Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-09-28, 21:23
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Samos by my self??


Är det någon som har en uppfattning om hur det är att som 45 årig "tant" resa ensam till Samos? Är det någon som gjort det? Har fått för mig att Samos är en fin ö att upptäcka, men det kanske bara är par och äldre som åker dit. Är inte så jättenoga med utflykter, men en rundtur är ju alltid trevligt att åka på. OM man bestämmer sig för denna ö, vart ska man åka? Vill ha sandstrand rätt så nära.


Irene
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-09-29, 13:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 606
Standard Sv: Samos by my self??

Jag har rest själv till Samos, bodde i Pythagorion. Kände mig en aning ensam på kvällarna, de flesta var par, eller större sällskap. Hade med bok ut när jag åt middag, det hjälpte. På dagarna var det dock inga "problem".

Det finns få sandstränder på Samos, om det är viktigt kanske du ska välja en annan ö.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-09-29, 14:23
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Samos by my self??

Ok, tack för svaret, misstänkte att det var så på en sådan liten ö som jag läst att Samos är. Får nog tänka mig en större ö, där jag kan "försvinna" i mängden

Irene
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-09-29, 14:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 606
Standard Sv: Samos by my self??

Citat:
Ursprungligen postat av IRSA Visa inlägg
Ok, tack för svaret, misstänkte att det var så på en sådan liten ö som jag läst att Samos är.
Samos är ganska stort, faktiskt den åttonde största ön, bara Kreta, Evia, Lesbos, Rhodos, Kefalonia, Chios och Korfu är större. Du kan nog försvinna i mängden på Samos också.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-09-29, 14:48
Ulf10s avatar
Ulf10 Ulf10 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Stockholm (Skogås)
Inlägg: 20
Standard Sv: Samos by my self??

Tror inte Samos är sämre än andra öar att åka till även att man är ensam,Det är ju upp till en själv att söka kontakt om man vill ha sällskap,
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-09-29, 16:19
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: København
Inlägg: 638
Standard Sv: Samos by my self??

[quote=IRSA;182262]Får nog tänka mig en större ö, där jag kan "försvinna" i mängden]

Jeg ville vælge en mindre ø
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-09-29, 16:38
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Samos by my self??

Enligt min erfarenhet spelar det ingen större roll på vilken ö man är ensam. Att resa ensam är en vanesak. Själv klarar jag mig på vilken ö som helst numera, de två nätter jag tillbringade i Pythagorion var inga problem (mer än att jag inte gillade Pythagorion men det hade bara med personlig smak att göra)

Ska jag välja tycker dock jag att mindre öar är lättare att vara ensam på. På överfulla tavernor syns man mer som ensamresenär, om nu det känns obehagligt. Där är svårare att dra upp en bok om det står folk och köar på gatan. På mindre öar med mindre folk får man bättre kontakt med öborna och kan snacka bort en stund med servitörerna vid middagen.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-09-29, 16:49
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Samos by my self??

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Samos är ganska stort, faktiskt den åttonde största ön, bara Kreta, Evia, Lesbos, Rhodos, Kefalonia, Chios och Korfu är större. Du kan nog försvinna i mängden på Samos också.
F´låt, måste blandat ihop det lite nu när jag tittat på så många olika öar. Läste om någon ö som hade ca. 6-700 invånare och ca. 5000 turister vid högsäsong. Men tack ändå för alla svar

Irene
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-09-29, 20:03
grimms avatar
grimm grimm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Sollentuna
Inlägg: 136
Standard Sv: Samos by my self??

Detta med att resa själv....

Jag reste själv i somras till Amorgos, Naxos o Paros. Som soloresenär hade jag olika upplevelser på de olika öarna.

Amorgos, där var det lugnt o stilla. Där var det det skönt att vara soloresenär, inga stora mängder med turister, och tavernorna var inte alltför välbesökta, så det var lätt att smälta in i bakgrunden. Dessutom upplevde jag att det var lätt att få kontakt med andra resenärer, främst fransmän. Det intrycket varierade dock kraftigt med vilken taverna jag besökte.

Naxos, där var det annorlunda mot Amorgos. Överallt var det par o familjer. Det ledde till att jag upplevde det som svårt att få kontakt med andra resenärer. Det som var fördelen var att jag kunde komma iväg tidigt, och välja ut min favoritplats på beachen strax nedanför lilla kapellet vid agia Anna
Där låg jag mellan 8 och 13, sedan lunch, middagsvila och kanske en resa in till Naxos stad.

Paros. Där trivdes jag som fisken i vattnet. Mycket folk, många soloresenärer och lätt att få kontakt med den bofasta "utländska" befolkningen. Varför var det viktigt för mig? Jo, jag har planer på att flytta om ett par år, och att träffa andra "ytisar" ger en bra bild av hur det är att bo där. På Paros, liksom Naxos, märktes det att staden levde även på vintern.

Så, är jag en festprisse som kräver massor av kontakter hela tiden? Nej, men att som fungerande människa klara sig utan social interaktion är svårt.

Och så vill jag passa på att hälsa till den kvinna som jag drack kaffe med på Arlanda 20/7 på morgonen. Hoppas att allt gick bra som du skulle ordna med i Grekland!

/Grimm, som längtar till Grekland, varje dag...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-09-29, 21:44
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Samos by my self??

Etter å ha skrevet svar til deg nå, Irene, to ganger sogar, ble innlegget slettet og beskjeden gitt - 'du er inte innloggad'. Jeg prøver en annen dag, har ikke mer tid nå - kanskje du kan ha nytte av mine erfaringer?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-09-30, 21:53
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Samos by my self??

