|
|||
|
|||
spanakopitta
Hej alla!
Är det någon som har ett enkelt och gott recept på Spanakopitta/spenatpaj? Helst tillsammans med fetaost. Receptet ska vara så att man kan tillaga i en långpanna och med färdig filodeg. Ska ha en stor fest i december och vill gärna göra S.då. |
|
|||
|
|||
Sv: spanakopitta
HO hoooooooo!
Någon som vet? |
|
|||
|
|||
Det finns olika resept på google lykka till
|
|
||||
|
||||
Hur går det ?
Fick du tag i ett gott , jag har ett riktigt grekiskt som är så super god. Birgitta |
|
|||
|
|||
Det går ju självklart att googla,men det är så mycket roligare genom Kalimera.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Läs din E- post så har du nu fått ett kanon gott . Birgitta |
|
|||
|
|||
PS. Birgitta...
I vänstra menyn: OM GREKLAND -> Matrecept "Här finns en liten grekisk receptbank. Vi tar gärna emot fler recept, det kan inte bli för många. Skicka dina recept till kalimera@kalimera.se" //Åke |
|
|||
|
|||
Ja, gör det Birgitta! Receptet kom som sagt i min mail och det verkar mycket smaskigt!
|
|
||||
|
||||
Jag gör så här enkelt;
filodeg på långpannan, varje lager penslas med olja koka upp spenaten och låt rinna av, blanda med riven fetaost och gör äggstannig och krydda med salt o peppar ,lite äkta kalamata vinäger i. Häll spenaten på filodegen och häll äggstanningen över. Skär pajen i bitar innan gräddningen |
|
||||
|
||||
Och så här gör jag lägger djupfryst spenat i kastrull så vattnet försvinner, lägger sedan i dill, persilja, färsklök med det gröna , en aning färsk spenat och ibland rucola och blandar sedan ner fetaost och äggstanning. Lägger 6st fillodeg i botten penslar med olja på med fylling sedan ett lager om 6 st fillodet till och lite fylling igen, och avslutar med fillodeg. "skvätt" lite vatten över och in i ugnen, lägg folie över efter ca 5 minuter. Låt vara i ugn 220 grader ca 30 min.
Mums Camilla |
|
|||
|
|||
Tack snälla ni för fina recept!!!!!
|
|
||||
|
||||
Citat:
Birgitta |
|
|||
|
|||
Pajen blev jättegod och mycket uppskattad! " Har du gjort det här SJÄLV"?????!!!!!!
Tack och en God Jul!!! |
|
||||
|
||||
Citat:
Tack tack . Nej icke jag inte har gjort den själv. Roligt att du gillade den . En arbetskamrat som är gift med en grek ( fast född i Sverige) bjöd mig en dag på jobb. Oj så god den var , sen fick jag den nerskriven . Snacka om att jag blev glad för den , sen har jag delat med mig den till mina vänner. Perfekt att frysa in i små pajbitar och ta med på jobb , som nu i kväll tänkte jag bjuda min arbetskamrat. Lite grekkänsla inför julen är aldrig helt fel. Gott om snö men solen och värmen saknar jag fruktansvärt mycket nu. Önskar tillbaka en givmild jul ! Birgitta |
|
|||
|
|||
Alltså, det var ett citat! Det var mina vänner som frågade om jag hade gjort pajen själv...
Ha en riktigt God Jul och tac än en gång! |
|
||||
|
||||
Ok ......visst är det roligt när man lyckas i köket och särskilt inför sina vänner .
Birgitta |
|
|