Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Tilos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-09-15, 21:12
Josse Josse är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008
Standard recept från Tropical

Hej!

När vi var på Tilos åt vi mycket god mat på Tropical, bland annat en "röra" med aubergine, potatis, lök, tomat och troligtvis dill. Den var verkligen jättegod och jag har funderat men kan inte komma på vad det mer kan ha varit för kryddor.

Någon som vet? Hjälp!

Även kikärtsbiffarna var jättegoda men jag vet inte om det ens är någon idé att testa att göra dem, risken är stor att det blir en besvikelse.

Mvh

Josse
Svara med citat
Gammal 2009-09-15, 21:40
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005
Standard Sv: recept från Tropical

Rätten med auberginer som ni åt på Tropicana var Briam, grönsaker som fått stå inne länge i ugnen, jag gillar också den på Tropicana jättemycket.
Det finns många varianter och recept på Briam, du kan säkert hitta något som passar om du googlar.

Och visst är kikärtsplättarna på Tropicana fantastiskt goda. (jag har en bild på dem i mitt resebrev från 2008)
I boken "Susanne Ljungs guide till det goda Grekland" finns ett recept på just dessa, här kommer det:

Revidhokeftedes enl. mamma Irini på Taverna Tropicana på Tilos.
250 g. torkade kikärtor
1 gul lök
1 knippe färsk basilika
1 knippe färsk mynta
lite oregano
1/2 dl. dill
1/2 dl. persilja
1 tomat
1 grön paprika
salt, peppar
2-2,5 dl. vetemjöl
1 ägg
1,5-2,5 dl. vatten

Blötlägg kikärtorna minst 12 timmar (eller använd färdigkokta på burk). Finhacka kikärtor, lök, färska kryddor, tomat och paprika.
Knäck i äggen. Blanda med vetemjöl och vatten tills det blir en pastaliknande smet. Krydda med salt och peppar. Forma till små plättar. Stek dem i olivolja ca. 3-4 minuter. Servera genast.

Ann-Kristin
Svara med citat
Gammal 2009-09-16, 09:03
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Den varianten har jag aldrig gjort. Måste testas här. Kanske redan till denna helgen.
Svara med citat
Gammal 2009-09-16, 09:48
Josse Josse är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Tack så mycket Anki! Ska absolut testa att göra dem, snart.

Mvh

Josse
Svara med citat
Gammal 2009-09-16, 13:53
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Oootroligt att Annki hade receptet på kikärtsplättarna! Kalimera är fantastiskt!
Svara med citat
Gammal 2009-09-16, 15:34
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Jag måste bara lägga in två bilder från Tropicana på mamma Irini och hennes söner:

På Tropicana står kastrullerna på köksbordet i det lilla köket och det finns mycket gott att välja på.

Här är det kikärtsplättar på gång!

Så reser ni till Tilos så missa inte att göra ett besök på Tropicana i Eristos. De odlar dessutom alla grönsaker själva och mamma Irini bakar själv brödet......och genuint och gott är det så det förslår!

Ann-Kristin
Svara med citat
Gammal 2009-09-16, 17:14
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Verkar precis vara den typen av taverna som jag gillar. Briam är en av mina favoriträtter och det är ju en rätt som passar bra att laga till nu på hösten med alla nyskördade grönsaker. Jag steker allt och kryddar innan jag lägger det i långpanna och gräddar på samma sätt som i Grekland dvs drygt 175 graders ungsvärma. Fast den går att laga till på högre värme också.

I botten på ungslådan har jag lite oregano, basilika och vitlöksdoftande(lite)
tomatsås. Jag avänder mycket zuuchini, gul och röd lök, potatis, paprika, tomater, en citron eller limeklyfta och lite aubergine. Ibland även lite färska rödbetor och morötter.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-09-16, 22:48
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005

Jag är lite kluven till Tropicana faktisk. När jag var där senast för 6 - 7 år sedan var det ett väldigt påfrestande argumenterande att vi skulle beställa fisk. Men vi ville bara ha lite sen enkel lunch... Men det vi fick in sedan var gott och de tog dessutom väldigt väl hand om katterna som var där! Kyparen gjorde ett speciellt ljud och lockade bort katterna och gav dem mat. MYCKET sympatiskt tycker jag! Sedan kom katterna tillbaka till bordet och fick lite efterrätt...

Men jag känner inte igen personerna på bilderna så det kan ju hända att stället bytt ägare sedan dess. Hoppas de tar lika god hand om katterna bara...
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:58.