Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-09-25, 11:36
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005
Standard Aten 2010

Jag har nu planerna på att åka en cityweekend (torsdag-söndag) till Aten under påskhelgen nästa år.

Klart att det finns mycket att kolla runt i staden, men har någon tips på vad som är måsten i sevärdheter, restauranger, etc? Tips på något bra boende som också är billigt?

H:carina
Svara med citat
Gammal 2009-09-25, 11:39
inhas avatar

Standard Sv: Aten 2010

Citat:
Ursprungligen postat av inha Visa inlägg
Jag har nu planerna på att åka en cityweekend (torsdag-söndag) till Aten under påskhelgen nästa år.

Klart att det finns mycket att kolla runt i staden, men har någon tips på vad som är måsten i sevärdheter, restauranger, etc? Tips på något bra boende som också är billigt?

H:carina
Jag har hittat priser på resan för 2700-3400 kr (inkl flyg+hotell). Är det rimligt i pris för en resenär som åker själv över en weekend?
Svara med citat
Gammal 2009-11-01, 19:32
inhas avatar

Nu har jag verkligen bestämt mig för att det blir en resa till Aten i april nästan år (2010).

Resa från: Stockholm
Resa till: Aten
Resmånad: April 2010
Reslängd: Torsdag - Söndag
Resenärer: 1 person

Följ mina planer och resa via min reseblogg.
Svara med citat
Gammal 2009-11-07, 12:09
inhas avatar

Jag håller på att kolla på flyg och boende i Aten för min inplanerade resa i april nästa år. Jag känner mig lite som en nybörjare....

Vid tidigare resor jag har gjort till andra länder har jag bokat flyg+hotell samtidigt via resebolag som Ving, Apollo, etc, eller bara flyg men då har jag haft gratis boende på resmålet. Ingen konst alls.

Nu så åker jag själv igen, men har inget gratis boende som väntar på resmålet. Så jag funderar på vad som är lönsammast:
* Boka flyg + hotell genom en resebyråer typ Ving, Apollo, etc? Eller...
* Boka flyg och hotell separat?

Vad rekommenderas? Jag vill ju inte att priserna ska skena iväg. Så billigt som möjligt men bra, och gärna att det ingår frukost.

Jag tar gladerligen emot massa tips och rekommendationer. Tack på förhand!

Svara med citat
Gammal 2009-11-09, 01:20
grimms avatar
grimm grimm är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009

Hej,

Mitt tips är att kolla med en lite mindre resebyrå, där kan man ha tur, det har jag alltid haft.
Eller så kan man boka på nätet, eller leta på plats.
Leta på plats kan vara lite vanskligt i en storstad om man inte vet vilket område man söker, så åker jag till en stad där jag aldrig varit förut väljer jag att kolla med min resebyrå.(visserligen en affärsresebyrå, men hittills har de fixat det mesta)

Trevlig resa!!

/Grimm som reser till Aten den 24:e December
Svara med citat
Gammal 2009-11-11, 21:38
inhas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av grimm Visa inlägg
Hej,

Mitt tips är att kolla med en lite mindre resebyrå, där kan man ha tur, det har jag alltid haft.
Eller så kan man boka på nätet, eller leta på plats.
Leta på plats kan vara lite vanskligt i en storstad om man inte vet vilket område man söker, så åker jag till en stad där jag aldrig varit förut väljer jag att kolla med min resebyrå.(visserligen en affärsresebyrå, men hittills har de fixat det mesta)

Trevlig resa!!

/Grimm som reser till Aten den 24:e December
Tack för ditt tips! Det ska jag göra - kolla med en mindre resebyrå.
Jag kollat på nätet en hel del och då speciellt lågprisflygen.
Vad roligt att du åker nu i december!
Hoppas du får en toppenresa! Skriv gärna här på forumet hur resan var.
Trevlig resa!
/Carina
Svara med citat
Gammal 2010-01-03, 16:41
inhas avatar

Är det någon som har bott på hotell Lido och på Aristoteles hotell i Aten? Om ja - Är de några hotell som är bra att bo på? Bra frukost, etc?
Svara med citat
Gammal 2010-01-03, 17:29
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
...vad som är måsten i sevärdheter...
Besök uppe på Akropolis är ett måste! Men det finns så mycket annat - också!

