![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Läste i min nya kokbok att i Grekland använder man timjan och oregano ofta tillsammans i maträtter.
Nu undrar jag ifall någon brukar göra så? Och hur blir det då? Jag använder ju mycket av båda kryddorna men var för sig. Mina kryddor kommer från Kalymnos förstås ![]() Riitta |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ett kanonrecept på klyftpotatis: Borsta potatisarna väl, skär dem i klyftor och lägg dem i en ugnsfast form. Eller skala potatisarna först, om du föredrar det. Ringla över en god olivolja. Krydda med oregano, basilika, timjan, rosmarin och havssalt. Blanda väl. In i ugnen i 225 grader ca 40 minuter. Rör om då och då. Passar utmärkt till en grillad köttbit och ett gott rödvin. Eller också delar jag bara potatisarna i halvor och lägger dem i en ugnsform med snittsidan upp, penslar ovansidan med olivolja och strör över kryddorna och bakar potatishalvorna. Då tar det litet längre tid i ugnen, och kanske du behöver sänka värmen till 200 grader, det beror litet på hur din ugn fungerar. Karin som blev hungrig... ![]() Senast redigerad av karinafp den 2005-10-01 klockan 11:16. |
|
||||
|
||||
![]()
Tack.Då är det ju bara att ösa på
![]() ![]() Har börjat lite försiktigt i dag. Har gjort färdigt tomatsalladen.Enkelt. Tomater,rödlök Kalamataoliver, olivolja,lite vitvinsvinäger och Kalymnosoregano ![]() Och håller på med brödbak med grekiskt brödmjöl ![]() Riitta |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Karin |
|
|||
|
|||
![]()
Hej!
Ni har "glömt" bort hel kryddnejlika.I nästan samtliga recept jag fått av "min" grekiska familj finns nejlikan med och det blir otroligt gott! Agda |
|
||||
|
||||
![]()
Vi använder det också ibland
![]() Riitta |
|
|||
|
|||
![]()
Riitta,
Har du ett namn på det grekiska brödmjölet? Jag tycker det är svårt att få tag på något riktigt bra mjöl. Hälsningar Agda |
|
||||
|
||||
![]()
Det är Kungsörnens "Grekiskt lantbröd" står det på påsen.
Det är vete och råg. Sedan vet jag inte hur Grekiskt det är egentligen,men det blir helt OK bröd ![]() Riitta |
|
|||
|
|||
![]()
Jag trodde att du kanske hittat något i grekland,men tack ändå!
Agda |
![]() |
|
|