Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-09-01, 10:37
Ewas avatar
Ewa Ewa är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Kontantkort

Hej alla, finns det ngn som kan berätta för mig vad ett kontantkort kan kosta i Grekland. Mitt Comviq kontant funkar inte längre med grekiska nummer i Grekland, bara i Sverige. Så tänkte ta en extra mobil med mig och skaffa ett kontankort. Inget märkvärdigt bara så jag kan hålla kontakt med mina grekiska vänner under mina veckor.
Några tips på operatör och bra pris??

TACK!
E
Svara med citat
Gammal 2009-09-01, 17:38
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008
Standard Sv: Kontantkort

Jag kan svara för Voodaphone kostar 5 € att skaffa, då får man ringa för 1 €. Sen är det bara att ladda med 5 eller 10 € åt gången,info får man på engelska när det grekiska pratat klart. Enkelt

ps. går man in på voodaphones hemsida går det att förbeställa kortet så att det kommer till Sverige innan man drar. Finns lite olika varianter att välja på,även kontantkort speciellt framtagna för semestern och som är daumbestämda. Ska dock tillägga att jag inte testat detta eftersom det är så pass enkelt att skaffa på plats. Kolla i kioskerna ( där köper man i alla fall refillkorten) el i mobilaffärer.
Svara med citat
Gammal 2009-09-01, 18:33
Ewas avatar

vilket underbart redigt svar!! Tusen tack, jag anländer till grekland vid 19-tiden och behöver fixa detta, eftersom jag ska kontakta folk på annan ö innan jag åker vidare klockan 0800 på morgonen nästa dag.
Hälsn från nöjd Ewa
Svara med citat
Gammal 2009-09-01, 19:02
mhdo mhdo är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Hej!

Kontantkort kan köpas i respektive operatörs butiker samt i större radio-tv affärer. Laddningskoder kan köpas i stort sett vilken kiosk som hellst.

Ett problem som jag fått vid köp av kontantkort utomlands (både i Grekland och Spanien) är att det inte går att nå nummret från Sverige de första dygnet...... Fick infon att nummret måste aktiveras i alla värdens mobilväxlar och detta kan ta några timmar...... Jag kunde först nås från Sverige efter ca 16 timmar.

Skaffade för ett par år sedan kontantkort på Cosmote. Kostade EUR12 för startpaket med SIM-kort samt EUR4 att ringa för. Har laddat detta en gång per år (för att abonnemanget inte skall avslutas) genom att köpa laddningskoder i Grekland innan jag åkte därifrån. Giltighetstiden på denna kod är 24 månader från inköpsdatum och kan laddas genom att skicka ett SMS.

Har haft detta kort i 3 år nu..... men tyvärr förlagt SIM-kortet..... E-postade Cosmote customcare igår, som svarade att jag kan få ett nytt SIM-kort, men detta måste göra detta på plats i Grekland. (Man måste ha med sig SIM-kortsnummret som ligger noterat på papper i startpaketet.) Nytt SIM-kort skulle kosta EUR13.99.

...och .... Kolla att Din mobil inte är operatörslåst..... då funkar inte andra operatörers SIM-kort. Testa detta genom att sätta i en annan operatörs SIM-kort (Låna kompisens!) redan innan Du reser!

Mycke information här..... hoppas någon får nytta av det.....

Hälsningar

DO
Svara med citat
Gammal 2009-09-01, 19:03
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Ett ps till :
Det finns ett kort som heter "vodafones globala kontantkort prepaid" kolla i din inbox så bifogar jag en artikel. (hittade inte på sidan som jag var inne på innan sommaren ang detta men det är säkert bara att kontakta vodaphone direkt så får du hjälp!)
Svara med citat
Gammal 2009-09-02, 12:03
Ewas avatar

@ litentuva, tack för privat info, har nu fått reda på att en kiosk på huvudgatan som jag passerar första kvällen har öppet till 24 och där finns kontantkortet och påfyllnadsmöjligheter precis som du skrev.

@mhdo, tack för info - jag har två mobiler en med svenskt kontantkort för mina nära och kära hemma ska kunna nå mig och en telefon med nytt grekiskt nummer för mina kontakter i grekland.

Tack båda två!
Svara med citat
Gammal 2012-09-27, 00:02
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Takk for fin info i denne tråden - jeg fant ingen nyere.

- jeg har også tenkt på å skaffe meg gresk startpakke og kontantkort til bruk innen Hellas

Vet noen sånn cirka hva det koster å sende en sms og å ringe t i l Norden
f r a Hellas med det greske kontantkortet ?
Tenkte k a n s k j e det kunne være billigere enn å bruke mitt norske abonnement - jeg betaler kr 3.56 pr minutt for å ringe f r a Hellas til Norge - ganske dyrt

Senast redigerad av kari den 2012-09-27 klockan 00:40.
Svara med citat
Gammal 2012-09-29, 01:19
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Takk for fin info i denne tråden - jeg fant ingen nyere.

- jeg har også tenkt på å skaffe meg gresk startpakke og kontantkort til bruk innen Hellas

Vet noen sånn cirka hva det koster å sende en sms og å ringe t i l Norden
f r a Hellas med det greske kontantkortet ?
Tenkte k a n s k j e det kunne være billigere enn å bruke mitt norske abonnement - jeg betaler kr 3.56 pr minutt for å ringe f r a Hellas til Norge - ganske dyrt
Det ser ikke ut til at noen vet hva det koster å ringe hjem til Norden, fra Hellas, med gresk abonnement. Kanskje det ikke er så mye å spare?

Jeg husket feil ang pris pr minutt for å ringe med mitt abonnement, det koster ikke 3.56, men "kun" kr 2,72 pr minutt

Samme pris er det for å ringe lokalt ( innen Hellas) og - godt det fortsatt finnes automater og telefonkort
- eller kanskje kjøper jeg et kontantabonnement til det bruket
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:57.