Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-08-29, 20:21
sofiaforell sofiaforell är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Sundsvall
Inlägg: 2
Standard Grekland i oktober

Hejsan!
Vi funderar på att åka till Grekland en vecka i slutet av oktober. Vi vill gärna ha sol och lite bad. Är det någon värme kvar i Grekland då? I så fall var? Kreta?

/Sofia & Mats
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-08-29, 20:35
Patricuz Patricuz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 174
Standard Sv: Grekland i oktober

Varmt havsvatten finns på sydkusten, åtminstone. Förra hösten 24 grader. Vädret blir mer varierande, med vind och regnskurar. Men inte hade vi kallt inte. Långärmade tog vi nog fram först på flygplanet. Kan förstås vara bra att packa ner något långärmat. Tidpunkten är för övrigt härlig på Kreta då.

Mvh P
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-08-29, 21:20
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Grekland i oktober

Jag var på Kreta i mitten av september förra året, jag hade behövt både gummistövlar, paraply och fleecetröja och regnkläder... veckorna innan hade varit kanon. Min vecka var blöt! Regnet kom 2 veckor för tidigt sa de!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-08-30, 09:53
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Sv: Grekland i oktober

Vi var på Kreta första veckan i November för några år sedan. Tre av dagarna var det kanonväder, visserligen badade vi bara i poolen, men havet var badbart då vi såg andra bada där. Två av dagarna hade vi regnskurar, men de var korta och då fanns det så mycket annat att hitta på.

Vad jag minns var kvällarna kalla, så jag rekomenderar verkligen en tjockare tröja. Vi har också tänkt att åka ner i Oktober, så jag hoppas på bra väder jag också.

//Ingela
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-08-30, 10:11
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Grekland i oktober

Rhodos har flest soldagar av alla grekiska öar. Det brukar vara varmt och skönt, både i vatten och luft, till början av november. Jag har varit där i mitten av oktober utan att behöva mer än en liten, tunn kofta kvällstid. Ibland behövdes inte ens det.
Man ska dock vara medveten om att det kan komma regnskurar i oktober, men de brukar vara över på några timmar.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-08-30, 14:03
Ikaros2s avatar
Ikaros2 Ikaros2 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Inlägg: 39
Standard Sv: Grekland i oktober

Jeg har hatt mange oktober/november i Hellas (Kalamata) og været er "som en god norsk sommer". Det kan komme noen regnskurer av og til, men når solen titter fram er det varmt og godt, - og tilstrekkelig med T-skjorte.
På kvelden er det er det tilstrekkelig med en tynn jakke.
Badetemperaturen er god, og fjor badet jeg i Messinian Bay til midt i november, - da reiste jeg hjem til Norge.

Hvis du synes sommeren i Sverige og Norge er noe du kan leve med, kan du trygt reise til sydlige Hellas i oktober!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-08-30, 18:07
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Grekland i oktober

Hahhaa! Jag bodde en månad på Peloponnesos nära Kalamata senaste oktober/november och solen sken VARJE DAG! Och det var verkligen hett för mig! Havsvattenvar varmt och härligt. Så kan det vara om man har tur ! Jag tror att det var varmare där på den tiden än på Kreta. Hemskt svårt att gissa hur det är i höst?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-08-30, 19:18
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Grekland i oktober

Jag har varit här nere på Peloponnesos flera gånger under okt-januari och måste säga att det har varit både varmt,regn och solsken samt åska.
Vi brukar bada i havet oktober ut, det går ju inte att säga något om vädret nuförtiden, i år så och nästa så.....
men kan säga att vi alltid har varmare vintertid här än öarna
Just nu är det +27 kl 20.20 lokal tid.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-08-30, 20:02
junes avatar
june june är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Landskrona/Pano Stalos
Inlägg: 283
Standard Sv: Grekland i oktober

Hej.
Vi spenderade höst, vinter,vår på kreta i fjol/i år. Vi badade sista dan den 5:e November och då var det 23 grader i vattnet. Vi kan ha kallare sommarkvällar här än vad det är på Kreta i okt/nov.
June
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-08-30, 20:41
ChristinL ChristinL är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 13
Standard Sv: Grekland i oktober

Hej!
Vi var på Kreta första veckan i oktober i fjol och vi hade kanonväder hela veckan,badade även i havet.Vissa dagar blåste det rätt bra men har man tillgång till pool kan man ju ligga där.
Men vädret kan nog vara varierande även där. Träffade några bekanta som varit där även veckan innan och de hade haft regn några dagar. Så säker kan man nog aldrig vara. Men vi åker dit i oktober i år igen och hoppas på lika bra väder! Christin
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-09-01, 08:34
sofiaforell sofiaforell är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Sundsvall
Inlägg: 2
Standard Sv: Grekland i oktober

Tack för alla svar. Vi får se var vi bär av i oktober. Troligen Grekland på något sätt....för Grekland är ju ändå Grekland

Om man åker till Kreta, var ska man då bo? Några favoritställen?
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT