillt fin(eller kvinnligt klädd..) Det är fleece jackor , grova skor, dunparkas , täckbyxor,osv, ofta utomhus hela vintern.( men jag älskar mitt jobb ändå)...så jag njuter verkligen att för en gångs skull få klä mig fin, och bekymmrar mig inte så mycket om andra. (på strandtavernan får det bli en enklare stranklänning så klart...men även den är finare än min vardags klädsel...)det där om norrlänningar ....nja...men.... det kan vara kul att gissa nationaliteter.(bland oss turister alltså)...kan man se en skillnad på klädsel där måntro???/Daga
Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 20:26
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

På kvällen försöker man ju klä sig lite fint, men viktigast för mig på kvällen är och ta några droppar "Dolce Vita" bakom örat och känna mig lite fin på det viset Kan nämligen inte använda någon parfym så ofta för jag jobbar på ett "allrgianpassad förskola" och där kan vi inte dofta så gott för barnens skull.
Lite avvikelse från ämnet kanske, men den doften är för mig samma som känna mig välklädd och fin

Riitta
Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 20:28
Klick Klick är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Jag vet att det inte stämmer, det kan oxo vara så att de inte vet vad som är norr eller söder
Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 23:07
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
På kvällen försöker man ju klä sig lite fint, men viktigast för mig på kvällen är och ta några droppar "Dolce Vita" bakom örat och känna mig lite fin på det viset

Riitta
Håller med...doften är viss skillnad mellan dag och kväll. Man behöver inte vara särskilt finklädd, men viss skillnad blir det när man duschat och tar på sig lite lukta gott och sätter sig på balkongen med nytvättat hår inlindat i handduk...och en Ouzo. I den stunden sätter man inte på sig dagens shorts. Sen kan det mycket väl bli kvällar med mer kom-som-du-är-stuk. Beror på vad man gjort under dagen, vilka man träffat och vad det genererat inför kvällen.

Yanna - spontan och flexibel!
Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 23:11
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

För att spä på fördomarna om norrlänningar och andra måste jag berätta att guiderna i Amazonas när jag var ute på femdagars djungeltur med väninna och två guider berättade att kvinnor från norra Sverige och Norge klarade sig mycket bättre i djungeln än kvinnorna från södra Sverige. Sörländskorna ville tvätta håret även sen de lämnat campen, de orkade inte hjälpa till med packningen, var rädd fär kajmanerna, kunde inte göra upp eld och hade ibland konstiga skor på fötterna.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 23:19
Yannas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
För att spä på fördomarna om norrlänningar och andra måste jag berätta att guiderna i Amazonas när jag var ute på femdagars djungeltur med väninna och två guider berättade att kvinnor från norra Sverige och Norge klarade sig mycket bättre i djungeln än kvinnorna från södra Sverige. Sörländskorna ville tvätta håret även sen de lämnat campen, de orkade inte hjälpa till med packningen, var rädd fär kajmanerna, kunde inte göra upp eld och hade ibland konstiga skor på fötterna.

Eva
Men? Kan man bara generalisera så där rakt av?
Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 23:37
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Men? Kan man bara generalisera så där rakt av?
Klart man kan det var deras erfarenheter eller det de förmedlade till oss. Den som har andra erfarenheter får gärna berätta om dessa. Jag tror dessutom att de talade sanning.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 23:48
Yannas avatar

Klart du tror, man tror alltid det som är mest fördelaktigt för en själv, men jag har mycket svårt för generaliseringar av alla slag.
Som i horoskop...TYP alla fiskar har otur i kärlek den 19 juli...hur ologiskt är det inte?
Svara med citat
Gammal 2009-06-30, 00:01
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Kommer med en bombe her ?
Nei, jeg kler meg opp når jeg skal ut og spise i Hellas. Til lunsj i dag hadde jeg en hvit greskinspirert "gudinnekjole" med halvhøye gladiatorsandaler og et vakkert smykke av håndlagde glassperler jeg har fått av en venn.
Dette er representativt for mine gå ut-antrekk.

Mht Yannas innlegg: Alle krepser har, etter mye trøbbel, endelig hell i kjærlighet førstkommende onsdag og torsdag. Helt sant. Jeg leste det i Athens News. Og er kreps. Jippi!
Svara med citat
Gammal 2009-06-30, 00:14
Yannas avatar

"Mht Yannas innlegg: Alle krepser har, etter mye trøbbel, endelig hell i kjærlighet førstkommende onsdag og torsdag. Helt sant. Jeg leste det i Athens News. Og er kreps. Jippi!"

Jag måste erkänna att jag har vissa problem med att förstå norska, men jag förstår att det du skriver handlar om generalisering, sen återstår frågan om Athens News sitter med facit eller bara är allmänt mänskliga? Hmmm vad betyder kreps?
Svara med citat
Gammal 2009-06-30, 00:43
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
"Mht Yannas innlegg: Alle krepser har, etter mye trøbbel, endelig hell i kjærlighet førstkommende onsdag og torsdag. Helt sant. Jeg leste det i Athens News. Og er kreps. Jippi!"

Jag måste erkänna att jag har vissa problem med att förstå norska, men jag förstår att det du skriver handlar om generalisering, sen återstår frågan om Athens News sitter med facit eller bara är allmänt mänskliga? Hmmm vad betyder kreps?
Yanna, jeg er enig med deg! Jeg tror heller ikke på slik generalisering, selv om jeg leser horoskop som underholdning når jeg kommer over dem. Tror ikke Athens News sine er mindre overfladiske eller generaliserende enn andre. Når det er sagt, har tre (av tre) kvinner i Hellas gjettet at jeg var kreps, uten å kjenne meg i mer enn noen minutter! Kreps er stjernetegnet for dem født slutten av juni - slutten av juli. I Sverige spiser dere dem om sommeren
Beklager avsporingen
Svara med citat
Gammal 2009-06-30, 07:54
Hellens avatar

Kreps betyder kräfta.

Från en om alltid är glad, go och hjälpsam, med en jättehärlig dialekt
Det får vi ofta höra och självklart vet jag att det är sant
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:21.