Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-09-08, 08:08
linnea60 linnea60 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 6
Standard Matställen, biluthyrning och annat nyttigt

Hej!
Vi åker till Samos den 26.9 och ska bo i Pythagorion. Vi vill gärna ha "uppdaterade" tips om bra matställen, bra biluthyrningsfirmor och annat som vi inte ska missa. Vi har e-guiden som innehåller mycket men tar gärna emot tips som gäller i dagsläget! Hoppas någon som varit där i sommar kan dela med sig!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-09-08, 09:30
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Matställen, biluthyrning och annat nyttigt

Hyra fordon: jämför Kiklos priser på Logothetis Loghotetos, huvudgatan, med andra uhyrare. De andra är lite glassigare...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-09-09, 13:47
KristinaEs avatar
KristinaE KristinaE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 113
Standard Sv: Matställen, biluthyrning och annat nyttigt

Hej.
Det ni inte ska missa är att åka med på Kapten Jainnis badbåt. Kostnad 27 e p/p. Det ingår BBQ, (fisk eller kött bestämmer ni vid bokningen båda rätterna mkt goda).
Ta en kvällsdrink hos Gregorie, sitt och njut av folklivet som passerar på hamnpromenaden. God mat: Garden Aphrodite, Elia,Symposium.
Om ni hyr bil åk till bergsbyn Manolates gå den långa vägen upp till Lukas taverna, billig och god mat, och en fantastisk utsikt.
Kokkari är också ett tips, gå runt i byn, upp för alla trappor i de små gränderna.
Häls Kristina som senast var på Samos juli 2009
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-09-09, 17:07
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Matställen, biluthyrning och annat nyttigt

Lykourgos Loghotetos, ska det förståss vara...
Som huvudgatan heter.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-09-09, 17:51
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 391
Standard Sv: Matställen, biluthyrning och annat nyttigt

Citat:
Ursprungligen postat av KristinaE Visa inlägg
Hej.
Om ni hyr bil åk till bergsbyn Manolates gå den långa vägen upp till Lukas taverna, billig och god mat, och en fantastisk utsikt.
Häls Kristina som senast var på Samos juli 2009
Instämmer i Kristinas tips ovan om Manoletes. Vi valde dock att utforska Samos med scooter, vilket vi generellt föredrar om avstånden inte är alltför stora. Just till Manoletes tycker jag att det ger en fördel med scooter eftersom den sista biten är en färd uppför berget genom en härlig o vacker skog som jag tycker att man "kommer närmare" med scootern.

Ha en go tur!
Mats
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-09-09, 20:41
Spättan Spättan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Inlägg: 13
Standard Sv: Matställen, biluthyrning och annat nyttigt

Hur mycket kostar att hyra en moped i Pythagorion? Är det billigare i september?
Hur många km är det till Manolates?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-09-10, 12:54
Ulf10s avatar
Ulf10 Ulf10 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Stockholm (Skogås)
Inlägg: 20
Standard Sv: Matställen, biluthyrning och annat nyttigt

Et mycket bra o prisvärt mat ställe är, Four seasons, Som ligger en bit bort om man går till vänster från huvudgatan i Pythagorion
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-09-10, 16:32
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Matställen, biluthyrning och annat nyttigt

Citat:
Hur mycket kostar att hyra en moped i Pythagorion? Är det billigare i september
Aldrig hyrt moped i P. Någon annan har säkert gjort det

Citat:
Hur många km är det till Manolates?
Har heller aldrig mätt sträckan men med just en moped kan jag tänka mig att det tar ca 30 minuter.
Vänd inte där utan fortsätt mot Vathyhållet. Utsikten över Vathy är "breathtaking".
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-09-10, 18:53
Ulf10s avatar
Ulf10 Ulf10 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Stockholm (Skogås)
Inlägg: 20
Standard Sv: Matställen, biluthyrning och annat nyttigt

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Aldrig hyrt moped i P. Någon annan har säkert gjort det


Har heller aldrig mätt sträckan men med just en moped kan jag tänka mig att det tar ca 30 minuter.
Vänd inte där utan fortsätt mot Vathyhållet. Utsikten över Vathy är "breathtaking".
Tror det kostar ca 100 kr per dag att hyra moppe,
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-09-10, 22:41
cajsa cajsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 80
Standard Sv: Matställen, biluthyrning och annat nyttigt

Har nyligen kommit hem från Samos. En toppenö!!

