Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-07-03, 23:53
grimms avatar
grimm grimm är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009
Standard Beslutsångest och frågor... vilken kombination!

Hej,

Mitt internetsignum är Grimm. Detta är min första "posting" här på Kalimera. Jag har följt Kalimeras forum ett tag nu och har förstått att det finns en stor mängd erfarenhet här.

Jag har fått en liten "present" från min arbetsgivare, och den består av en flygbiljett till Aten den 20:e Juli samt 8 nätter på Naxos och 6 nätter på Paros. Hemresa den 10:e Augusti.
Vem som helst inser ju raskt att antalet hotellnätter inte matchar flygbiljetten. Så min fråga är som följer,
Jag har den 26/7 -- 8/8 fixat enligt ovan ovan, men har som sagt lite tid över.
Om man skall spendera 6 nätter i Kykladerna innan man skall till Naxos följt av Paros, vart skall man åka då? Jag är nämligen "oskuld" m.a.p. Grekland, så jag har ingen aning om vart jag skall åka de första 6 nätterna.

Jag har en idé om att spendera 2 nätter på Antiparos för att avsluta det hela, men var skall jag börja?

Vad jag söker? lugn o ro, Slippa hyra bil eller moped men jag vill ha hyfsat nära till platser där folk samlas för att stilla mina behov av att kunna umgås med folk i min egen ålder (40+). Bad o sol förstås, äkta grekisk mat, god dryck.... Ja, jag vill glömma bort allt ett tag.
Att jag reser själv torde vara uppenbart med tanke på mitt behov av att kunna prata med folk när behovet faller på.

Finns det en sådan ort?

Snälla, jag behöver råd!

Senast redigerad av grimm den 2009-07-03 klockan 23:55. Anledning: bytte "reser ensam" till "reser själv", ensam är ett sinnestillstånd...
Svara med citat
Gammal 2009-07-04, 10:15
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Beslutsångest och frågor... vilken kombination!

Vill du börja på en fin liten ö med vuxet och trevligt kvällsliv är Chora på Folegandros ett mycket bra alternativ. Där träffade jag många trevliga människor och samtidigt som det är mycket grekiskt är stämningen också lite internationell med människor från alla världens hörn. Mycket god grekisk husmankost finns här. Även Sifnos är ett bra alternativ och naturligtvis Amorgos.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-07-04, 10:36
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Folegandros gillade vi mycket när vi var där för ett par veckor sedan. Ön är liten.Bra med bussar, badbåtar. Passade oss iallafall. Vi träffade många trevliga och intressanta människor från olika länder.
Svara med citat
Gammal 2009-07-04, 10:58
Yak Yak är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Avis, varför får inte jag såna "presenter" av min arbetsgivare!

En fundering. Båtförbindelserna kan göra det lite lurigt att ta sig över till Paros/Naxos från andra öar i arkipelagen. Du skulle inte kunna boka om så att du har nätterna på naxos först, dvs direkt dit från Aten. Sen kan du "luffa runt" lite i småkykladerna och sedan avsluta på Paros. Jag tror det skulle kunna bli rätt sjyst. Alternativt tar du Blue star direkt från Aten till tex Amorgos, och sedan jobbar dig tillbaka till Naxos via småkykladerna.
Du kan ju förstås också börja med Folegandros eller Sifnos, men det går bara båtar 1-2 ggr i veckan mellan tex Sifnos och paros så det måste matcha. Bara ett förslag, du har ju hur många alternativ somhelst egentligen...

Ps. rätt editering, man reser aldrig "ensam". Möjligen själv. (*känga* åt forumdelen med det namnet)
Svara med citat
Gammal 2009-07-04, 12:11
grimms avatar

Hej,

Tack för alla Svar! Folegandros tycks vara en gemensam nämnare i svaren, så den ön skall jag titta lite närmare på.

Angående färjeförbindelser, så har jag sett att det finns förbindelser på de datum jag behöver, så det är ett bekymmer mindre!
Finns det något rederi man skall undvika? Det verkar som om de flesta har relativt nya fartygsflottor så det känns ju ganska bra, men som sagt: yta är inte allt här i livet.

/Grimm
Svara med citat
Gammal 2009-07-04, 12:14
krisses avatar
krisse krisse är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Varför inte passa på och se de underbara små-Kykladerna ?
Om du kommer till Aten i vettig tid på dagen så hinner du ta dig till Naxos med "kvällsbåten", d v s 17.30 från Pireus med någon av Blue Star-båtarna.
Sedan är det bara att välja bland Iraklia, Schinoussa,Koufonissi,Donoussa eller Amorgos. Just nu är Donoussa min absoluta favorit med lugn, vackra stränder och ett lagom kvällsliv.
Mellan öarna i området går den trevliga båten Skopelites regelbundet utom söndagar och med begränsade turer just till Donooussa. Titta i båttidtabellen som finns här på Kalimera.
Svara med citat
Gammal 2009-07-07, 21:33
grimms avatar

Hej, och återigen tack för alla tips.

Nu har lessnat på mig själv, och tänker åka ner den 20:e utan att ha bokat något i förväg. Då kommer vi till min nästa fråga, Hur svårt är det att hitta någonstans att bo på Folegandros den 20:e Juli utan att ha bokat i förväg?
Eller skall jag försöka boka något från Aten? Jag kommer till Aten 10:40, men de flesta båtarna verkar åka kring 17--18 från pireus. Det ger en ganska sen ankomst (iaf med mina svenska glasögon sett). Eller är det lättare att finna boende på Amorgos?

/Nicolaus
Svara med citat
Gammal 2009-07-07, 22:28
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Nu är jag ute lite på hal is men om du reser själv kanske det inte är en katastrof om det blir lite struligt, om några år då du ser tillbaka på din första båtluff kommer du att ha roligt åt det.
Jag skulle chansa och åka till Folegandros i förhoppning om att få boende åtminstone må-fr, sedan finns ju möjligheten att dra vidare på fredagen om det kör ihop sej då och det gör det förmodligen. Då är det bara att åka vidare till Naxos för där lär det inte vara något problem att få tag på boende.

Mvh Janérik (som haft problem på F 66,67% av gångerna vi varit dit)
Svara med citat
Gammal 2009-07-07, 22:41
grimms avatar

Hej igen,

Och tack för uppmuntran Janérik! Det skall till en Umebo för att få känna sig lite kaxigare än vad man är.
Folegandros får det bli.
Jag lovar att återkomma med en plan, och senare en rapport om hur det hela avlöpte.
Men innan jag åker kommer jag nog att ha ställt en fråga eller två här på detta ypperliga forum.

/Nicolaus
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:53.