Mina erfarenheter från olika resor är att det på mindre öar och platser är lättare att få kontakt både med lokalbefolkningen och andra turister.

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-10-05, 16:14
maggiones avatar
maggione maggione är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Gotland
Inlägg: 210
Standard Sv: Samos by my self??

Det är absolut inte svårt att få kontakt med folk på Samos. Jag har rest ensam flera gånger och haft jättetrevligt! Dock aldrig i Pythagorio.....
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-10-05, 16:48
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Samos by my self??

Jag tror också att det är lättare att åka ensam till mindre öar....Men egentligen borde det inte vara något problem vilken storlek ön har för har man bestämt sig att åka ensam så är man ju trygg i det och vill iväg..

Själv blev jag jätteförvånad hur himla enkelt det var att få kontakt med grekerna på Tinos när jag var där själv förra hösten...Servitriser och servitörer och "grannar" på gatan var pratsamma, de man mötte på vandringarna, eller t o m när man gick förbi ett hus ensam så kunde den som råkade vara på balkongen vinka och så hälsade man och så blev det en liten pratstund. I en by blev jag inbjuden att se en lägenhet som renoverades ....

Trevliga andra ensamresenärer finns alltid som man kan prata med när man ses....

Jag äter rejäl sen lunch ute på taverna på dagarna, sitter länge, gärna med en bok. Så äter jag ofta själv hemma lite smått och gott på balkongen framåt kvällen och njuter ett glas retsina....Njuter av kvällen. Sen går jag gärna en promenad ner till Chora sätter mig på café eller en mysig bar på kvällen och tar ett glas vin och ser på folk..Då känner man sig verkligen inte ensam!

De enda gångerna jag möjligen känt mig ensam är om jag ätit middag på taverna på kvällen...men inte värre än att det ändå är mysigt!!

Är Du själv öppen och pratsam så får Du det jättemysigt på vilken ö som!! Lycka till!

Lissi
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-10-05, 19:44
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Samos by my self??

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag äter rejäl sen lunch ute på taverna på dagarna, sitter länge, gärna med en bok. Så äter jag ofta själv hemma lite smått och gott på balkongen framåt kvällen och njuter ett glas retsina....Njuter av kvällen. Sen går jag gärna en promenad ner till Chora sätter mig på café eller en mysig bar på kvällen och tar ett glas vin och ser på folk..Då känner man sig verkligen inte ensam!

De enda gångerna jag möjligen känt mig ensam är om jag ätit middag på taverna på kvällen...men inte värre än att det ändå är mysigt!!

Är Du själv öppen och pratsam så får Du det jättemysigt på vilken ö som!! Lycka till!

Lissi
Detta var ett bra tips, det är just middagarna sent på Tavernorna som jag tror kan kännas ensammast. Men med en sen lunch så kan man sitta på hotellet eller på sin balkong o mysa, (och har man lägenhet så är ju det enklare med kvällsmaten)

Irene
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-10-05, 22:14
grimms avatar
grimm grimm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Sollentuna
Inlägg: 136
Standard Sv: Samos by my self??

hej Igen,

Jag tycker inte middagarna var knepiga, det var tiden mellan uppvaknandet efter tuppluren kring 18 fram till middagen (c:a 22-23) som var den "tuffaste" tiden.
Jag älskar att prata med folk, men den tiden tyckte jag det var lite för tidigt för Ouzerian eller tavernan.
Så det blev en god bok, lite ouzo eller retsina och oliver o feta på uteplatsen/balkongen.

Oj, det blev många "jag"

/Grimm, som kräver ett bra munhugg om dagen
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-10-06, 17:49
maranss avatar
marans marans är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Mellösa
Inlägg: 58
Standard Sv: Samos by my self??

Citat:
Ursprungligen postat av IRSA Visa inlägg

Är det någon som har en uppfattning om hur det är att som 45 årig "tant" resa ensam till Samos? Är det någon som gjort det? Har fått för mig att Samos är en fin ö att upptäcka, men det kanske bara är par och äldre som åker dit. Är inte så jättenoga med utflykter, men en rundtur är ju alltid trevligt att åka på. OM man bestämmer sig för denna ö, vart ska man åka? Vill ha sandstrand rätt så nära.


Irene

JAg är en 42-årig kärring som reser ensam jämt.
När jag var på Samos förra året så hamnade jag i Votsalakia, Lång-lång-lång sandstrand på andra sidan vägen, 200m från lägenheten (Livanina - lugnt och jättefina rum)och trevliga tavernor. Rekommenderas varmt.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-10-06, 18:06
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Samos by my self??

Varför jag tror att mindre platser känns bättre för många ensamresenärer är att man inte lika lätt försvinner i mängden som på en stor ort. Sen handlar det säkert väldigt mycket om vad man själv föredrar och trivs med.

Jag föredrar stämningen på mindre orter och vill helst att det också finns ett grekisk vardagliv med bofasta familjer som lever sitt liv. Några hyggliga tavernor, gärna en bra strand, några mysiga torg, lite fina promenadstråk, mysiga gränder, fungerande busstrafik till andra byar, ett bra boende med en fin balkong då trivs jag.

Gillar också att sitta vid en hamn som i Katapola på Amorgos och se båtarna lägga till, fantisera lite om livet ombord på de fina segelbåtarna medan solen sakta sänker sig i havet.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT