Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-08-15, 19:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Köpa stekpanna

Ska byta ut en av våra stekpannor och blir lite förvirrad av alla olika beläggningar som finns. Är det någon stekpanne-expert på forumet som vet skillnaden mellan teflon classic, teflon selecta, teflon plitanium pro och titan? Det kan finnas ännu fler beläggningar, och jag kan ha snubblat på orden.
Svara med citat
Gammal 2009-08-15, 19:56
piam piam är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006
Standard Sv: Köpa stekpanna

Vi har haft en titanpanna i många år,den fungerade jättebra men för ett tag sedan så hände nåt med beläggningen,vet ej vad..Gick inte att använda mer.
Vi köpte en teflonpanna på Duka men den har redan repor i botten trots att vi använt träredskap.Visste inte att det fanns så många tefloner att välja på.
Lycka till med valet och tala gärna om vad det vart för sort och om den fungerar bra

Pia
Svara med citat
Gammal 2009-08-15, 20:13
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Jag har tappat räkningen på hur många teflonpannor vi avverkat, jag kan inget om de olika beläggningarna,vet således inte vad det är för sorter vi haft, men av prislappen att döma på dem såborde de varit bra , men de har alla på ett eller annat sätt släppt beläggningen efter ett tag. I våras införskaffades en rejäl gjutjärnspanna igen- och jag har inte ångat mig en sekund.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2009-08-15, 20:18
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Skeppshults gjutjärnspanna slår det mesta - även maken när han kommer hem sent. Nej, jag skämtar. Vi är så nervösa inför Midnattsloppet att vi häver ur oss vad som helst...
Aina
Svara med citat
Gammal 2009-08-15, 20:21
Hellens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Skeppshults gjutjärnspanna slår det mesta - även maken när han kommer hem sent.
Det var en sådan jag köpte, trähandtag blev det denna gången, något bekvämare att lyfta om man skulle råka glömma grytlapp
// Helén
Svara med citat
Gammal 2009-08-15, 20:37
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Håller med, inget är som gjutjärn!
Men vill man absolut ha en panna med beläggning så är titanpannorna som Ica säljer bra. Teflon - nej tack!
Svara med citat
Gammal 2009-08-15, 20:42
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Det är inte lätt att välja teflonpanna. Jag visste inte heller att det finns så många olika beläggningar.
Vi har också haft så många olika. Pris och kvalite har inte alls hängt ihop alla gånger. Det var något test som gav Icas teflonpanna bäst betyg och den är också billig, så jag köpte den. Den funkade bra. Tänkte att om den inte är så dyr kan man ju tänka sig att köpa ny emellanåt istället.
För ett år sedan bytte vi kök och bytte då till induktionshäll och där går inte den stekpannan att använda. Då köpte jag Anders Petters teflonpanna och den har jag varit väldigt nöjd med så här långt.
Tillägg: Blev osäker nu, vet inte ens om det är titan eller teflon
Vi har en stor gjutjärnspanna i sommarstugan,och fy,den är tung som bly

Senast redigerad av Vilma den 2009-08-15 klockan 20:56. Anledning: Titan eller teflon??
Svara med citat
Gammal 2009-08-15, 20:46
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Ska byta ut en av våra stekpannor och blir lite förvirrad av alla olika beläggningar som finns. Är det någon stekpanne-expert på forumet som vet skillnaden mellan teflon classic, teflon selecta, teflon plitanium pro och titan? Det kan finnas ännu fler beläggningar, och jag kan ha snubblat på orden.
Varumärket Teflon finns i dessa olika "grader", från "sämst" till "bäst"...

Classic
Xtra
Select
Platinum
Platinum Pro

Sedan om Teflon är bättre eller sämre än titan, koppar eller gjutjärn, det vet jag inte. Beror lite på vad man skall göra tycker jag.
Viktigt att tänka på är att de billigaste varianterna Classic (m fl?) inte innehåller någon järnkärna, utan är i ren aluminium. Kontrollera med aktuell modell!
Bra för att det blir lättare!
Oanvändbart om man har en induktionshäll...