Hyrde en bra scooter 125 cc (alltså lite större och kräver körkort för motorcykel) i 12 dagar för 13 euro per dag. Och bra pris jämfört med vad vi betalat på andra öar. Så en mindre vanlig moppe kostar nog kanske runt en hundring. Hyrde dock inte inne i Pythagorion, sämre utbud just då samt dyrare. Utan eftersom jag bodde kring Potokaki hyrde vi från Evelin som ligger i lilla byn som man passerar från flygplatsen (där ligger också ett bra stort supermarket).

Det tar längre tid än 30 min att köra till Manolates från Pythagorion, men är värt varenda minut. Måste säga att hela kustvägen på norra sidan från Samos stad fram till Potami är fin att köra med scooter och stanna till vid olika stränder (vid vissa små stränder var vi helt ensammaI). Räkna dock med att det blåser lite mer på norra sidan, vilket kan kännas lite jobbigt när man kör moppe. Du kan också åka till norra sidan via bergen, men eftersom vägarna är lite krokigare så vinner du ingen tid men du får se Samos stad från ovan (vilket du också gör från andra hållet när du kommer från Pythagorion stora vägen), båda vyerna är fantastiska!! Däremot ska du självfallet utforska vägarna som slingrar sig uppför bergen. Överlag var vägarna riktigt bra att köra moppe på, även om asfalten var lite hal på sina ställen som inne i Pythagorion och i vissa kurvor.

Potamis vattenfall kan jag rekommendera också, en liten upplevelse att vada fram till vattenfallet. Även om man inte hittade fram till det riktigt stora vattenfallet...

Instämmer med inlägget om att restaurang Four seasons är bra. Även El Coral som ligger några snäpp innan Four seasons på samma sista sträcka vid hamnpromenaden var ok. Är du sugen på italienskt finns också Casa di Roma som ligger i samma länga, vi åt en god grekisk country pizza där. Däremot är jag besviken på omtalade Elia. Kanske hade de en dålig dag, men kycklingen var inte färdiggrillad och rå på sina ställen, hårstrå i maten och grannen bredvid fick vänta ca 20 min på att få tillbaka sitt kreditkort som han lämnat för betalning. Det var allmänt dåligt och rörigt.
Fantastiskt god lunch åt vi på en restaurang i Ireon. Jämt fullsatt med greker. De klarade allt från grekisk sallad till moussaka. Kommer tyvärr inte ihåg namnet men den är rätt stor och ligger med utsikt mot vattnet.

Ja, Samos var en härlig ö som ibland fick mig att tänka på Skopelos och Skiathos. Grönskan på norra sidan var helt betagande. Och för mig som gillar blått turkost vatten, dvs botten med stenar, var det en dröm. Men det finns sandstränder också.
Ska man snorkla är norra sidan bäst, men där kan det som sagt blåsa lite...

Ha det så jättetrevligt!!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-09-11, 08:58
linnea60 linnea60 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 6
Standard Sv: Matställen, biluthyrning och annat nyttigt

Tack alla som delat med sig av tipsen! Fortsätt gärna skriva ännu! Är det någon som deltagit i Apollos utflykt till Efesos och kan säga om den är värd pengarna?
Härligt att nu vara så nära avresedatum att man kan börja detaljplanera!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-09-11, 23:54
Spättan Spättan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Inlägg: 13
Standard Sv: Matställen, biluthyrning och annat nyttigt

Citat:
Ursprungligen postat av cajsa Visa inlägg
Har nyligen kommit hem från Samos. En toppenö!!

Hyrde en bra scooter 125 cc (alltså lite större och kräver körkort för motorcykel) i 12 dagar för 13 euro per dag. Och bra pris jämfört med vad vi betalat på andra öar. Så en mindre vanlig moppe kostar nog kanske runt en hundring. Hyrde dock inte inne i Pythagorion, sämre utbud just då samt dyrare. Utan eftersom jag bodde kring Potokaki hyrde vi från Evelin som ligger i lilla byn som man passerar från flygplatsen (där ligger också ett bra stort supermarket).

Det tar längre tid än 30 min att köra till Manolates från Pythagorion, men är värt varenda minut. Måste säga att hela kustvägen på norra sidan från Samos stad fram till Potami är fin att köra med scooter och stanna till vid olika stränder (vid vissa små stränder var vi helt ensammaI). Räkna dock med att det blåser lite mer på norra sidan, vilket kan kännas lite jobbigt när man kör moppe. Du kan också åka till norra sidan via bergen, men eftersom vägarna är lite krokigare så vinner du ingen tid men du får se Samos stad från ovan (vilket du också gör från andra hållet när du kommer från Pythagorion stora vägen), båda vyerna är fantastiska!! Däremot ska du självfallet utforska vägarna som slingrar sig uppför bergen. Överlag var vägarna riktigt bra att köra moppe på, även om asfalten var lite hal på sina ställen som inne i Pythagorion och i vissa kurvor.

