|
|||
|
|||
Kykladerna i oktober
Jag, min man och vår treåring ska för första gången ut och öluffa i år!Vi åker till Athen den 4/10 och flyger hem igen de 21/10. På hemvägen har vi tänkt oss att vara i Athen ett par dagar (för att vara säkra på att vi säkert kommer hem från öarna! :-)
Nu har jag läst runt lite här på forumet om att resa på hösten, men har inte hittat något riktigt "svar" på vart man åker i oktober. Vi hade tänkt oss Serifos, Sifnos och Naxos (med ev mellanstopp på Paros) Hur är det i Oktober? Naxos, har jag förstått, är fint då, men de andra öarna? Hur ser det ut där? Stängt? Vi är resvana allihop och är ute efter en lagom mix av avkoppling, vackra miljöer och scenerier, god mat och äventyr! Tacksamma för alla råd och tips! /Helena |
|
||||
|
||||
Sv: Kykladerna i oktober
Hei
Vi har flere ganger reist i månedskiftet september/oktober. Vår erfaring er at så sent i sesongen er det veldig stille på de mindre øyene, få turister og mye er stengt eller i ferd med å stenge. Det virker som om 1. oktober er en slags "deadline" mange steder. Jeg hadde satset på større øyer som Naxos og Paros i oktober måned. God tur |
|
||||
|
||||
Håller helt med. Oj vad stilla och stängt det var på Sifnos i skiftet sept/okt för några år sedan. Skulle absolut välja Naxos, Paros och varför inte avsluta med Mykonos. Skapligt med färjor mellan dessa öar och vill man flyga tillbaka till Aten är Mykonos bra att åka flyg från.
|
|
|||
|
|||
Glöm inte Tinos, en ö som lever året om..bara 4 timmar med båt från Rafina. Förra året var jag där sista veckan i oktober och då var det ännu varmt och soligt...Ska ni hem från Paros eller Naxos så kan ni åka till Tinos via Syros.
Lissi |
|
|||
|
|||
Tack för tips! Då gör vi om vår rutt till Syros eller Tinos istället!
Men nu har jag lite fler frågor.. Behöver vi förboka färjan? I oktober? Hur hade ni gjort med övernattning på ankomstdagen? Vi landar i Athen 12.30. Hinner man med en färja då? (Vi vill inte åka på natten) Eller ska vi satsa på en natt i Athen? Eller Rafina? På tal om Rafina - är det bäst att åka från Pireaus eller Rafina? Många frågor.. /H |
|
||||
|
||||
Citat:
Skall ni till Tinos så är Rafina klar bäst, jag vet inte ens om det går någon båt från Pireus. Det tar cirka 30 min med buss, hållplatsen finns mitt emot Hotel Sofitel. Trevlig resa Tobbe |
|
||||
|
||||
Fördelen med Sifnos och Kamares är att där får ni en fin långgrund strand som passar en tre-åring.
Eva |
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi |
|
|||
|
|||
Ser att det går en Highspeed ut från Rafina till Tinos kl 17.00 på söndagar i okt. med ankomst 19.10 Detta är sista båten för dagen.
Lissi |
|
|||
|
|||
Tack snälla alla! Vilken service.. Bättre resebyrå har jag aldrig hittat!
Då blir det Tinos först och så får vi se sen! Naxos har vi också fastnat för! Tack tack! /H |
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi |
|
||||
|
||||
Vädret i Kykladerna i oktober kan ibland börja bli lite osäkert, speciellt i slutet. Temperaturen är normalt 20-24 grader på dagen och 17-19 på natten och i mitten på oktober är det runt 22 i vattnet. Dock kan det vid några tillfällen blåsa upp och komma en och annan regn- eller åskskur.
/Homeros |
|
|