Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-06-29, 13:33
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard En Kretensisk gåta.

Vi har vid många tillfällen haft den stora förmånen att få besöka Kreta.
Det är emellertid en märklig företeelse som tilldragit sig vårt intresse, nämligen ett antal män som är klädda i besynnerliga kläder.

Att beskriva i ord kanske ej är helt enkelt, men låt oss ändock försöka. Det handlar om män, yngre såväl som äldre. De äro alla skrudade på exakt samma sätt. Prydliga vida ridbyxor oftast i grågrön färg. Lägg därtill handgjorda svarta läderstövlar med låg klack och höga skaft. I vissa fall är det en brun läderfärgad bård anbringad just högst upp på stövelskaften.

Ekipaget i övrigt består av vit skjorta med krås, en väst i sammma färg som ridbyxorna samt vid kylig väderlek en sorts jaktliknande kort rock.
Dock har de alltid den vackra utsirade västen på sig oaktat det kan vara bra varmt ute.

Vi varseblev tvenne yngre herrar en afton på Chora Sfakion. De kommo med bil, för övrigt en BMW i dyrare prisklass.

Vi sporde genast tavernaägaren vad det var för sorts folk. Lokal Maffia??

"O, Nej, de med dessa kläder äro aktade män och har ett extremt högt anseende på Kreta."

Tavernaägaren hade ett namn på dem, men det sade han på Grekiska så det kunna vi ej korrekt återgiva. Om vi förstod saken rätt var det mycket strikta regler för att få bära denna utstyrsel.

Summering; Vet någon vad det handlar om? Vad som krävs att bäraa dräkten, ja då är vi mycket intresserade att få detta utrett.
Har någon därtill en bild så vore det tacknämligt om densamma kunde läggas in på bildgalleriet.

Arne och Birgitta
Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 15:52
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Standard Sv: En Kretensisk gåta.

Ska återkomma till bilden. Det här visste jag inget om, illa.
Presenterades för en äldre mani Rethymnon 1998. Han var klädd som din beskrivning anger. Han kan ha fått sin "utmärkelse" därför att han var en legend, en av de gerillaledare som med framgång givit tyskarna motståns då det begav sig.
Han satt då ofta utanför en taverna där de spelade kretisk musik i Rethymnon, glömt namnet på den men låg inte så långt från polisstationen på P. Koroneou. Utan BMW.
Såg honom, lika stadigt, några år senare på, på en annan gata, mer centralt.
Nu väntar jag också på mer kunskap om detta.
Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 16:11
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

När jag googlat på detta och som jag också kan erinra mig så är det en traditionell kretensisk folkdräkt. Försökte kopiera in en bild men lyckades inte. Är det inte så att det är änkemännen som av tradition klär sig i denna dräkt på samma sätt som kvinnor klär sig svart (resten av livet) då deras respektive gått bort. Denna tradition lever kvar i byarna och i den äldre generationen.

(är alltså vad jag tror, gissar på men när det gäller de yngre männen i samma dräkt vet jag inte riktigt vad jag ska gissa på. Kanske är Söndagsdresen el firandet av någon högtid /helgon...)
Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 19:34
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Jag vet att just detta är en traditionell Kretensk klädsel, men jag kan inget om dess historia. Så det ska bli intressant att läsa mer om. Men jag vet det ingår en stor, mycket vass kniv som förvaras i stövelskaftet, för att den ska vara komplett...
Svara med citat
Gammal 2009-07-04, 13:47
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Läste för några år sedan i en broschyr som man fick på transferbussen när vi reste charter att dessa kläder är nationaldräkter från just Sfakia-området.

Enligt av våra goda vänner är också människorna från Sfakia kända för att vara mer traditionsbundna än människor från andra platser på Kreta.

Vi har även sett dansare iklädda dessa dräkter på en kretaafton.

Hälsningar

Lena

Senast redigerad av Nektaria den 2009-07-04 klockan 13:50. Anledning: Felskrivning
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:40.