|
|||
|
|||
Ätbara blommor
Nyss hemkommen från Kreta har jag en liten fråga om vad det var för blommor jag åt. Vi fick in en tallrik med dolmades och något med samma fyllning men inlindade i en orange blomma. Jag älskar dolmades, men denna "blomdolme" var snäppet värre. Jag är jättenyfiken på vad det var och hoppas att någon vet.
//Ingela |
|
||||
|
||||
Sv: Ätbara blommor
Jag tror att det var en squashblomma.
Gunilla |
|
||||
|
||||
Hej Getty,
Jag har konsulterat min hustru som kan lite om mat, i motsats till mig. Jag kan inte så mycket utan koncentrerar mig på att äta och njuta. Vi har käkat det här i Grekland och Birgit säger att det var fylld squash-blomma. (Vi åt det på Mike´s på Karpathos, producerat av mamman till en av krögarna, Manolis.) Troligen är det samma som du har smakat. Jättegott eller hur? Masse |
|
||||
|
||||
Zucchiniblommor tillagade på lite olika sätt är en traditionell grekisk rätt. Ibland med ris, friterade med feta och alltid väldigt goda.
Eva |
|
||||
|
||||
Visst var det fyllda sguash (κολοκυθιά ).
Vi plockar blommorna när de är öppna och kokar dem lite lite grann i vatten.Sedan kokar vi upp fyllningen enl följ: som består av ris, lök och har i färska krossade tomater och förstås olivolja,salt och peppar och knuter ihop som en karamell. Här en bild från min trädgård och den vackra sguashblomman |
|
|||
|
|||
Tack för alla svar, det verkar ju onekligen vara squashblomma när alla skriver samma sak. Till alla som inte provat hoppas jag ni gör det på er nästa greklandsresa, för det var fantasiskt gott.
//Ingela |
|
|||
|
|||
Åh...friterade Zucchiniblommor är underbara...om ca 2 veckor har jag chansen att åter få mumsa i mig nån sån,,,jippie!!
|
|
||||
|
||||
Båda varianter , som friterade eller som fyllda är så goda
Här nere i Vounaria, i våran bycafe får man ibland dessa friterade som snacks |
|
||||
|
||||
Här kan du läsa lite om det. Om du googlar på zucchiniblomma och/eller squashblomma så hittar du recept mm.
|
|
||||
|
||||
Tyvärr är det säsong på Zucchiniblommor och vi missar ofta tillfället att erigera smaklökarna med denna kulinariska gottelse.
Rekommenderas absolut. Fried Zucchiniflowers är ofta med bland Mezerätterna |
|
|||
|
|||
Nu har jag bara provat "blomdolmarna" men vad nyfiken jag blev på de friterade när ni skriver om dem. Är det någon som vet om det går att köpa de friterade squashblomsnacksen i Sverige, och i så fall var?
//Ingela |
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
Karin som alltid längtar ner |
|
|||
|
|||
Ok då förstår jag. Missuppfattade nog när jag läste att de åts som snacks. Då får jag nog ta och vänta med att prova till nästa greklandsresa, som jag hoppas blir redan i oktober.
//Ingela |
|
||||
|
||||
Hoppas att de finns med på matsedeln när jag kommer ner till Platanias om 11 dagar. Det är ju så gott..
Jag gjorde friterade zuchiniblommor själv är jag hade egen odling. Idag har jag bara balkong och då kan man ju inte ha sådant. |
|
|||
|
|||
Jag fyller zucciniblomman, med feta och mizithra röra, och friterar den.... godaste som finns.
Du kan få tag på dem i början av sommaren i sverige, jag har hittat dem i skärholmens marknad, men då fick jag köppa zuccinin också, men de fyllde jag som gemista, så det var inga problem |
|
|