Citat:
...priser på resan för 2700-3400 kr (inkl flyg+hotell). Är det rimligt i pris för en resenär som åker själv över en weekend?
Ja, det tycker jag är rimligt!

Citat:
Är det någon som har bott på hotell Lido och på Aristoteles hotell i Aten? Om ja - Är de några hotell som är bra att bo på?
Har inte bott på något av dessa hotell, känner inte alls till dem, men personligen skulle jag välja ett hotell som ligger mer centralt i förhållande till Akropolis, i Plaka eller i dess allra närmaste omgivningar, jag skulle personligen helst bo i själva Plaka speciellt om jag reste ensam.

Det är mycket möjligt att Lido och Aristoteles har en bra standard och god frukost, men läget omkring Omonia (eller på andra sidan Omonia från Akropolis eller Syntagma räknat skulle jag inte själv välja).
Svara med citat
Gammal 2010-01-03, 17:47
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Jag håller med Marianne om hotell vid Omonia eller bortom.
3 ggr har jag/vi bott vid Omonia och nära Victoria och vi har alltid vågat gå kvällstid från Plaka, det har vi. Men ENSAM hade jag inte velat. Dels är det långt att gå då mycket ligger åt Plaka-hållet och dels är det ruffigt.

Men hitom Omonia längs Athinas vore helt ok för mig även ensam.

Förutom dessa lite avlägsna hotell sett från Plaka har jag bara bott på Adonis och Acropolis house och de finns det länkar till på Kalimera. Economy har ju också nämnts.
Är man så kort tid som to-sö som ju nästan bara blir 2 hela dagar så MÅSTE man bo mitt i smeten för att hinna utnyttja tiden bäst. I alla fall om man vill promenera.

Lycka till....

Lissi - som också kikat påskresa till Aten. men biljetterna är för dyra nu...
Svara med citat
Gammal 2010-01-03, 19:05
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Og jeg er lige hjemkommet fra Aten - på en ensamrejse. Jeg boede på Hotel Economy, som er et rigtigt godt hotel til prisen. Meget rent og meget venligt personale. Det ligger centralt på Athinas.

Jeg følte mig meget tryg i nabolaget, som er ganske internationalt - hvis du forstår, hvad jeg mener.

Søg i dette forum om Aten og læs rejsebrevene.

Marianne har gjort en god guide, med et hjemmelavet kort. Den finder du her http://www.kalimera.nu/oar/fastland/aten_tid.html

Lidt off topic - tusinde tak for tips til Lissi og Marianne
Svara med citat
Gammal 2010-01-03, 21:04
grimms avatar
grimm grimm är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009

Hej,

Jag kan hålla med om att det är nog smart att bo så centralt som möjligt.
Jag bodde på Stadiou när jag var där över jul, 2-3 minuter att gå till Syntagma, Omoina tog väl 4-5 minuter. Nära till Plaka, Kolonaki, Monastiraki...
Hotellet jag bodde på hette Esperia Palace Hotel, eller något sånt.
Jag åkte bara metro 1 gång och spårvagn 1 gång, jag gick överallt. Men var inte orolig för att ta t-banan, betydligt ljusare o trevligare än den Stockholm.

/Grimm
Svara med citat
Gammal 2010-01-03, 23:30
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Mitt bidrag till din lista över sevärdheter eller "måsten" i Aten är Lykavittos Hill. Ta en titt på min tråd "Utsikt över Athen" http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=21565. Där kan du läsa lite om vad jag menar, och framför allt kolla in Mariannes härliga bilder.

Mats
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:49.