Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-07-02, 18:09
liselotti
Gäst

Standard Vägen till Lefkos

Hej
Hur är vägen till Lefkos? Smal och slingrig?
Jag har svårt för sådana vägar så det är bäst att förhöra sig lite .
Åkte buss mellan Fira och Oia, på Santorini, förra sommaren och det var inte kul.

Inget bokat än - bara en liten fundering om ev. kommande resor.........
Svara med citat
Gammal 2009-07-02, 19:35
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Vägen till Lefkos

Åker du från Pigadia så är vägen helt ok. Jag har också ont av kurviga smala vägar, men den här vägen är bred och inte går det så högt heller
I början när man kör till Menetes så är det ju uppåt en bra bit, men inte otäckt på nogot vis. Väldigt vackert bara

Riitta
Svara med citat
Gammal 2009-07-02, 20:35
liselotti
Gäst

Tack. Det låter ju bra!

Lefkos verkar vara vad vi gillar. Kanske det blir en resa då .
Svara med citat
Gammal 2009-07-03, 06:31
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad

Vägen är i bra kondition och bitvis helt OK men vist är det partier med väldigt krokig väg och kan väl gemföras med Santorini om man tar vägen från Pigadia förbi Menetes och vidare förbi Arkassa. Tar man den andra sträckan från Pigadia över Aperi och Pyles så är vägen både smal och mycket krokig. Men det är värt att ta det lungt och besöka Lefkos med en tur.
PANAKAKIS
Svara med citat
Gammal 2009-07-03, 10:27
liselotti
Gäst

Vi funderar på en charterresa dit.
Då kanske man ska hyra bil och inte åka transferbuss (en sån med radband i framrutan ).

Jag tycker det är fruktansvär otäckt med stora bussar på smala bergsvägar. Har varit med om att vi fick möte och bussen var tvungen att backa så en stor del av bussen var utanför stupet .
Svara med citat
Gammal 2009-07-04, 09:41
Panakakiss avatar

Hej! Jag hyrde själv bil från flygplatsen på Karpathos i maj 2009 och sökte först biligaste allternativ och det blev St. Nicholaos Beach car rentals vilken jag hyrd en Hyundai Getz i 14 dagar för 24 euro/dag. Det fungerade helt utmärkt och bilen var väldigt bra. Transfer med buss från flygplatsen till Pigadia är inte alls så svåra passager som medför att man behöver få känslan av några stora stup. Så det är att välja mellan att hyra bil på flygplatsen eller ta transfer och hyra bil i Pigadia.
Jag kan rekomendera Karpathos som en mycket trevlig ö trots att min favorit är Kefalonia.
PANAKAKIS
Svara med citat
Gammal 2009-07-04, 09:58
liselotti
Gäst

Citat:
Ursprungligen postat av Panakakis Visa inlägg
Jag kan rekomendera Karpathos som en mycket trevlig ö trots att min favorit är Kefalonia.
PANAKAKIS
Vad bra! Tack för info.
Alla har vi ju vår favoritö som man måste besöka då och då. Men det kan vara kul att se något nytt ibland också.
Svara med citat
Gammal 2009-07-04, 10:33
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Här får du se hur vägen ser ut vid MenetesSom du ser så är den bred och bra. Känns inte obehagligt
Väldigt vackra vyer har man också. Det finns plats och parkera och ta en fotopaus

Riitta
Svara med citat
Gammal 2009-07-10, 10:09
soldyrkarna soldyrkarna är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007

Hej!
Vi har precis kommit hem efter två underbara veckor på Karpathos.
Bodde på hotell Belvedere i Pigadia. Helt ok hotell, rent och snyggt och
rena handdukar varje dag!!!
Vi hyrde bil och var runt på hela den södra delen av ön.
Åkte bl a till Lefkos och vägen dit är helt ok, asfalt hela vägen.
Vi åkte vägen över Menetez och Arkassa, visst är det lite krokigt och smalt på sina ställen, vägen följer ju bergen, men annars en alldeles utmärkt väg. Lefkos är en lugn och fin liten badort med väldigt fina stränder!
Hoppas du får en skön semester!
Hälsn från Soldyrkarna
Svara med citat
Gammal 2009-07-11, 20:47
Görans avatar
Göran Göran är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Hej Liselotti,

Jag kan inte låta bli att kasta in ett kuriosainlägg i din tråd... Jag och sambon var på Karpathos 2007 och älskade verkligen Lefkos. Vi åkte dit 3 dagar i rad med hyrbil från Pigadia där vi bodde.

