![]() |
|
||||
|
||||
![]()
I dagens Sydsvenskan finns ett flera sidor stort reportage om några av de greker som kom till Sverige under 60-talet och nu flyttat tillbaka till Grekland igen.
http://sydsvenskan.se/sverige/article122333.ece Tillägg: Utöver reportaget och som inte finns med på nätupplagan, finns även fakta om invandringen till Sverige, bl a att: Under 60-talets första år flyttade 18.000 greker till Sverige. Många kom till Småland och industriorter som Gislaved och Lessebo. Nästan hälften bosatte sig i Stockholm, ett par tusen kom till Malmö. Under 60-talet rekryterades 6 av 10 nya metallarbetare utomlands. Nästan varannan ny verkstadsmekaniker, plastarbetare och gummiarbetare i Sverige var invandrare. År 1965 hade var femte svenskfödd arbetare ersatts av en invandrare. År 1973 fick invandrarna rätt till 240 timmars svenskundervisning på arbetstid. Men då hade arbetskraftsinvandringen redan avskaffats, p g a av vikande konjunktur. Många av de grekiska invandrarna återvänder nu hem som pensionärer, men återkommer ofta till Sverige för att hälsa på barn och barnbarn. Vid nyåret 2005 fanns det 10.794 personer i Sverige som är födda i Grekland. //Zanét ![]() Senast redigerad av Zanét den 2005-10-08 klockan 10:00. Anledning: Komplettering |
|
||||
|
||||
![]()
Intressant. Boken "Vi sålde våra liv" som jag tidigare gjort reklam för handlar om några av dessa personer och deras erfarenheter.
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för tipset. Det var en härlig och intressant artikel!
Ann-Kristin |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() Senast redigerad av epiros den 2005-10-09 klockan 11:51. |
|
|||
|
|||
![]()
Jag läste med behållning hela bilagan i morse. Det är fantastiskt att läsa om dessa mäniskor och att de verkligen flyttar tillbaka som de tänkte från början... fast de nu gått 40 år eller mer...Det är som man läser inte helt enkelt och de har ju sina barn och barnbarn kvar i Sverige..
I Kalmar där jag bodde innan hade jag för ca 8-10 år sedan en frisör, som var andra generationen grekinna, alltså född i Sverige av grekiska föräldrar. Hon hade gift sig med en andra generationens grek och de hade 2 barn också födda i i Kalmar. De bestämde sig för att flytta till Grekland till Thessalonikiområdet där deras släktingar bodde fast ingen av dem själva bott där.....Inte helt lätt har jag hört men det har ändå gått så bra att de stannat kvar och kvinnan arbetar som frisör i egen salong. Modigt att våga! |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Håller med fullständigt. Bra artikel och känner igen allt ifrån mina föräldrars liv. |
|
|||
|
|||
![]()
Eva L: Vad är det för bok du rekommenderar? Blev nyfiken... Författare?
// Lenada |
|
|||
|
|||
![]()
Författaren heter Andreas Hadjoudes. Boken är utgiven på askild & Kärnekulls förlag och har ISBN 91-7008-912-4
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för tipset! Ska kolla om jag kan hitta den nå´nstans.
/ Lenada |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det var intressant läsning..Mvh Ann |
![]() |
|
|