![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Åker till Cypern för första ggn 2 okt. Bor på Maistrali i Fig Tree Bay. Hoppas på tips på bra restauranger gärna med familjekaraktär. Har en känsla att det är väldigt "turistiskt". Är bortskämd med dom mysiga familjeägda tavernorna i Grekland.
Åker till Cypern för att kunna åka något senare med hyfsad värme. Har dom värmekameror på flygetplatsen? Hoppas innerligt att inte influensan sätter stopp för vår resa. Tacksam för alla tips. MVH KK |
|
||||
|
||||
![]()
Vi reiser også til Cypros, Fig Tree Bay, 2 oktober. Vi skal bo på Marlita. Har vært på Cypros mange ganger, men det er første gang vi skal bo på Fig Tree Bay.
I 2005 var vi over på den tyrkiske delen Famagusta, eller Varosha som tyrkerne kaller byen. Det er en tur som absolutt er å anbefale. Noen venner reiser til Cypros 11. september, da får vi høre om det er varmekamera på flyplassen. |
|
||||
|
||||
![]()
Visserligen var det 2001 jag var i Fig tree bay, men redan då var det väldigt turistiskt. Vi letade efter små familjetavernor, men det fanns ej (däremot gott om karaokebarer och McDonalds ryyys). Ni får nog bege er utanför turistområderna. Där kan ni säkert finna små tavernor.
/Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
När vi var i Fig Tree Bay år 2000 var barnen tio och elva år gamla, och sonen noterade efter ett par dagar: "Mamma, här finns det ju bara hotell, supermarkets och restauranger!" Och han hade så rätt.
![]() ![]() Karin som var glad att få åka hem efter en vecka och som har valt Grekland sedan dess ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
HVH KK |
|
||||
|
||||
![]()
Vi var i Fig Tree Bay en vecka 2007 och blev ganska deperatata. Vi bodde i området som kallas Protaras. Vi räddade oss dock några kvällar norrut till området som kallas Pernera. Det var en promenad om cirka 20-30 min. Vi uppfattade detta område som lugnare och maten var bättre. Jag vet inte var ditt hotell ligger för jag tror att båda områdena går under namnet Fig Tree Bay. Så kanske bor du i Pernera? En kväll åkte vi till Paralimni och åt på en taverna med god mat. Paralimni är en by med ett torg och lite kafféer. Två eller tre tavernor. Det var inte särskilt mycket folk där och det kändes lite sömnigt. Men åtminstone var det inte Mc Donalds. Passa på och njut av Cyperns fina väder och den helt underbara stranden. Förmodligen är det inte så mycket turister i oktober och kanske lättare att få kontakt med ön.
Monica http://www.cyprus-maps.com/maps/protaras_areaB.jpg |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ser verkligen fram emot att få lite sommarvärme senare på hösten, eftersom vi alltid brukar åka i sept. Är förberedd att det är väldigt "turistiskt" men vi brukar kunna plocka fram guldkornen på våra resor. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() God tur! ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
I Fig Tree Bay och i Paralimni har jag ätit något av mitt livs godaste måltider men det var för mycket länge sen och saknar helt relevans idag annat än som kuriosa. Fig Tree Bay var inget annat än namnet antyder och två tavernor. Vi badade i timmar och njöt sen av den goda grekiska maten. Det har var för mer än 30 år sedan och det fanns inga hotell i området. I Paralimni spelade dottern då en mycket liten tös sitt första parti tavli med några grekiska farbröder. Det har hon helt glömt med modern minns och det finns diabilder från tillfället.
Eva |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Vi såg heller inte några värmekameror på flyplatsen. Vilket underbart klimat så sent på hösten och endast ca 4 timmars flyg. Bodde på Maistrali 2-rumslägenhet i ett härligt grönområde. Som jag skrev tidigare brukar vi kunna plocka fram guldkornen på varje resa, så gjorde vi här också. Undvek dom fullsatta stränderna och promenerade iväg till mysiga badvikar. Återvänder med glädje till Fig Tree Bay. MVH KK |
![]() |
|
|