Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-06-30, 11:03
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Hjälp!

Mitt lilla olivträd mår inte bra. Bladen gulnar och trillar av. Vad gör jag för fel? Hur mycket vatten ska det ha?
Gunilla
Svara med citat
Gammal 2009-06-30, 13:51
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Sv: Hjälp!

Hittat på nätet:

Olivträd

Så litet. Så vackert. Så knotigt. Så vackra, silverskiftande blad. Du ser det direkt bland alla stora och vanliga växter i Trädgårdsavdelningen. Olivträdet! Du vill ha det — du vill, men vågar du?

Jo, du vågar! Är du ägare till en inglasad balkong eller ett frostfritt uterum, behöver du inte tveka. Här klarar sig olivträdet över vintern, här och med uteviste på sommaren kommer det att både trivas och växa — och kanske t o m att bära frukt.
Även om du inte har tillgång till idealrum, kan du övervintra ett olivträd. I det ljusaste fönstret och värmen därunder avstängd går det bra. En växtbelysning över trädet kan göra underverk, eftersom ljus och temperatur hänger ihop.
Bli inte förskräckt när du ser blad falla av — när ljuset kommer tillbaka kommer också nya blad att växa ut.
Moderna sorter av detta urgamla träd bär frukt redan som unga. Kanske finns det redan små frukter på ditt drömträd.
Namn: Olivträd, Olea europaea Ursprung: Länderna runt Medelhavet. Blomman: Blommorna är små, vita eller crèmefärgade och oansenliga – men många. Bladen: De långsmala bladens ovansida är mörkt blågrön och undersidan silver-grå-vit. Säsong: Olivträd finns att köpa först och främst på våren och sommaren. Växtplats: På allra ljusaste plats över vintern och i sol eller möjligen lätt skugga över
sommaren. Platsen bör vara varm och vindskyddad. Bör alltid stå i kruka, som kan
flyttas in. Vatten och näring: Håll jorden lätt fuktig, den bör aldrig stå blöt helst inte heller torka ut.
Över vintern och i svalt rum vattnar du mycket sparsamt, eftersom växten
då förbrukar minimalt. Blöt och kall jord är förödande. Kruka och jord: Ge olivträdet en förhållandevis stor och gärna hög kruka, i vilken du lättare
kan hålla jorden jämnt fuktig. Olivträdet trivs i lite tung jord, blandad med
lera som t ex Citrusjord, som du finner i Blomsterlandet. Hur du gör sedan
Hela sommaren njuter du av ditt lilla träd utomhus. Innan nattfrosten kommer, flyttar du in krukan i ljust och frostfritt rum som det är på inglasade balkonger och uterum. Vattna sparsamt och försiktigt.
Inomhus kan du underlätta för trädet genom att hänga en växtlampa över och att låta krukan stå upphöjd på en bricka med vatten, som fuktar luften. Här håller du jorden lätt fuktig. En s k fuktmätare kommer väl till pass, en sticka som anger krukjordens fuktighet.
En del blad kommer att falla av helt naturligt. Till våren beskär du växten för att den ska behålla sin fina form. Vid behov planterar du om den i lite större kruka och i lite tung, lerblandad jord som t e x Citrusjord. Och snart ser du mängder av nya små blad bryta fram.Viktigt är att växten står svalt på våren, så att den inte börjar att växa för tidigt. De skott som då växer ut, blir tunna och veka. Korta, knubbiga, stablia ska de vara.
Värt att veta
Olivträd har odlats i tusentals år för sina närande frukters, sin oljas och sitt hårda träslags skull. Det är tåligt och långlivat och det finns träd, som bevisligen blivit tusen år gamla.
Man har funnit olivkvistar avbildade i gamla Egyptiska gravar och det berättas ju, att den duva, som Noak släppte iväg återkom till arken med en olivkvist i näbben.
Olivträd är lite krävande så tillvida, att det måste utsättas för en sval vinterperiod för att blomma och sommaren måste bli både varm och lång för att frukterna ska hinna utvecklas.
Men — du måste ju inte ha frukter på ditt lilla träd för att ha stor glädje av det. Det är så stiligt, så vackert i sin knotighet, det är som det vackraste smycke. Och alls inte så svårskött som ryktet säger.
Olivkvistar har man i alla tider sett som symbol för fred och de har också använts som hedersbetygelser vid framgångar både i idrott och vid de lärdas akademiska examina.Vilken kulturväxt att odla, att känna historiens vingslag kring och att njuta av dess skönhet.

Lycka till - jag vill ha mina frukter krossade
Svara med citat
Gammal 2009-06-30, 15:19
Wardakiss avatar

Det dröjer nog är jag rädd! Tack för tipsen!
Vi ses snart!
Gunilla
Svara med citat
Gammal 2009-06-30, 16:36
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Jag tror att våra nordliga breddgrader äro rent olämpliga när det gäller att odla olivträd. Hustrun har vid flera tillfällen inhandlat små-och dyra-olivträd vilka med omsorg och goda skötselråd ändock tynat bort tämligen snabbt.

Arne
Svara med citat
Gammal 2009-06-30, 22:07
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Tror att många vattnar ihjäl sina olivträd. Har du kanske varit för genrös med vatten? Sommartid går det bra att klara ett olivträd då kan det vara svårare att hitta en bra placering vintertid. Då är våra bostäder för varma och kanske också för mörka för ett olivträd. Lättare för den som har ett svalare rum eller en vinterträdgård.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-06-30, 23:00
Wardakiss avatar

Ja den borde klara sommaren, ska försöka dra ner på vattningen. Vintern blir nog värre! Jag har bara österfönster.
Gunilla
Svara med citat
Gammal 2009-07-02, 09:40
junes avatar
june june är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Jag har många små gröna "ploppar" på mitt lilla olivträd. Vet inte om det är nya blommor eller nått. Jag vattnar mitt någon gång då och då.
June
Svara med citat
Gammal 2009-07-02, 09:51
Wardakiss avatar

Du hör väl av dej när det är dags för skörd? Jag hjälper gärna till!
Gunilla

Senast redigerad av Wardakis den 2009-07-02 klockan 10:15. Anledning: stavat fel, värmeslag
Svara med citat
Gammal 2009-07-02, 10:38
junes avatar
june june är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Ja det blir väl i decmber nångång så du är välkommen!!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:42.