Tycker att stekjärn är en förbrukningsvara nuförtiden, om man inte kör på rent gjutjärn, förstås! De håller i evighet, men har andra nackdelar som tyngd och risk för vidbränning t ex!

Sven
Svara med citat
Gammal 2009-08-15, 21:22
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Jag kör med gjutjärn. Passar mig och dessutom är ångorna från teflon giftigt för papegojor. Min lilla goja sitter gärna på min axel när jag lagar mat.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-08-15, 21:22
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Skeppshults gjutjärnspanna slår det mesta...
Mmmm... Har också en sådan. En stor. Plus två andra gjutjärnspannor (en för kött, en för fisk) Och en gryta... Grytan är nu 5 år gammal och börjar få lagom patina och smak...

Citat:
...även maken när han kommer hem sent.
Olika äro en pannas användningsområden... Jag lider med din make... Förstår att han äter mycket Magnecyl...

Janne. Om ni inte redan har en bra gjutjärnspanna av någon typ så bör ni köpa en sådan. Alla de här belagda pannorna har sin funktion, jag har ett par, men inget slår en riktig järnpanna! Det bara är så!!! Stekytan. Smaken...

Jag har idag ett Skeppshultsjärn och två andra gjutjärnspannor. En gjutjärnsgryta och två belagda stekjärn och dessutom en Wok. Och samtliga används beroende på vad jag ska laga...!!! Du kan tex inte laga Tai i en gjutjärnspanna. Då måste man ha en Wok eller en belagd panna!

Har ni redan en eller ett par riktiga gjutjärnspannor så köp en panna med titanbeläggning. De brukar oftast vara bra.

MEN OCH OBS! Se till att ni köper ett järn med så tjock botten som möjligt!!! Helst i koppar. Det ger en bra och jämn värme! Det är egentligen inte belägningen som är det viktiga! Det är hur pannan fördelar och håller värmen... Och en torr belagd panna skall aldrig ställas på en varm platta!!! Det betyder inte så mycket för beläggningen men de är ofta av aluminium, och då finns det stor risk att den slår sig. Om ni inte köper en med kopparbotten...

Och i belagda pannor FÅR du inte använda redskap av metall!!! Då riskerar du att skada ytan och då kan du slänga pannan! Trä eller mjuka plastredskap är det som gäller i sådana pannor.

Peter - som faktiskt har ett par bitar oxfilé, som bara väntar på att träffa min egen pepparsås och lite pomme, i micron. Det är enda stället katterna inte kommer åt dem... (Jag vill dock påpeka att det är väldigt sällan jag gottar mig så numera... )

P.S. Att välja panna kan vara svårt. MEN. Kolla ordentligt och var beredd på att lägga lite pengar på den! Den panna ni köper nu ska vara en panna
ni ska ha tills ni hamnar på "hemmet..." Så lägg ett par kronor extra för att få bra kvalitet. Min äldsta panna är från 1940-talet...

D.S.
Svara med citat
Gammal 2009-08-15, 21:36
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad

Gjutjärnspannor i all ära. Jag har ett par stycken som jag gärna använder när jag steker raggmunkar! I vanliga fall använder jag just som Elisabet skriver, ICA's Titan. Förbaskat bra järn att steka i. Man slipper dessutom då att få tennisarmbåge eller andra besvär på grund av gjutjärnets tyngd!
TitanYeasou
Svara med citat
Gammal 2009-08-15, 21:44
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Jag har en gjutjärnspanna från 70-talet som är utmärkt, med patina. Och så har vi haft alla de sorters teflon etc pannor. De håller ca ett åt, vare sig de kostar 150 eller 750 kr.

Men så skulle jag ha en liten stekpanna för att steka ägg i. Hittade en som heter Chef Titan Duka på Duka, med lite mönster i botten. Och den har vi haft i tre år nu! Det är rekord! Vi har också köpt en stor i samma serie, och de håller och håller. Och vi steker ofta, är det inte köttfärs eller pannkakor så är det kött eller falukorv. Så dessa pannor rekommenderar jag - men kruxet är att Duka inte finns längre... men kanske finns det andra titan-pannor som är lika bra?
Svara med citat
Gammal 2009-08-15, 23:25
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Problemet med stekpannor med nonstickbeläggning är vad jag har märkt att det bildas en kletig gegga som bränner fast i ytan. Varefter det blir så så fastnar det du vil steka i pannan mer och mer. En annan sak är att men överhettat teflonet så det blir brännt och då är det lika kört.
En så kallad titanpanna har hållit i ett år sen är den körd.
Botemedlet har varit att använda stekflott på flaska, Arla av smör och olja. Ingen milda culiness eller sånt skit för det är mjöljkproteiner som bränns vid och bildar den där kleggan. Sen ska man inte förvärma pannan utan att ha i stekflott för det kan bli för varmt och bränna teflonet.
Svara med citat
Gammal 2009-08-15, 23:36
RobbanR63 RobbanR63 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009

Hej Janne är ingen expert på beläggningar men en och annan panna har ju passerat genom årens lopp då jag gillar matlagning från dyra sorter till billiga och vill du ha något bra kan jag rekomendera ICAs prima serie bäst i test och till bra pris om du inte vill göra en investering i lyxpanna finns ju i prislägen motsvarande 7 dagars resa till Grekland och uppåt.

Mvh Robban
Svara med citat
Gammal 2009-08-16, 14:20
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Vilken stekpanna blir det, Kalimera?!
Vi har två gjutjärnspannor, en stor Skeppshult, och en lite mindre som passar att steka ett eller två ägg i. Och inte att förglömma, en pannkakslagg och en plättlagg i gjutjärn. Förmodligen allt detta tåliga gjutgjärn som gör att vi inte kunnat sköta teflon- och titanpannor. Man steker för varmt eller telefonen ringer en gång för mycket och sedan är pannan körd.

Nackdelen med gjutjärn är tyngden, funkar ju inte om man är reumatiker eller har andra problem med att lyfta.

Lycka till med pannköket. Instämmer i att det är värt att lägga pengar på kvalité (förutsatt att man klarar att sköta den rätt!).
Aina
Svara med citat
Gammal 2009-08-16, 19:07
Kalimeras avatar
Admin

Tack snälla för alla tips!

Har inte köpt någon ännu, men jag vet nu vad jag ska köpa. Angående gjutjärn så har vi en sådan, den används i regel bara när vi lagar lite "finare" rätter.
Svara med citat
Gammal 2009-08-16, 19:10
Hellens avatar

Citat:
Angående gjutjärn så har vi en sådan, den används i regel bara när vi lagar lite "finare" rätter.
Använder också min till den typ av rätter; så som köttfärs, blodpudding och falukorv
// Helén
Svara med citat
Gammal 2009-08-16, 19:24
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Använder också min till den typ av rätter; så som köttfärs, blodpudding och falukorv
Och pölsa också hoppas jag.
Svara med citat
Gammal 2009-08-16, 21:27
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Citat:
Pölsa värmer jag i kastrull. Apropå det så var det längesen som jag åt det. Kanske dags att köpa en pölsakorv..

Vad det gäller stekpannor så använder jag enbart gjutjärn. Sköter man dom väl så håller de hela livet ut.. och längre ändå.
Men i min ungdoms dagar lyckades jag spräcka en sådan. Glömde den på plattan... och plattan var på. Skulle bara torka den lite snabbt. Jisses vad det small till då..

//Monkan S
Svara med citat
Gammal 2009-08-16, 22:13
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Citat:

Tänk vad nedvärderat pölsa är (tror jag). Inälvsbaserad, korngryn......egentligen vet jag inte exakt vad pölsa innehåller men mamma gjorde egen i min barndom, köpvarianten är hästlängder från den kvaliteten hon åstadkom. Pölsa = järnberikad kost till max ?

Jag vet inte mycket om stekpannor men gjutjärn är väl i alla fall oslagbart om jag är rätt informerad

Hasse
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:10.