Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-11-18, 09:24
rebase rebase är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007
Standard Korruption

I dagens G-P läser jag med fet stil GREKLAND ALLT MER KORRUPT. Av EU länderna ligger nu Grekland i topp tillsammans med Bulgarien o Rumänien. Vidare skriver GP. Korruptionen har länge varit ett gissel i det grekiska samhället. Den omfattar allt från vardagsproblem-som att få tid hos en doktor-till storaffärer i samhällets topp.
Som turist en eller ett par veckor märker man ju inte av detta, åtminstone inte jag. Jag vill då fråga, hur upplever Ni korruptionen som bor eller vistas längre perioder i Grekland??
Svara med citat
Gammal 2009-11-18, 10:53
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Korruption

Jag får lust att svara "a´se, min to zizita´s..." . alltså snacka inte om det...
Svara med citat
Gammal 2009-11-18, 12:04
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
alltså snacka inte om det...

Varför inte ?

Hasse
Svara med citat
Gammal 2009-11-18, 12:35
Monica Ps avatar

Jag menar bara att ämnet är så stort att man blir matt bara vid tanken.
Svara med citat
Gammal 2009-11-18, 13:37

Citat:
Jag menar bara att ämnet är så stort att man blir matt bara vid tanken.
Monica P Jag tolkar Ditt svar som att det ÄR ett STORT problem........
Svara med citat
Gammal 2009-11-18, 13:45
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Heltvisst finnes det mindre trevliga inslag av korruption och mutor som ett tyvärr mera normalt inslag i Grekland. När det exempelvis gäller skolväsendet, förekommer det ett oblygt system där lärarna ser som sin rättighet att mot dryga extraavgifter ge stödundervisning på sin fritid.
De elever som ej vill ha detta "stöd" de får finna sig i att erhålla mediokra betyg även om de är högpresterande.

Rent krasst går det alltså för bättre bemedlade föräldrar att köpa bra betyg till sin avkomma.

Sak samma när det gäller byggnadslov. Då är allt möjligt om man bara har de rätta kontakterna "högt upp" i hierarkin, alternativt feta sedelbuntar.

Denna företeelse är alltför vanlig i medelhavsländerna, och bunden av traditioner årtusenden tillbaka. Nu vet jag emellertid att det pågår ett idogt arbete inom det grekiska samhället och EU för att på sikt komma tillrätta med detta trista och i grunden djupt orättvisa system.

Arne
Svara med citat
Gammal 2009-11-18, 17:08
Monica Ps avatar

Det uppmärksammades i media att Grekland har rykte om sig att ha sån grad av korruption, man använder hellre ett uttryck som jag tolkar som oklarhet, typ mörkläggning av fakta. Den nya regeringen deklarerar käckt att här kommer att bli mer "diafania", allt ska presenteras och göras tydligt, budgetprocesser och hela ekonomin, problem ska belysas, inget ska döljas.

Goda intentioner. Attraktivt förhållningssätt. Men genomförbart???
Svara med citat
Gammal 2009-11-18, 17:14
Monica Ps avatar

Men "fakelo", ett kuvert med extrapengar har varit satt i system generellt, till läkare och andra man är beroende av. Min grannfru som genomled en ryggoperation betalade en jättesumma till läkaren förutom andra kostnader. Dessutom bad hon min man om några stora och fina fiskar som hon också gav till läkaren...detta är några år sen, jag tror man har minskat på detta nu, allt helt oblygt be om fakelo.
Svara med citat
Gammal 2009-11-20, 18:11
yvonne yvonne är inte uppkopplad

Citat:
Jag får lust att svara "a´se, min to zizita´s..." . alltså snacka inte om det...

Håller fullständigt med.......blir utmattad bara av att tänka på det!!!

Yvonne
Svara med citat
Gammal 2009-11-20, 23:22
Monica Ps avatar

Vi har ju också det närbesläktade fenomenet skatte/planering/smitning/...Det pratas nu alltmer upphetsat om folk i vissa yrkeskretsar som lever på stor fot och deklarerar lägre inkomst än medelgrekson. Kolonaki är en "fin" stadsdel. Vissa kolonakibaserade läkare tar 50-100 euro för ett besök me deklarerar månadsinkomster på 500-600 euro....

Men det är inte lätt att genomdriva behövliga reformer. Bara de senaste åren har man lyckats korsgranska inkomst kontra förmögenhet och sånt. Myndigheterna har inte lyckats, helt enkelt. Nu ska granskningarna intensifieras, man undrar då genast vad händer sen?

Svarta inkomster är så vanliga att ingen ifrågasätter dem. Men det är ju lite skillnad på nivåerna för en sömmerska som gör en lagning för tio euro och en kolonakiläkare som bara för sin mottagning har råd att betala 2000 euro i månaden.
Svara med citat
Gammal 2009-12-21, 09:33

I dagens GP är det åter en artikel om Greklands besvärliga ekonomi och korruption. Även skattetjänstemän gör sig en "hacka". Jag citerar vad GP skriver.
En dag på kontoret hör min vän ett högljutt samtal från chefens kontor. Det visar sig att skattmasen är där på sin årliga visit. De träter om hans ersättning. Chefen vill ge procent på vinsten, masen vill ha ett fast belopp på 50000 EURO. Han får sina pengar och går vidare till nästa företag. Skattmasen har fått köpa sitt jobb av sin chef och så rullar det på.
Detta sagt av en andrahandskälla-men är det sant så är det ju hemskt tråkigt. Hur skall man komma till rätta med en korruption som är så "ingrodd" i systemet?
Svara med citat
Gammal 2009-12-21, 19:41
grimms avatar
grimm grimm är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009

Hej,

Ett sätt att börja är att säga sanningen,
Ett klipp ur dagens ekathimerini.com:

“Greece’s prime minister, George Papandreou, wrote a new page in the inglorious history of his nation’s public finances this week by acknowledging to his European Union peers that the Greek public sector was riddled with corruption,”

Det visar att det finns en vilja även på regeringsnivån att rensa upp i det som så lätt kallas för "träsk".
Tyvärr så, av vad jag har läst, verkar det som om allmänheten tolkar detta uttalande som ett påhopp på de statligt anställda.
Oavsett vilket, jag tror en storstädning inte skulle skada. Och inte bara Grekland skulle behöva städa ur en del skelett ur garderoben.

/Grimm, som nu börjar bli otålig, mindre än 36 timmar kvar
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:35.