Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Språk

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-10-23, 16:07
Lily Lily är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009
Standard i Grekland utan grekiska?

Undrar hur det är att flytta till Grekland utan att tala språket? Läste många inlägg där det verkade som om många tjejer flyttat pga kärleken , men då har man ju backup!

Är det nån som flyttat själv och vill dela med sig sin språkhistoria?
Svara med citat
Gammal 2009-10-24, 15:19
Sanja Sanja är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009
Standard Sv: i Grekland utan grekiska?

Hehe, ja jag har flyttat pga kärleken, men det började med att jag tog en guidekurs i 7 veckor och det kan jag varmt rekommendera.

Då hinner du lära känna folk och få kontakter..Men dem kurserna är juh oftast på sensommaren iofs. Du kan gå språkkurs för nybörjare på Universitetet i Heraklion, jag ska börja nu i oktober.
Jobb är svårt på vintrarna, speciellt nu med krisen och allt..Men inget är omöjligt..

Lycka till!
Svara med citat
Gammal 2010-01-06, 23:57
Gorgona Gorgona är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

hej, lily
Läste i dina tidigare inlägg att du ska till rhodos, det finns en skola där för personer som har flyttat ner. Skolan är fylld med engelsmän, finnar, norskor och svenskor så grekiska kommer du lära dig.
Sedan finns svenska föreningen/klubben på rhodos, den ligger bredvid St Maria kyrkan. De har mötte varje fredag.
Sen vet jag inte om du har barn, men det finns en svensk skola, och svensk lekis en gång i veckan.
Vid gamla stan finns det en restaurang, Mandala som en svensk familj driver, så du kanske kan kolla med dem.
Lycka till
Svara med citat
Gammal 2010-01-17, 17:10
clementine clementine är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

hejsan!

2004 flyttade jag ner till sommarhuset på aegina för att stanna, och kunde vid den tiden inte säga mer än jag heter, hur mår du osv. trots att jag varit med familjen där varje år.
men OS var på gång, och ett av många ställen behövde engelsktalande servitriser, så det blev mitt jobb.

det enda problemet var ju att det var mycket greker med... och jag kunde inte alls förstå i början =) men 3 månader senare så pratade jag, och efter 6 månader totalt, kunde jag prata grekiska i princip flytande. och jag har lärt mig med de bästa lärarna, nämligen invånarna på aegina

jag har provat en kurs tidigare i sverige, men inser att det inte hjälper, man måste vara nere och höra språket i en större utsträckning. och det bästa av allt, man måste våga göra misstag tro mig, det har blivit några stycken.
så mitt enda tips är åk ner, och satsa allt, det är ett lättare språk än man tror!
lycka till!
Svara med citat
Gammal 2010-01-18, 00:25
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Håller med clementine att det bästa sättet är att kunna vara på plats och lära sig språketmen att efter 6 månader tala flytande grekiska kallar jag bravo!!
Felet med mina grekiska väninnor är nog att de pratar engelska med mig!!
Men måste även säga att visst lär du dig när du vistas här längre tider och vågar göra misstag!!
Svara med citat
Gammal 2010-01-26, 23:57
clementine clementine är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

haha, ja, jag hade inget val - jobba eller inte!
men, summan av allt är att jag är såå glad att jag inte bangade, för än idag lär jag mig och än idag älskar jag att prata grekiska. och därför tror jag att jag lärde mig så snabbt, för att jag alltid hade velat kunna prata.

jag säger till och med till mina vänner på aegina att de inte får prata engelska med mig när jag är där- även om de vill lära sig engelska. vi möts på mitten & pratar både och.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:26.