|
||||
|
||||
Kan priserna gå upp när man spökbokar?
Har haft koll på ett flygdatum i november sedan en tid tillbaka. Det är SAS och resan går mellan Stockholm och Aten. Varje gång jag har spökokat har priset gått upp, till sist så mycket att resan blev för dyr. Jag förstår att priserna går upp ju fler som bokar, men det borde inte vara så när man spökbokar. Eller?
Just den dag vi ville åka steg priset lite i taget, från 1770 kr till 3505 kr. Alla andra fredagar och söndagar (i november) kostar en enkel till Aten 1770 kr, just den dagen är det dyrt. Skumt. Hur som helst löste det sig, bokade ett annat datum, i en annan månad, då kostade biljetten bara 650 kr. |
|
|||
|
|||
Sv: Kan priserna gå upp när man spökbokar?
Japp. Alla sökningar och spökbokningar registreras för att se efterfrågan och sedan ändras priserna utfrån det.
|
|
|||
|
|||
Så Janne satt alltså själv och höjde priset på resan??? Aj, Aj!
Lissi - som suttit och letat SAS biljetter idag |
|
||||
|
||||
Citat:
Om det är så, då kan det ju i slutändan bli så att inga resor blir bokade just det datumet, om alla har valmöjlighet och väljer att boka andra resdagar. // Helén |
|
||||
|
||||
Jodå, så är det heltvisst! Flygoperatörerna bokför nogsamt vilka datum spökbokningar göres och förändrar priserna i takt med intresset.
Jag testade detta skarpt förra året. Eftersom jag har tillgång till "hoppande IP-adresser" så dränkte jag för skojs skull en viss avgång. Priset höjdes hela tiden..... Arne |
|
|||
|
|||
Så det innebär alltså att om man som jag letar en billig avgång ett visst datum så kan man inte gå in och kolla med jämna mellanrum utan att resan blir dyrare??? Eller ska man boka för att den ska bli dyrare?? (fast det kan man ju inte för då är det ju definitivt)
Lissi -som nog fattar trögt |
|
||||
|
||||
Citat:
// Helén |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Jo men det gäller bara SAS, andra bolag drar direkt! Men då kan jag fortsätta leta då...känns skönt!
Lissi |
|
|||
|
|||
Beror kanske lite grann på vad slags biljett man köper, om flygbolaget drar pengar direkt eller inte. KLM har förresten en kampanj som startar nu, till 1 september. 1900nok till Aten. Då måste man resa mellan 17 aug och 30 mars. Finns säkert liknande tillbud i Sverige
|
|
|||
|
|||
Japp. Från en källa på SAS. Prissättningen bygger på att populära resdatum har högre pris. För att veta vilka resdatum som är populära, så sparas resultaten av spökbokningar och sökningar på olika datum. Söker många på ett visst datum så påverkar detta priset. Om det sedan inte inkommer bokningar så sjunker priset igen.
|
|
||||
|
||||
Vilken bra information då ska jag genast sluta söka resor hos flygbolag och researrangörer alla på datum jag drömmer om att resa till varmare breddgrader. Har flera gånger kikat på priserna den 22-23 dec på lite mer långväga resmål eftersom det är skralt med semesterdagar kvar för det här året. Vill åka på en vanlig charterresa men Ving som brukar vara bra att resa med har tyvärr slutat med många resmål från Arlanda. Kastrup är inte direkt något alternativ för en norrlänning.
Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
Boka direkt utan att söka är det enda alternativet jag kommer på och kontentan av det blir att det enda jag gör är att inte höja priset för de som kikar efteråt. Snällt, men så snäll blir jag nog aldrig Har jag missat någon tanke här? // Helén |
|
||||
|
||||
Citat:
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Naturligtvis kommer jag att gå in ibland men inte lika ofta för att följa en prisutveckling som inte ändrar sig särskilt mycket. Det jag främst är ute efter är en charterresa till Thailand eller möjligen Vietnam med Vingresor. Brasilien och Goa har utgått med avreseort Arlanda. Blir antagligen inte av eller så dyker det upp en sista minuten men det är ju inte så lätt att få en biljett till Stockholm strax före jul.
Eva |
|
|||
|
|||
Precis. Jag har slutat att dagligen söka på specifikt datum, långt i förväg. Det ända som händer är att priset stiger.
|
|
||||
|
||||
Arne!
Vad menar du med "hoppande IP-adresser"? Hälsningar Bengt i Nyköping |
|
|||
|
|||
Tänkte på det att när man "spökbokar" en resa en viss datum så får man ofta upp närliggande datum, och då även priserna. Tror ni priset höjs även på de datum som ligger nära intill om man kollar ofta?
Om jag vill åka den 25 aug, skriver in 20 som sökdatum, så kommer både 20 och 25 med + någon datum till..... |
|
|