Vägen till Lefkos är bra om man håller sig till rätt väg, dvs kustvägen och de större vägar som tex soldyrkarna beskriver i föregående inlägg. Första dagen fick vi för oss att vi skulle gena över ön på de fina vägar som fanns på kartan. Tyvärr körde vi fel i en by och hamnade på en lite väg/stig... Läs gärna mer om detta äventyr på http://www.reseguiden.se/minsida/gui.../bilder/243657

Av detta lärde vi oss att genväg är senväg och att aldrig mer lita på ortsbefolkningen (när det gäller vägbeskrivning, alltså). Numera vänder vi så fort vi är osäkra eller tycker att vägen är för dålig.

Vi skrattar idag gott åt detta äventyr och uttrycket "very bad road" är för evigt inbränt i vårt minne i avskräckande syfte.

Jag kan varmt rekommendera Karpathos som resmål och håller den för topp 3 av det 15-tal öar jag besökt.

Göran
Svara med citat
Gammal 2009-07-15, 17:12
anniss anniss är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Jag har inte åkt kunsvägen, men tog lokalbussen från Pigadia till Lefkos, och det var inte någon lätt resa... Mycket smala, dåliga vägar på mycket höga höjder och en busschaför som verkade full! När någon snällt frågade om han kunde köra lite lugnare blev han vansinnig, vände sig om mitt under körning och började gasta på passageraren. En familj gick av bussen halvvägs. Undra hur de tog sig hem...

Annars älskar jag karpathos, och ska tillbaka dit för tredje gången i augusti!
Svara med citat
Gammal 2009-07-15, 18:04
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Här får du se hur vägen ser ut vid MenetesSom du ser så är den bred och bra. Känns inte obehagligt
Väldigt vackra vyer har man också. Det finns plats och parkera och ta en fotopaus

Riitta
Fin bild! Vad jag längtar dit när jag ser den! Det ser så läckert ut nerifrån med kyrkan längst ut på berget.

Jag har ett härligt kort på mina killar, taget från samma ställe, som ditt Ritta, men åt motsatt håll. Där är en fantastisk utsikt ner mot Amopi och ut över havet, man ser hur det mycket det blåser, som det nog alltid gör där.

Vi åkte en kväll upp till Manetes o åt middag där. Vi var de enda gästerna när vi var där, men det var väldigt mysigt. Vi åt en jättegod middag. Värdinnan var mycket trevlig och öppen mot oss och det var intressant att höra henne berätta om hur hon levde där. När vi skulle åka tillbaka bjöd hon in oss för att se hur deras hem såg ut. Ett kul minne.

Vi åkte till Lefkos ett par gånger. Första gången åkte vi dit över bergen, vi trodde den vägen var kortast, men det var en lite jobbig slingrig väg. Det var ändå värt det för det var mysigt att stanna till och äta lunch där uppe i Pyles, tyckte vi. Tillbaka åkte vi över Arkassa, Finiki o Manetes och den vägen var smidig och kändes kortare så den åkte vi nästa gång.
Svara med citat
Gammal 2009-07-16, 10:35
liselotti
Gäst

Tack för fin bild Riitta! Lite kurvigt får man allt säga att det ser ut som . Fast bred fin väg.

Tack alla för era reseberättelser! Hyrbil och kustvägen verkar bäst då, INTE lokalbuss och vägen över berget.

Göran: Jag har varit ute för en liknande händelse på Kefalonia. Vägen som skulle vara en genväg och såg stor och fin ut på kartan visade sig vara en getstig. Den var BRANT, kurvig, stora lösa stenbumlingar och lösa kanter. Jag gick ur bilen och maken backade en kilometer minst innan vi kunde vända. Svettigt!
Svara med citat
Gammal 2009-07-16, 11:21
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Har åkt lokalbuss två gånger till Lefkos ochabsolut inte haft några bekymmer med det.Men vi är ju alla olika.
Svara med citat
Gammal 2009-07-16, 13:17
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Jag har också åkt buss. Helt ok och känns tryggare än att åka bil.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-07-16, 22:30
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad

Veien til Lefkos er kjempefin. Ikke spesielt høyt og bratt på den siden av øya. Det er på andre siden, når man kjører ved Othos og Apella og disse stedene, at veien er litt smal, bratt og svingete. Man kan kjøre gjennom Menetes for å komme til Lefkos, men ønsker man en enda bredere vei og flatere landskap, er det bare å kjøre videre utover mot Afiartis og flyplassen, og ta til høyre mot Arkassa derfra. Der er det ikke noe skummelt i det hele tatt.
Svara med citat
Gammal 2009-07-17, 22:16
Görans avatar
Göran Göran är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Ursprungligen postat av liselotti Visa inlägg
Göran: Jag har varit ute för en liknande händelse på Kefalonia. Vägen som skulle vara en genväg och såg stor och fin ut på kartan visade sig vara en getstig. Den var BRANT, kurvig, stora lösa stenbumlingar och lösa kanter. Jag gick ur bilen och maken backade en kilometer minst innan vi kunde vända. Svettigt!
Hoppsan - och jag som åker till Kefalonia imorgon bitti Gäller att se upp med andra ord, hyrbil gäller även denna resa
/Göran
Svara med citat
Gammal 2009-07-18, 23:31
Panakakiss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av liselotti Visa inlägg
Tack för fin bild Riitta! Lite kurvigt får man allt säga att det ser ut som . Fast bred fin väg.

Tack alla för era reseberättelser! Hyrbil och kustvägen verkar bäst då, INTE lokalbuss och vägen över berget.

Var var ni då på Kefalonia, det skulle vara intressant var denna genväg var.
PANAKAKIS
Svara med citat
Gammal 2009-07-19, 10:21
Amopi Amopi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Vilma Visa inlägg
Fin bild! Vad jag längtar dit när jag ser den! Det ser så läckert ut nerifrån med kyrkan längst ut på berget.

Jag har ett härligt kort på mina killar, taget från samma ställe, som ditt Ritta, men åt motsatt håll. Där är en fantastisk utsikt ner mot Amopi och ut över havet, man ser hur det mycket det blåser, som det nog alltid gör där.

Vi åkte en kväll upp till Manetes o åt middag där. Vi var de enda gästerna när vi var där, men det var väldigt mysigt. Vi åt en jättegod middag. Värdinnan var mycket trevlig och öppen mot oss och det var intressant att höra henne berätta om hur hon levde där. När vi skulle åka tillbaka bjöd hon in oss för att se hur deras hem såg ut. Ett kul minne.

Vi åkte till Lefkos ett par gånger. Första gången åkte vi dit över bergen, vi trodde den vägen var kortast, men det var en lite jobbig slingrig väg. Det var ändå värt det för det var mysigt att stanna till och äta lunch där uppe i Pyles, tyckte vi. Tillbaka åkte vi över Arkassa, Finiki o Manetes och den vägen var smidig och kändes kortare så den åkte vi nästa gång.
Restaurangen i Menetes som du nämner heter Dionysos. Det är en riktig pärla. Det är Irene, dottern i familjen som står för driften av restaurangen men matlagningen kan ofta skötas av gamla farmor eller mamma. Men vem som än lagat maten så är det en fantastisk upplevelse att äta hos Irene. Äter gör man i den lilla trädgården som väl en gång varit husets lilla privata trädgård. Som "återvändare" till ön missar vi aldrig att åka upp till Irene och äta minst några gånger varje år.
Svara med citat
Gammal 2009-07-19, 15:34
liselotti
Gäst

Citat:
Ursprungligen postat av Panakakis Visa inlägg
Var var ni då på Kefalonia, det skulle vara intressant var denna genväg var.
PANAKAKIS
Det var några år sedan så vägen kanske är byggd nu eller så får man hoppas att dom ändrat på kartan.

Det var vid Agios Gerasimos, kyrkan uppe i berget, som vi skulle köra rakt söderut ner mot kusten. Detta var 1997 så jag kommer inte riktigt ihåg hur vi körde. Vissa saker förtränger man .
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:59.