Potamis vattenfall kan jag rekommendera också, en liten upplevelse att vada fram till vattenfallet. Även om man inte hittade fram till det riktigt stora vattenfallet...

Instämmer med inlägget om att restaurang Four seasons är bra. Även El Coral som ligger några snäpp innan Four seasons på samma sista sträcka vid hamnpromenaden var ok. Är du sugen på italienskt finns också Casa di Roma som ligger i samma länga, vi åt en god grekisk country pizza där. Däremot är jag besviken på omtalade Elia. Kanske hade de en dålig dag, men kycklingen var inte färdiggrillad och rå på sina ställen, hårstrå i maten och grannen bredvid fick vänta ca 20 min på att få tillbaka sitt kreditkort som han lämnat för betalning. Det var allmänt dåligt och rörigt.
Fantastiskt god lunch åt vi på en restaurang i Ireon. Jämt fullsatt med greker. De klarade allt från grekisk sallad till moussaka. Kommer tyvärr inte ihåg namnet men den är rätt stor och ligger med utsikt mot vattnet.

Ja, Samos var en härlig ö som ibland fick mig att tänka på Skopelos och Skiathos. Grönskan på norra sidan var helt betagande. Och för mig som gillar blått turkost vatten, dvs botten med stenar, var det en dröm. Men det finns sandstränder också.
Ska man snorkla är norra sidan bäst, men där kan det som sagt blåsa lite...

Ha det så jättetrevligt!!
Tack för alla tipsendet var väldigt snällt av erjag ska berätta om vår resa när vi kommer tillbaka
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-09-12, 01:56
Soz Soz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 4
Standard Sv: Matställen, biluthyrning och annat nyttigt

Tänkte ge ngra noter tillbaks som tack för alla nyttiga inlägg som fanns att läsa inför vår resa till Samos:

- Vägen från Pagondas till Spatharei gav en svindlande fin utsikt över ön lilla Samos.
- När vi promenerade in i Drakei satt en präst och frågade försynt om vi sökte efter en taverna. Vi hade redan siktet inställt på Kostas Taverna (vilken kan rekommenderas) och fick där berättat för oss att prästen ledde folk till sin egen taverna. Första inkastarpräst jag stött på
- Manolates är verkligen värt ett besök, inte minst för vägen dit.
- Vägen från Samos till AgParaskevi är också lite trevlig och på sina ställen smått underhållande smal om man uppskattar att dividera med mötande trafik om vem som ska backa.
- Det är alltid minst en telefonledning ivägen när man ska ta kort på något
- Rondellkörning på Samos är...galen. Ha lite extra koll på när du som kör i rondellen ska lämna företräde för dem som ska köra in i rondellen...gah. Annars är trafiken helt grekiskt okej och vägarna oftast i bra skick.
- Vägen upp till Zoodochou Pigis Monastery är finfin asfalt och väl värd endast för utsiktens skull om man ändå är ute och snurrar på vägarna i närheten.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-09-22, 09:46
ouzakia ouzakia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: från jämtland, bor i norge
Inlägg: 172
Standard Sv: Matställen, biluthyrning och annat nyttigt

Hej.
Har just kommet hem från samos och du kan glede dej. En underbar ø och den var precis så lugn som jag hade hoppats på med många fina platser.Ser du har fått många goda tips her och kapten jannis båt SKA du få med dej.Lenge sen jag har skrattat så att jag fick magknip, se opp med all ouzo som blir servert på turen ,,,,,,,ha en riktigt fin semester
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-09-22, 20:11
Taratindra Taratindra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Inlägg: 1
Standard Sv: Matställen, biluthyrning och annat nyttigt

Hej skall också dit samma tid, tagit dela av alla era tips.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-09-22, 20:49
Rossa Rossa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 100
Standard Sv: Matställen, biluthyrning och annat nyttigt

Hej,

Många har gett tips om kapten Jannis båttur, och den var mycket underhållande. Men vi åkte också en båttur med "Rasmus" (kapten Jannis) bror, och vill man ha en lugn underbar tur på havet så kan jag varmt rekomendera denna tur.
Ha en trevlig semester på en underbar ö.
Rossa.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT