Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Lesbos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-10-07, 16:01
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Lesvos, Limnos och kanske Chios eller annan ö.

Då vi aldrig varit på de nordegeiska öarna och då Lesvos länge lockat (och vi nu sen i våras har en inbjudan att komma till Sigri och hälsa på Mikael o Joanna) så lurar tanken på en resa i september 2010 till Lesvos, Limnos och Chios. Kunde dessa öar vara en bra kombination eller är de för LIKA så man ska byta någon mot en kontrastö?

Denna tid är beroende av om det löser sig med jobb där jag kan vara ledig i sept (ca 4 veckor).
Dessa öar ligger ju så knepigt till transportmässigt bara. Särskilt om man bor i Kalmar
Är det flyg till Aten + inrikesflyg Aten-Lesvos som är smartast (dvs dyrast) eller är båtresan trevlig trots att den är lång. Att hitta flygstol på charterflyg kanske är allra billigast?? Är man då bunden vid 2 veckor eller kan man köpa 4 veckor till Lesvos och sen ordna boende själv..Det hade ju varit bra att slippa lång båtresa som ingen av oss gillar.....
Det är LÅNGT dit men så himla kul att planera och drömma och jag blev lite sugen när jag läste om Chios nyss i en annan tråd.

Om någon har lust att tipsa så ska jag sluka och spara tipsen i min "semester 2010 -mapp"

Lissi - 15 dagar från Tinos
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-10-07, 16:10
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Lesvos, Limnos och kanske Chios eller annan ö.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Då vi aldrig varit på de nordegeiska öarna och då Lesvos länge lockat (och vi nu sen i våras har en inbjudan att komma till Sigri och hälsa på Mikael o Joanna) så lurar tanken på en resa i september 2010 till Lesvos, Limnos och Chios. Kunde dessa öar vara en bra kombination eller är de för LIKA så man ska byta någon mot en kontrastö?

Är det flyg till Aten + inrikesflyg Aten-Lesvos som är smartast (dvs dyrast) eller är båtresan trevlig trots att den är lång. Att hitta flygstol på charterflyg kanske är allra billigast?? Om någon har lust att tipsa så ska jag sluka och spara tipsen i min "semester 2010 -mapp"

Lissi - 15 dagar från Tinos
Enklast är det att ta flygstol till Lesvos hos Apollo eller hos Ving.

Enigma
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-10-07, 16:27
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: København
Inlägg: 638
Standard Sv: Lesvos, Limnos och kanske Chios eller annan ö.

Ja, det er nok enkelst at tage en flystol til Lesvos. Husk, at der også er one-way billetter. Så er du ikke afhængig tidsrum.

Mette
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-10-07, 16:30
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 248
Standard Sv: Lesvos, Limnos och kanske Chios eller annan ö.

Jag kan inte uttala mej om Limnos direkt, men Lesbos och Chios har jag besökt. Båda rekommenderas, men främst ändå Lesbos. Det är ju stora öar alla tre, så man kan lätt tillbringa fyra veckor på bara en av dom (förslagsvis då Lesbos, som ju också är den största). Men visst borde det gå bra att kombinera. SÅ lika är i alla fall inte Lesbos och Chios, även om de förstås har en del gemensamt.
När vi varit på Lesbos har vi köpt flygstol med nåt charterbolag. Till årets Chiosbesök flög vi reguljärt till Athen (1700 t/r, tidig sas-bokning) och sen vidare med Aegean till Chios (800 t/r). Det senare var ett specialerbjudande i vintras vi nappade på. Just Aegean verkar rätt ofta ha såna (anmäl dej till deras nyhetsbrev så missar du inget). Två och ett halvt lakan för hela resan tyckte vi var klart överkomligt. Tror inte det blivit billigare med båtresa Athen-Chios. Dessutom tar den ju så lååång tid (8-9 timmar, tror jag). Har för mej att Aegean även flyger till Lesbos från Athen, så man kan nog komma skapligt billigt undan dit också, även om det ju blir både enklare och snabbare med charterflygstol direkt från Sverige. Å andra sidan är man ju då låst vid deras engångiveckanavgångar.
Om JAG skulle rekommendera något till en person med samma önskemål som JAG har, så skulle jag välja fyra veckor på Lesbos. Och då bo kanske en vecka i Vatera (vår favorit), en i Agios Isidoris utanför Plomari, en vecka i Molyvos eller Petra och se sej omkring, med bil eller vespa (jag föredrar vespa) och sen ta fjärde veckan på ytterligare ett annat ställe (varför inte Sigri, när ni nu har en stående inbjudan dit?). Vet inte om man kan åka flygstol med fyra veckor mellan ut- och hemresa, så jag skulle nog välja reguljärt till Athen (med t ex Malev) och sen inrikesflyg.
Skulle ni välja Chios som del av resan, så har jag en rekommendation på boende i Karfas (som jag skrev om i tråden jag antar är den du referar till).
Själva kanske vi åker till Limnos nästa år, vem vet. Vi verkligen fastnat för norra/östra egeiska öarna, med Lesbos som nummer ett (tre besök där). Men även alltså Chios (premiärbesök nu i september), Ikaria (två ggr) och Fourni (två ggr) gillas starkt. Till viss del även Samos.

/Thomas
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-10-07, 16:42
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Lesvos, Limnos och kanske Chios eller annan ö.

TACK för all info! Nu har vi lite grund till planeringen.

Lissi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-10-07, 17:34
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: København
Inlägg: 638
Standard Sv: Lesvos, Limnos och kanske Chios eller annan ö.

Citat:
Ursprungligen postat av Mette Visa inlägg
Ja, det er nok enkelst at tage en flystol til Lesvos. Husk, at der også er one-way billetter. Så er du ikke afhængig tidsrum.

Mette
Ja, det er altså Apollo, der har one-way billetter
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-10-07, 18:25
coanma coanma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sørlandet
Inlägg: 450
Standard Sv: Lesvos, Limnos och kanske Chios eller annan ö.

Vi har vært på alle øyene som nevnes. Lesbos, Chios og Limnos.
Limnos er vel den øyen som skiller seg ut, nesten ikke turister. Myrina er en koselig by, ingen "juggel "butikker. Utrolig bra mat. Vennlige mennesker som gjerne tok kontakt når vi kjørte rundt med moped. Det er fine veier. Det er masse gamle landsbyer å besøke, mye landbruk. Vi bodde et par km. uten for byen. Badestrandene er ikke noe spesielt, men helt ok.

Lesbos er også en flott øy, men mye mer turistifisert enn Limnos, særlig rundt Molyvos og Petra. Der kunne ikke jeg tenke meg å bo, men smaken er jo forskjellig. Vi har bodd i Plomari og likt oss der. Stranden ved Agios Isodores er flott. Vi leidde sykler for nærområdet, eller har vi leidd bil. Lesbos er en stor øy, slik at det er store avstander med moped (faktisk også med bil).

Chios er også en fin øy. Vi har bodd i Megas Limnionas og nå i Agia Fotini.
Også her er det forholdsvis store avstander om man vil se hele øyen. Om man ikke reiser charter ville jeg forslå et par netter i Galissas og ellers rundt strekningen Karfas/Megas eller Agia Fotini. En plass vi også likte var Emborios. Det er flotte byer på Chios, eks. Pirgi, Mesta og flotte badestrander.
Det går charter fra Norge til Chios, derfor er det en del norske turister, samtidig som nederlandske.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-10-07, 20:47
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Lesvos, Limnos och kanske Chios eller annan ö.

Förra året hade vi enkelbiljetter ner med Vingresor för 195 kr och reste den 7 sept. Hem med olympic Airways och SAS 10 dagar senare. Biljetterna hem bokade jag via SAS för drygt 3000 per person och ett par hundralappar för barnbarnet. Då ingick även inrikesflyget i Sverige. I år åkte jag charter och flög direkt till Lesvos. Har hört ett rykte om att Ving kanske inte kommer att ha Lesvos i utbudet nästa år men det är helt obekräftat. Blir det så kommer det ju att minska utbudet på billiga flygstolar.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-10-08, 00:03
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Lesvos, Limnos och kanske Chios eller annan ö.

Citat:
Ursprungligen postat av coanma Visa inlägg
Det går charter fra Norge til Chios, derfor er det en del norske turister, samtidig som nederlandske.
Vilket norskt charterbolag har resor fra Norge til Chios?

Enigma
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-10-08, 08:56
ouzakia ouzakia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: från jämtland, bor i norge
Inlägg: 172
Standard Sv: Lesvos, Limnos och kanske Chios eller annan ö.

Lilleput og hellas wings flyger til chios
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-10-08, 10:15
coanma coanma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sørlandet
Inlägg: 450
Standard Sv: Lesvos, Limnos och kanske Chios eller annan ö.

Vi har reist med Lilleput . Hellas Wings har også hatt reiser til Chios, men måtte innstille avgangene i august, slik at de ikke fløy ut hele sesongen. Lilleput er et selskap som har fløyet Chios i mange år, de bruker SAS.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-10-08, 13:22
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 248
Standard Sv: Lesvos, Limnos och kanske Chios eller annan ö.

Citat:
Ursprungligen postat av coanma Visa inlägg
Lesbos er også en flott øy, men mye mer turistifisert enn Limnos, særlig rundt Molyvos og Petra. Der kunne ikke jeg tenke meg å bo, men smaken er jo forskjellig. Vi har bodd i Plomari og likt oss der. Stranden ved Agios Isodores er flott. Vi leidde sykler for nærområdet, eller har vi leidd bil. Lesbos er en stor øy, slik at det er store avstander med moped (faktisk også med bil).
Jag upplevde nog Chios som lite mer turistanpassat än Lesbos (nu är det ju visserligen tre år sen jag var på Lesbos, så det kanske har hänt saker sen dess). Molyvos/Petra är väl inget ställe jag heller skulle välja idag, men mina tre förslag var för att få lite variation (lugna Vatera, genuina Plomari och lite mer anpassade Molyvos/Petra). Och jag tycker nog att Karfas/Megas Limnionas slår t ex Molyvos klart när det gäller turistiskt (Molyvos för tre år sen, alltså). Skala Kalloni, däremot (alltså inte själva Kalloni), som vi fick uppfattningen vara det mest turistanpassade på Lesbos när vi var där sist, kan kanske konkurrera.
Men, alltså, ingen av dessa två öar kan ju klassas som nån typisk turistö. Ännu, i all fall.
Och det du skriver om Limnos (där jag alltså inte varit) gör att jag blir väldigt sugen på ett besök där. Kanske redan nästa år.

/Thomas
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT