|
||||
|
||||
Berlinsk höstresa!
Varför gräma sig över att semestern är slut, bättre då att boka en höstresa att se framemot . Vi fyndade biljetter med Ryan air och drar till Berlin den 19e September för priset av 4 (!!!!) kr, just det 4 kronor inklusive skatter och tillägg. Vem kan motstå det...?!
Nu undrar jag bara vad man bör hinna med under tre kvällar och två heldagar? Gärna tips på trevliga, mysiga matställen och barer som passar ett halvungt par som ska få njuta på tu man hand och ha semester från barnen några dar De stora turistattraktionerna ska vi försöka hinna med men lite insidetips emotages tacksamt |
|
|||
|
|||
Sv: Berlinsk höstresa!
Citat:
Att promenera längs Unter den Linden (öst-Berlins paradgata) är en upplevelse. Här finns de stora modehusen på rad och bara detta tycker jag är en upplevelse (helt fanatiskt galen i de stora modehusen. Då talar vi i det närmsta konst och även till viss del mer heligt än kyrkan själv). Nåja, drömma går ju... Vid Checkpoint Charlie finns ett museum som handlar om hur Berlinarna flydde från öst till väst. Väldigt intressant. På Ka De We i matavdelningen (ganska högt upp) finns otaliga diskar med mat från nästintill hela världen som man också kan äta där... Dyrt men absolut en upplevelse som man inte får missa. Högst uppe på Ka De We finns en cafeteria/restaurang som även detta är en upplevelse. Om man lyckas hitta en plats så skall man vara glad. Har endast lyckats en av tre gånger!!! I Europacenter finns en bra och mysig restaurang som heter Bavarian. Man måste nästan boka bord för att få plats. Europacenter finns alldelels intill Gedächtnichtskirche. Om man nu är sugen på grekiskt så finns en grekrestaurant längs Ku´damm (i början). Om man är pysseltokig så intill Ka De We finns en stor affär som heter Idé där man kan köpa allt från stämplar till tyger mm. Än en gång ha en trevlig tur.... |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag kan motstå Ryan Air Tycker att deras personalpolitik verkar vara vidrig, fast det kanske är lika dant inom andra flygbolag- bara att jag inte sett det. // Helén |
|
||||
|
||||
Ska erkänna att jag också brottats med de tankarna och väljer helst andra bolag men å andra sidan kan man flyga med ett juste bolag till en destination där man sedan äter och lever gott på ställen där de anställda arbetar under dåliga förhållanden och med usla löner... Ond cirkel och hur man än gör så kan man hitta argument emot och för...
|
|
||||
|
||||
Citat:
Hoppas det blir en trevlig resa, vet du hur långt utanför Berlin de landar? Träffade en tysk i våras som berättade att de angav en tysk stad (kommer tyvärr inte ihåg vilken) som destination, men att det är nästan 20 mil dit. // Helén |
|
||||
|
||||
Vi landar på en av de närliggande flygplatserna, ca 20 min med taxi in till centrala Berlin där vi ska bo. Går även flygbussar och tåg men då vi landar rätt sent blir det nog taxi så att man e på G direkt. Har några turistmåsten inplanderade men på det hela taget tar vi nog allt som det kommer och bara njuter av att vara i en ny stad
|
|
|||
|
|||
Berlin var uppe för inte så länge sedan. Här är länken till den tråden: http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=16919 Det finns lite bra tips där. Klick nämner Europacenter. Det är det stället jag kallar I-punkt i mitt inlägg. Jag kom inte ihåg att det faktiskt heter så. Jag kom bara ihåg Berlinarnas smeknamn på det!
Ha en skön resa. Berlin är en härlig stad! Peter |
|
|