Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-07-05, 20:49
finemang finemang är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 26
Standard Ravin på västra Kreta?

Oj, vad länge sedan jag var inne på Kalimera! Hade glömt att det var så kul att läsa era upplevelser och fina tips. Bättre sätt att förbereda sig för resan finns nog inte! Vi återvänder i alla fall till Kato Stalos och ser fram emot fina dagar vid stranden. Men den här gången tänkte vi se lite mer av Kreta också. Min arbetskompis berättade att de hade hyrt bil och kört västerut och hittat en fin ravin någonstans på västkusten. Han hade för sig att den hette Omalos, men jag har förstått att det inte stämde (de var där på bröllopsresa för drygt 25 år sedan, så...). Han hade iaf koll på Samaria, så det var inte en förväxling med den. Är det någon som kan gissa vilken ravin det kan ha varit? Vägen dit? Framkomlig? Om man går ner till havet, orkar man upp samma dag? Andra alternativ?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-07-05, 21:39
Görans avatar
Göran Göran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 375
Standard Sv: Ravin på västra Kreta?

Hej, var på Kreta i våras senast. Samariaravinen utgår från Omalosplatån, utgår ifrån att det är det du menar med "inte en förväxling"?

Jag har två tips:
Imbrosravinen längs vägen till Chora Sfakion på sydkusten. Här kan man gå ner till havet eller upp, tveksamt om man hinner/orkar gå båda rikningarna samma dag.

Topoliaravinen längs vägen till Elafonissi. Hänförande vackert att köra med bil längs den, är dock osäker på om man kan vandra nere i den. Ligger mitt i bergen och leder inte ner till havet utan mynnar ut i en vacker dal.

Om du letar upp mitt inlägg från den 24 april i år i formet "hej, nu är vi hemma igen" så finns en kortfattad resebeskrivning över våra irrfärder på västra Kreta.

Föreslår annars att du googlar ravinerna, för mer info om dem.

/Göran
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-07-05, 22:40
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Ravin på västra Kreta?

Imbros är ca 8 km lång så visst hinner man fram och tillbaka samma dag.
En annan ravin som inte heller är så lång är Agia Irini som ligger söder om Omalos platån och leder ned till havet vid Sougia. En fin och relativt lätt vandring.
Väster om Sougia finns ytterligare en ravin som man delvis vandrar om man vill besöka det gamla Lissos. En övernattning i Sougia kan rekommenderas.
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-07-09, 00:31
finemang finemang är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 26
Standard Sv: Ravin på västra Kreta?

Tack Göran och Lars! Vi håller på att läsa in oss på era tips!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT