Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-10-23, 22:02
PlatyYialoss avatar
PlatyYialos PlatyYialos är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Jag vill åka skidor i Grekland!

Skulle vilja utmana de Grekiska bergen på skidor. Finns det tipps om vart jag skall åka? Delphi, Arachova, Parnassos kan kanske vara något, eller Vigla, Kalavrita och Pilio ja vem vet något om detta? När är det bäst att åka? Boende? Skidhyra?
Svara med citat
Gammal 2009-10-23, 23:38
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Jag vill åka skidor i Grekland!

Du verkar veta mer om vilka områden som gäller... Det enda jag kan bidra med är att när jag för många år sedan körde från Athen till Delfi fanns det skyltar med skidområde ca 10 mil norr om Athen! Vi var där i Juli... Men jag vet att det finns hyfsade skidområden i norra Grekland. Det finns säkert någon "skibumforum" på nätet där du kan hitta mer.

Svårigheten är nog att du på vintern bara kan landa i Athen om du reser från Sverige. Så du kan nog få en lång transfer...

När jag var yngre höll jag till i Österrike, Italien och ett par gånger i gamla Jugoslavien... ( På det sista...)

Rapportera gärna hur många "vertigal feet" du klämmer på en dag...
Svara med citat
Gammal 2009-10-24, 08:49
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

De nærmeste områdene i forhold til Athen er på Pelion, i Delfi/Arachova og Helmos-fjellet ved Kalavrita på Peloponnes. Har bare vært på sistnevnte, i slutten av mars da sesongen egentlig var over. Du bor i Kalavrita som er en koselig fjellandsby. Skiglade venner i Athen drar helst til Arachova, som er litt luksuriøs i forhold til de andre stedene.
Selv vil jeg helst slippe ski og snø, så jeg kan ikke hjelpe så mye mer, men det finnes info på nettet. Her er en artikkel fra norske VG sam kanskje kan hjelpe deg litt på vei.
Svara med citat
Gammal 2009-10-24, 21:41
PlatyYialoss avatar
PlatyYialos PlatyYialos är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Tack för svaren. Det blir till att testa sig fram och det är ju alltid en upplevelse.
Svara med citat
Gammal 2009-12-27, 23:40
Liselottes avatar
Liselotte Liselotte är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

PlatyYialos! Har du fått reda på något mer....jag planerar överraskningsresa i feb eller mars till skidtokig man och son. Själv är jag mer Greklandstoka!!
Svara med citat
Gammal 2009-12-28, 09:20
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

För några år sedan fanns det en intressant och ganska utförlig artikel i DN om Greklands skidorter. Sök i deras arkiv.

Jag har en grekisk vän som åkte en del skidor/slalom i Grekland innan han flyttade till Sverige och han säger att inget går att jämföra med det som finns här.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-12-28, 23:20
Liselottes avatar
Liselotte Liselotte är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Tack Eva! Hittade artikeln och läste den, blev nöjd!

Även om din vän (som förmodligen har rätt) säger att det är bättre backar här, så blir det en extra krydda att resmålet går till Grekland ;-) ...Säger jag som bara tänker på maten

NU gäller det att hitta prisvärda biljetter...annars får det anstå tills nästa år, men jag hoppas på tur!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:49.