|
|||
|
|||
Nästa års resa...
Ja, då var man inte mer än hemkommen från årets greklandstripp förrän man börjar planera nästa års.
Nästa års resa lutar mycket skarpt åt Skiathos. Skulle därför vilja ha lite frågor besvarade av "Skiathos experterna". Vi åker med två barn som kommer att vara 5 och 3 år. Vi vill gärna bo på ett hotell med pool och gärna andra barnfamiljer. Vi tycker om att gå och strosa och välja restaurang på kvällen, gärna sitta ner och titta på lite folk. Vi funderar på att bo i Achladies och sedan ta båt/buss in till stan på kvällen. Är detta ett bra alternativ? Eller är det bättre att bo i stan och ta buss/båt till stranden på dagen? Hur ofta går båt/buss mellan Achladies och Skiathos stad, under dagen respektive kvällen och vad kostar det? Alla synpunkter och tips tages tacksamt emot!! Tack! |
|
|||
|
|||
Sv: Nästa års resa...
Hej!
Jag skulle hellre rekommendera er att bo vid Megali Ammos (by stranden), det finns enstaka hotell som har pool där, bla Lalaria (väg måste korsas). Det är gångavstånd till Skiathos stad, varning för trafik dock om man inte väljer att gå strandpromenaden. Vill ni bo centralt i skiathos stad så kan jag rekommendera Alkyon som har pool, därifrån har ni nära till både bussen och båtarna. Bussarna går var 15:e minut, kan dock vara lite glesare på kvällen, sista bussen går någonstans runt midnatt. Priset per vuxen är cirka 10 - 12 kronor, barn åker gratis. Något som kan vara bra att ha i åtanke är att bussarna brukar vara överfulla, ibland får man vackert stå och vänta på nästa buss (främst från mitten av juli till slutet av augusti, då det kryllar av Greker och Italienare på ön. Hör gärna av dig om du behöver mer tips och hjälp ang "mitt" paradis /Jeanette |
|
|||
|
|||
Hur är stranden vi Megali Ammos?
|
|
|||
|
|||
Stranden är helt ok, inte den bästa. Den är långgrund. Mycket barnfamiljer, det byggs sandslott i varje hörn
Kan kännas ganska trång under högsäsong, men om du går en bit bort bakom den stora stenen, så är det lite lugnare. |
|
||||
|
||||
Den är som sagt helt ok, jämfört med grekiska stränder i stort, men om man är på Skiathos och stannar där gör man ett stort misstag (och det håller säkert jeabys med om) för det finns så många oerhört mycket finare stränder på ön!
Om jag åkte dit med småbarn skulle jag bo i Koukounaries, ha ett lagomt gångavstånd till den stora stranden och ganska nära till mer än 10 andra underbara stränder. Där finns tavernor de kvällar man inte vill åka in till stan och bussen går regelbundet när man vill åka. I Achladies har jag inte varit, men jag tror det är ett liknande alternativ, bortsett från att det är längre till stränderna på västra och norra sidan. |
|
||||
|
||||
Är också sugen på Skiathos eller Lesvos till nästa sommar. Finns det någon som har varit på bägge öarna och kan jämföra? Är det mycket dyrare på Skiathos tex?
Längtar redan! Katitzi |
|
|||
|
|||
Någon rek Lalaria och Alkyon och det kan jag bara inte fatta?!
Sitter just nu på balkongen på Lalaria. Hade betalat för havsutsikt och fick flytta från det rummet pga MYCKET störande trafik, det kändes som att vägen gick igenom rummet. Vi kunde inte prata med varandra på balkongen, än mindre sova på natten. Talade med Apollos guide som skickade oss till Alkyon för att kolla om de hade något ledigt rum. Blev väldigt snorkigt bemötta där, men fick efter ett antal telsamtal med Apolloguiden tillåtelse att se 2 rum. Där skulle jag aldrig bo. Det ena rummet stank av mögel och var väldigt sunkigt och det andra låg rakt mot landningsbanan och hade en vägg som balkongutsikt. Vi bor nu ff på Lararia eftersom det inte fanns ETT ENDA ledigt rum på hela ön enl Apollo. Har rest med Apollo i över 10 år utan detta strul, de har alltid varit tillmötesgående, men inte denna gång. Lalaria är rent, men det är väl allt man kan säga. På ena sidan går grisar och bökar så det är mycket flugor hör och lite grislukt då och då och på andra sidan gal tuppar och kalkoner och så är det vägen rakt utanför som stör mycket som sagt. Kort och gott, vi åker nte tillbaka hit. Vi har åkt till Naxos tre år i rad och ville testa nåt annat, vi ångrar oss kan jag säga. Nästa år blir det underbara Naxos!!! En fördel med Skiathos är den korta flygtiden och bra avgångstider. Stränderna är helt ok, men inte så fanstastiska som man läser om. Vattnet är svinkallt och vädret lynnigt så här års har vi märkt. Läste på nån sajt om några som hade bott på Alkyon och de hade satt in foton på hur det såg ut i rummet de bodde, hemskt, sök efter hotellnamnet så hamnar man på en sån sajt. Jag har varit runt på ganska många öar i Grekland och jag blev inte förtjust i Skiathos. Vi har åkt vespa runt snart hela ön och det är en väldigt liten ö så det går fort. Hoppas att ngn som varit på den andra ön du undrade över kan svara dig! För jag skulle inte rek dessa båda hotell om du vill åka hit. Lycka till vad du än väljer! |
|
||||
|
||||
Nu har nog Apollos guider lurat er. Klart det finns lediga rum på ön kanske inte på deras ställen men på massor av andra. Säsongen är snart slut och jag kan inte tänka mig en enda grekisk ö där det inte finns gott om lediga rum då.
Eva |
|
|||
|
|||
Skiathos är helt underbart och har bestämt att jag skall dit nästa år igen. Jag hade precis som Jeabys påtalar hellre bott inne i Skiathos stad eller i Meg ammos som ligger rysligt nära dels för att bussen in på kvällen till stan är väldigt trång och man kan riskera att inte komma med bussen. Vi tog för vana att gå in till stan men sedan så tog vi dock bussen hem eller taxi - beroende på hur många drinkar det blev under kvällen. De flesta stränder är helt underbara men det var lite väl många stenar på botten i Meg ammos jfr med förra året. Stranden i achladies besöktes också och den var inte helt enkel att bada i. Även denna var väldigt stenig och jag skulle inte vilja kalla den för barnvänlig. Koukonaries är ju helt underbar också men väldigt mycket folk och det spelas ganska hög musik från kiosken. Frågar du mig så kan jag absolut rekomendera Skiathos...
|
|
||||
|
||||
Hej!
Jag har varit flera ggr på Skiathos och ön är så fantastiskt underbar! Jag har alltid rest dit med barn, och tycker att det är bäst att bo i närheten av Skiathos stad. Vi har ex bott på Villa Alexis och Villa Nina, i Megalli Ammos-området. Båda hotellen har pool, är jättetrevliga och fungerar bra med barn. Det är gångavstånd in till stan, som är välmatad med upplevelser. Att bo i Achilades el Koukonares har aldrig varit något alternativ för oss, när vi reser med barn. Det blir nog bra trist... Ön har ett ju 60-tal stränder och jag anser att flera ligger väldigt högt upp på topplistan för Grekiska stränder. Det gäller bara att inte "fastna" på Megali Ammos (om man bor där), som inte är nåt vidare i jämförelse med de övriga....... Lalaria beach, Koukounaries, Banana, Mandraki, Vromolimnos och sist men inte minst Tsourgia är ju några exempel på helt fantastiska stränder! Det enda som är knöligt är de överfulla bussarna som man åker med ut till stränderna. Hyrbil eller taxi är alternativen. (el badbåt om det går nån sån?) Det var en fråga om jämförelser mellan Lesvos och Skiathos. Jag har inte varit på Lesvos, men vad gäller stränderna så ligger ju Lesvos kraftigt i lä.... Hälsar C@nny |
|
|||
|
|||
Jag har varit på Skiathos i 12 års tid och i år bodde vi på Alkyon för första gången, när vi kom dit så fick vi ett rum i källaren och det var mycket sunkigt, men jag pratade med receptionisten och dagen efter fick vi flytta till 4:e våningen med havsutsikt. Städning varje dag, "full breakfast", trevlig personal. På det hela en mkt bra upplevelse.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Något som lär utmärka Lesvos är att de ofta slipper de hemska värmeböljor som ibland drabbar Grekland på sommaren. Jag ska föra över mina foton till datorn den här veckan och planerar om det inte är något annat som kommer ivägen att skicka in ett fotoresebrev med lite kort text till Kalimera nästa helg. Jag har tagit många kort men är en verklig amatör så det är inga märkvärdiga bilder men flera orter och platser finns med. Eva |
|
|||
|
|||
Läser här och där att det är så dåligt väder på Skiathos, regnar och är kallt. Är det vanligt för början av september!! I så fall har jag bokat en nitlott. Man vill ju ha sol och värme när man åker till Grekland. Åker den 4 sep-10!!
Anna |
|
|||
|
|||
Du kan vara lugn!!! Jag har varit nere i Grekland i samma period och det har varit varmt och gott!!!! Andas ut och invänta ditt resdatum!!!!
|
|
|||
|
|||
Hej till alla. Vi har varit på Skiathos två gånger och båda gångerna bott på Stavros Studios vid Megali Amos. Jättebra boende och där är man noga med att hålla sin del av stranden ren och fin. Långgrunt och barnvänligt är det också. Fast just här vid Stavros Studios finns ingen pool. Detta år var vi på Lesvos eftersom man kan ju inte åka till samma ställe jämt och där bodde vi strax utanför Molinos. Det var också bra men stränderna och även havsbotten på den delen av ön är bara sten. Nästa år blir det Skiathos igen både för det fina boendet och för stranden och havet samt att vi båda gångerna där träffat ett par med vilket vi förra året kom överens med att om två år ses vi här igen "för då fyller jag 65" sade mannen. Det finns nog mer att se på Lesvos än på Skiathos. Norra delen äv ön är grön. Hälsningar IBM
|
|
|