Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-09-27, 15:56
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Vitlöksbröd

Jag skall ha en liten nostaligträff med några gamla arbetskamrater här hemma om ett par veckor Kom på att vitlöksbröd kanske skulle vara gott så ni får gärna skriva lite recept hur man bakar gott sådant

Riitta
Svara med citat
Gammal 2009-09-27, 16:08
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008
Standard Sv: Vitlöksbröd

Jag brukar göra vitlöksbröd som min mamma alltid gjorde när jag växte upp. Man tar ett vitt bröd/grovt vitt bröd eller liknande. Skivar upp det nästan ända ner.
Pressa ner vitlök i smör, blanda om ordentligt gärna med klippt persilja. Bred smöret mellan skivorna och sen in ugnen ca 200 grader ca 7-10 minuter så smöret smälter in i brödet och ytan får skorpa. Jättegott!
Svara med citat
Gammal 2009-09-27, 16:17
Riittas avatar

Jag tänkte närmast bröd som man bakar med viltlökssmak Går det
Annars låter ju det som du skrev väldigt gott

Riitta
Svara med citat
Gammal 2009-09-27, 18:54
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Ska ni grilla? I så fall kan man rosta bröd på eftervärmen , gnider sen in en vitlöksklyfta och lite olivolja på den heta ytan. Garanterat gott. Hur man bakar har jag glömt totalt, vi har bagarbil här...
Svara med citat
Gammal 2009-09-27, 19:03
Riittas avatar

Grilltider är förbi här nu Men jag kan ju värma brödet i ugnen, fast helst vill jag baka Eva, vakna

Riitta
Svara med citat
Gammal 2009-09-27, 19:24
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Vet inte hur det blir att baka bröd med vitlök i, låter som det kan funka! Annars kan jag bara tipsa om att köra havssalt på brödet om man grillar det i ugnen med vitlökssmör. Då blir det extra krispigt och smaskigt. Brukar göra på nån typ av lantbröd, grekiskt kan ju vara passande.
Kryddar smöret med oregano, havssaslt, vitlök (färsk pressad) och lite svartpeppar brer på och sviss i ugnen några minuter på hög värme. Yummy!!
Svara med citat
Gammal 2009-09-27, 19:25
grimms avatar
grimm grimm är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009

hhmm,

Där ser man hur olika man tänker när man säger vitlöksbröd...

Personligen så har jag två varianter på vitlöksbröd.
Den ena är att jag gör ett vitlökssmör med salt (plus persilja eller dragon) och brer detta på skurna skivor av ett gott vitt lantbröd. Dessa bredda skivor grillar jag i ugnen tills dess att de får en vacker färg.

Den andra varianten är att jag tar ett gott rustikt vitt lantbröd och skär det i skivor. Dessa skivor grillar jag i ugnen så dem blir vackert bruna, UTAN fett. Sedan tar jag en vitlöksklyfta och gnider mot brödet, så det doftar lite lagom vitlök. sedan om man vill kan man duscha/spritza/ringla lite olivolja över brödet.

Varför gör jag så? Det är så jag är uppväxt med vitlöksbröd.

/Grimm
Svara med citat
Gammal 2009-09-27, 20:16
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005

Bakat bröd har jag nog inte gjort i hela mitt liv.... Men sockerkaka har jag gjort!

Jag undrar om det verkligen är lönt att baka bröd med vitlök? Men jag umgicks rätt mycket med en Italiensk familj för ett antal år sedan och de brukade ofta bjuda på Bruschetta. Dvs den Italienska formen av vitlöksbröd.

De tog en grövre typ av vitt bröd (Det finnns ett som brukar kallas Grekiskt Lantbröd tex) och skar rätt tjocka skivor som de gned in med en halverad vitlöksklyfta över ytan och hällde på lite olivolja. Vill man ha mycket vitlök kan man väl pressa en klyfta... Och så in i ugnen i några minuter så brödet fick lite färg. Sedan lade de på lite krossade tomater och färsk Basilika precis när de skulle serveras.

Himmelsk gott!

MÖG! Nu blev jag hungrig....
Svara med citat
Gammal 2009-09-27, 21:03
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Riitta, jag tror att du får skriva BAKA med stora röda bokstäver

Jag hittade ett recept med vitlök och örter via google: Länk

Här är ett med bara vitlök: Länk
Svara med citat
Gammal 2009-09-27, 23:29
Delfis avatar
Delfi Delfi är inte uppkopplad

Jag bakade ofta brod nar jag var yngre och experimenterade friskt
Jag hade ett basrecept som jag korde med vetemjol, jast, salt, vatten och olivolja (ev. lite ragmjol, solrosfron, linfron ocksa for att gora det nyttigare ) Man kan ju slanga i i princip lite vad som helst man kanner for.
Manga ganger pressade jag i vitlokssklyftor tillsammans med timjan och rosmarin, samt rivna morotter eller mosad potatis (overbliven kokt).
Morotter och/eller potatis gjorde brodet bade mustigare och godare.
Och sa jaste jag det nagon halvtimme i bunken, sedan ytterligare jasning en kort stund utbakat pa platen med handdukar over och sedan in i ugnen i 30-40 minuter (minns tyvarr ej exakta tider nu). Har dock inget skrivet recept - jag chansade alltid.
Och det brukade bli gott (om man nu far skryta lite!)
/Delfi
Svara med citat
Gammal 2009-09-28, 04:35
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad

Jag blev så sugen igårkväll när jag läste detta.Rostade ett par bröd hällde på olivolja o pressade över vitlök!! Mums.Undrar bara vad tandläkaren säger nu på förmiddagen.Hade glömt bort att jag skulle dit
Svara med citat
Gammal 2009-09-28, 07:55
Riittas avatar

Tack så mycket alla som kommit med tips Nu skall jag nog klara mig

Riitta
Svara med citat
Gammal 2009-09-28, 10:36
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Ser att du fått hjälp. På den tiden barnen bodde hemma bakade jag då och då men inte så ofta numera. Jag brukar använda ett gammal baguetterecept från Vår Kokbok och oftast kalljäsa degen över natten i kylen. Tar då halva mängden jäst. Vitlöken och eventuella kryddor pressar jag ner i olivoljan så att den blandas på det sättet i degen. Jag föredrar Dinkelvetemjöl eller sk lantvetemjöl framför vanligt vetemjöl.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-09-28, 13:34
Riittas avatar

Tack Eva ocksåNu har jag många tips och välja emellan

Riitta
Svara med citat
Gammal 2009-10-03, 16:19
Riittas avatar

Nu har jag testbakat vitlöksbröd och smakat på den samma
Gjorde lite efter eget huvud. Tog mjölk som vätska. ca en halv dl olivolja som jag pressade en större vitlöksklyfta i samt blandade med lite Kalymnosoregano också
Gjorde runda bullar av degen och efter att har smakat och gett mannen en testbulle också, så är jag nöjd

Får väl baka en sats till i morgon och frysa till festen

Riitta
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:25.