|
|||
|
|||
vilken ö?
Har nu varit på Karpathos två gånger på vår semester och vi trivs jättebra där.Men kanske måste vi prova på en ny ö nästa gång, vi har tidigare varit på Rhodos, Kreta; Samos. Är det någon som har tips på en mysig ö typ som Karpathos? Vi åker i augusti, vi åker gärna runt på vespa och upptäcker ön. Tar tacksamt mot förslag.
|
|
||||
|
||||
Sv: vilken ö?
Skopelos föreslår jag. Samos o Karpathos tycker jag mycket om men Skopelos är ännu bättre. Stränderna där är visserligen fina men de slår inte stränderna på Karpathos. Istället finns Skopelos stad som är så vacker och mysig. Vacker natur och vackra stränder på "lagom" avstånd.
|
|
|||
|
|||
Aneta
Parga! Riktignok ikke en øy, men det er ikke lett å forstå når man er der, supersjarmerende havnepromenade, små og smale gater og utrolig vakkert! Paxos og AntiPaxos en drøy time unna med båt, interessante historiske steder og herlige strender i gåavstand.... Dessuten to bortgjemte små kafenion for de som vil ha det på "ekte gresk vis" Alfavita |
|
||||
|
||||
Ikaria kunde ju vara ett alternativ. Men, det beror ju på vilken ö ni avser ha som landningsbas vid ankomsten till Grekland. Samos ligger då bäst till om ni ska till Ikaria.
Arne |
|
|||
|
|||
Tack det blir inte lätt att välja, men vi har varit lite sugna på att besöka Kalymnos, vad tror ni om det? Kanske att man kan åka till Patmos ngn dag därifrån. Man har många ställen att besöka förstår jag, det finns många fina smultronställen i hela Medelhavet.
|
|
||||
|
||||
Kalymnos är aldrig fel Ta och läs det som är skrivet om ön på forumet och ta en titt på mina fotoalbum också
Riitta |
|
||||
|
||||
|
|
|||
|
|||
Hej
Älskar själv Samos, lite dyrt bara. Kan även rekomendera Naxos, bo i Naxos stad och hyr moppe och åk runt. Nackdelen med Naxos är resan dit. Man flyger till Santorini, och sen är det en lång båtresa till Naxos. Anser dock att Naxos är "jämnbördigt" med Samos. Lire nyfiken, efter som ni varit på Samos, hur är Karpathos i jämnförelse? Vi har bokat till Karpathos juli 2010. Älskar Grekalnd i allmänhet, så det blir nog bra. Har varit på Egina, Kos, Rhodos, Kreta, ( gillade ej), Samos x3, Poros, Naxos och Thassos. Mvh Lena |
|
|||
|
|||
Vi bodde i Pythagorian när vi var på Samos, jag trivdes väldigt bra där. Karpathos har bättre sandstränder än Samos, och sen har vi nog åkt runt med moppe lite mer på Karpathos där vi har tyckt att det varit härligt med alla små byar Aperi, Spoa, Kyra Penagia, Othos , finiki och många fler. Vi har även åkt motorcykel upp till Olymbos helt klart värd ett besök. Men som sagt till Samos kommer jag att åka tillbaka till, men semesterdagarna ska räcka till mycket och i år ska vi åka till Kalymnos. Jag hoppas att du kommer att tycka om Karpathos, trevlig resa
|
|
||||
|
||||
Hej Leek70! Karpathos är kargare och blåsigare än Samos. Samos kan och andra sidan bli sådär potthett på sommaren! Men båda öarna är väldigt trivsamma.
Man ska inte ha höjdskräck när man åker vespa på Karpathos! Slingrande vägar med 100 metersstup på sidan! God mat på många tavernor i Pigadia och fin, lång strand. Ni kommer säkert att trivas utmärkt! Var ska ni bo förresten? Trevlig resa! Katitzi |
|
|||
|
|||
Hej Aneta. Det är svårt att välja, det finns så många fina mysiga öar. Efter tjugo års resande två gånger per år tycker jag mest om, förutom Karpathos, Naxos, Skopelos och Thassos.Lycka till! MIM
|
|
|||
|
|||
Finska resebyråerna erbjuder nu "bara" Kos, Samos och Skiathos om man inte vill fara till Kreta eller Rhodos. Vilka av dessa skulle rekommenderas? Hurudan ö är Kos? Jag har hört att Skiathos har ganska mycket (för myclet?) turister? Någon nämnde också att de skulle ha fått nåt flyktingproblem, men kunde inte precisera vad som menades med det. Behöver nästan en ö med flygfelt eftersom vi reser med två småbarn (annars skulle ju skopelos, som också erbjuds, vara ett alternativ).
|
|
||||
|
||||
Hej Korfu är jättevackert grönskande kuperat fina stränder.Blev positivt överraskad trodde det var en partyö för unga.Öturen till paradise beach var underbart .
|
|
|||
|
|||
Citat:
Skopelos er en flott øy, båtturen fra Skiathos er ikke lang. Personlig trives jeg bedre på Skopelos enn på Skiathos. Kanskje gikk jeg i land med 'fel fot', for meg var Skiathos litt alla kanari. Byen er livlig og strendene flotte. Ellers er Kos en øy som har fått mye 'pepper'. Men strendene er generelt bra om man foretrekker sand og strandnære tavernaer, bussnettet strålende synes nå jeg da, man kommer seg raskt og lett til strender utenfor byområdet. Etter min mening er de sistnevnte ikke særlig attraktive. Dog; Kos er et knutepunkt hva gjelder ferger til andre og mindre øyer. Det tar ikke lang tid å komme seg videre til eks. Kalymnos, Leros, Patmos. Men det gjelder jo også Rhodos, om man velger kun fly. Hadde jeg hatt bare en uke til rådighet og reist charter med barn, ville Skopelos vært en av favorittene. Eller Skiathos. |
|
||||
|
||||
Citat:
Karin |
|
|