|
|||
|
|||
Vad ska man åka?
Har börjat planera lite för nästa års resetripp. Först var jag helt inne på Samos. Det verkar vara ett trevligt mål. Nu har jag tittat på lite annat....Skiathos, det var en flygvärdinna som sa det var sååå mysigt. Ok, kanske det. Men sen har jag blivit lite intresserad av Leftkas, Zakynthos. Nu virrar jag mest runt o jämför. Skulle vara hur tacksam som helst för lite mysiga tips. Jag är en stor vän av Kreta men det är ju kul att se lite annat också. Kreta finns ju alltid kvar.
Hoppas på svar //Karin |
|
||||
|
||||
Sv: Vad ska man åka?
Är det bara charteröar som intressear dig eller kan du åka på egen hand då ökar alternativen enormt?
Eva |
|
|||
|
|||
Citat:
Hälsningar Klick som bara äääääälskar Skiathos |
|
|||
|
|||
Tack för svar. Jag är både lite feg o lat när det gäller att resa på egen hand. Charter är smidigt men jag förstår att det begränsar urvalet av en massa mysiga öar. Kanske i framtiden! Skiathos lockar faktiskt. Gillar fina badstränder, mysiga matställen o gränder. Det tål att tänkas på. Ska boka inom det närmaste.
// Karin (älskar Kreta) |
|
|||
|
|||
Jag igen....nu är jag mest inne på att resa till Lefkas. Är det ett bra val för oss 40+. Gillar att göra utflykter, äta massor av god mat och slappa en o annan dag på stranden? Tycker det verkar vara en fin ö.Skulle bli glad om nån ville berätta lite mer.
// Karin |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Re: Vad ska man åka?
Citat:
Samos är en ok ö men varför inte köpa en flygstol dit och sedan besöka några andra öar t.ex Forni en liten trevlig ö. En sådan ö förutsätter att du inte enbart inriktar dig på stor charterhotell det finns inte nägra där utan du får se en småskalig semesterö. Det brukar inte vara några problem att hitta rum om du inte kommer i augusti när grekerna har semester besök gärna någon av de mindre turistorterna på¨Samos. /Jan |
|
||||
|
||||
Sv: Re: Vad ska man åka?
Jag har varit på både Lefkas och Skiathos. Båda är fina öar. Lefkas är större och har flera städer och byar. På västra kusten finns de fantastiskt vackra stränderna, som är steniga och i mitt tycke inte särskilt badvänliga. Lefkada är en "storstad" i jämförelse med Skiathos stad. Det märks på bebyggelse och trafik men inte så mycket på utbud av shopping och nöje.
På Skiathos finns det flera små gamla jordbruksbyar som aldrig vuxit till "riktiga" byar, vilket gör att en del svenskar tenderar att tycka att de inte finns. Det är med andra ord bara i Skiathos stad man kan promenera runt i gränder och på gator. Staden är däremot väldigt mysig och de gamla delarna har de mest orörda gränder jag sett någonstans. Det finns några kloster som man kan besöka och ett fint djurpensionat där man kan hjälpa till med skötseln av djuren om man vill. Men det är naturen och de fantastiska stränderna som är Skiathos verkliga sevärdheter. Sandstränderna där spelar i en egen division! De är vackra, mjuka och lagom långgrunda. |
|
||||
|
||||
Hej!
Jag har varit på Skiathos & Lefkas flera ggr, men Skiathos är bäst enligt mitt förmenande, helt klart. Det finns ju inte många öar som slår Skiathos i antal stränder. Jättefina dessutom. Dock måste jag kommentera Lefkas oxå. Om man fastnar i Nidri så missar man mycket. Stranden där duger, men inte mer. På västra sidan finns ju rena paradisstränder. Sand som jag vill ha dessutom, och mycket badvänliga. Från Agios Ioannis i norr och rakt söderut ligger sandstränderna som ett pärlband. kathisma är ju helt underbar!!!! Det är väl när man kommer nedåt Egremni och Porto Katsiki som det är lite stening, men då pratar vi ju om en strand som ligger i topp i hela Europa! Hälsar C@nny |
|
||||
|
||||
Kan skriva på att Lefkas har helt otroliga stränder, fantastiskt vackra, ja de måste vara de vackraste i hela ö-världen!! Förutom stranden i Nidri då förstås, den är typ ok. Dessutom har ju Lefkas byar att åka till, vilket väl inte Skiathos har? Har inte varit på Skiathos iofs.
//Lena*. |
|
|||
|
|||
Om jag nu väljer Skiathos. Vad skulle ni rekommndera för hotell? Jag har tittat på Aria. Ligger 200 m från stranden och 300 m till centrum. Tycker det verkar ok. Har ni något annat förslag på bra hotell. Helst ska det vara frukost. (Vi har blivit lata sen våra 4 barn har slutat fälja med oss utomlands)
// Karin |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag har bott på några hotell vid Megali Ammos-stranden. Villa Nina var riktigt bra. Ligger 1km från centrum Det har 1-rumslägeheter och dubbelrum. Ingen restaurang, endast bar. Ett minilivs ligger nära. Villa Alexis som ligger ca 1,5km från centrum var oxå mycket bra. De har 1 och 2-rumslgh samt restaurang. Utsikten är bedårande... Hälsar C@nny |
|
|