Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Musik

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-09-27, 21:35
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005
Standard Pantelis Thalassinos-skiva

För ett par veckor sedan satt vi på en taverna i Thassos stad. Mjuk och fin musik hördes i högtalarna. Jag frågade vem som sjöng, och kyparen skrev med grekiska bokstäver: Pantelis Thalassinos. ("That´s my name too. My name is Thalassinos", sa han.)

Följande dagar letade vi efter skivaffär, men hittade ingen. Så småningom fick vi nån sorts förklaring: alla tycker att skivor är för dyrt (ca 23- 24 euro), ingen köper dem. I stället blev jag erbjuden att beställa en "hembränd" skiva för 7 euro. I en i det närmaste tom och ödslig "skivaffär". Hade inte tid att vänta på det, så jag åkte så småningom hem till Sverige - utan skiva.

I förra veckan letade jag på nätet efter min sångare. Hittade så småningom fram till www.musical.gr, och beställde och betalade på vinst och förlust en skiva, "Etsi Xafnika". Den kom idag, efter bara fyra dagar! Skön meditativ musik. MEN, det är inte den musiken, som jag hörde på tavernan. Då spelades flöjt till, vilket var SÅ vackert.

Min fråga till er här är: vet någon, vilken skiva det kan vara, som jag hörde? Gissa om jag skulle bli glad för ett svar i rätt riktning!

Titti - förhoppningsfull.
Svara med citat
Gammal 2005-09-27, 21:43
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Pantelis Thalassinos-skiva

Tjohoo! En LÅNG länk! Men här finns en hel radda med hans skivor OCH smakprov att lyssna på!

http://www.greekcity.com/music/music...nceArgument%3E

Men beställ ingen skiva härifrån; de tar massor för frakten, då de använder en budfirma. Jag brukar leta efter skivorna på Greekcity och beställa från www.studio52.gr som har ett bra urval.

Karin
Svara med citat
Gammal 2005-09-27, 21:47
dimitriss avatar
dimitris dimitris är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Titti
För ett par veckor sedan satt vi på en taverna i Thassos stad. Mjuk och fin musik hördes i högtalarna. Jag frågade vem som sjöng, och kyparen skrev med grekiska bokstäver: Pantelis Thalassinos. ("That´s my name too. My name is Thalassinos", sa han.)

Följande dagar letade vi efter skivaffär, men hittade ingen. Så småningom fick vi nån sorts förklaring: alla tycker att skivor är för dyrt (ca 23- 24 euro), ingen köper dem. I stället blev jag erbjuden att beställa en "hembränd" skiva för 7 euro. I en i det närmaste tom och ödslig "skivaffär". Hade inte tid att vänta på det, så jag åkte så småningom hem till Sverige - utan skiva.

I förra veckan letade jag på nätet efter min sångare. Hittade så småningom fram till www.musical.gr, och beställde och betalade på vinst och förlust en skiva, "Etsi Xafnika". Den kom idag, efter bara fyra dagar! Skön meditativ musik. MEN, det är inte den musiken, som jag hörde på tavernan. Då spelades flöjt till, vilket var SÅ vackert.

Min fråga till er här är: vet någon, vilken skiva det kan vara, som jag hörde? Gissa om jag skulle bli glad för ett svar i rätt riktning!

Titti - förhoppningsfull.
Det är troligen en dubbel cd som heter "Apo tin Tilo stin Thraki".

dimitris
Aten
Svara med citat
Gammal 2005-09-27, 22:19
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2005

Citat:
Ursprungligen postat av dimitris
Det är troligen en dubbel cd som heter "Apo tin Tilo stin Thraki".

dimitris
Aten
Det kan vara den men där hittar jag inte någon flöjt bland musikinstrumenten. Däremot finns flöjt med på både "Ena Krymmeno Ax" från 1998, samt "Astranámmata" från 1996.

Han har även en sajt http://www.pandelisthalassinos.gr/ dock endast på grekiska vad jag kan se.

//Zanét
Svara med citat
Gammal 2005-09-27, 23:16
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Nu är jag glad igen! Ni är fantastiska! Tack för era tips!

Jag har suttit och lyssnat på musiksnuttar på länken, som du tipsade om, Karin, och visst har du rätt, Dimitris, det är med största sannolikhet "Ap´tin tilo os ti thraki". (Jag kunde höra flöjt tydligt och klart på det stycke, som spelades.)

Återstår att skicka efter skivan, men det får nog bli nästa månad, när nya pengar ramlat in. Det är ju inte fel att få längta lite...

Jättestort TACK från Titti!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:39.