|
|||
|
|||
Vart ska man åka på kreta???
Hej. Har aldrig rest förut. Nu i maj ska dottern på 9 år, och jag åka till grekland hade vi tänkt. Först tittade vi på naxos. Men vill ha det lättare utan lång färje tur. Och billigare helst. Så då har jag tittat lite på kreta, men finns ju hur många ställen som helst..
Vad vi söker är, * ganska lugnt * Fina stränder, ej för långt bort * billiga bra restauranger * vacker natur gärna Tar gärna emot tips. mvh camilla |
|
||||
|
||||
Sv: Vart ska man åka på kreta???
Kommer direkt att tänka på Georgioupoli eller Almirida. Två lugna ställen med bra resturanger och nära till fina stränder.
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Har själv inte varit på Kreta. Funderar du på Almirida så kan jag berätta att jag har goda vänner som brukar åka dit varje år i juni. De älskar det. De har haft med sig alltifrån föräldrar till kompisar, barn och barnbarn. Vad de berättar låter det som om det kanske har vad du söker?
De åker med Lanlgley. Då ingår frukost och trerätters middag. De tycker att maten är fantastiskt god!! Detta till otroligt bra pris dessutom. |
|
||||
|
||||
Georgioupoli har allt det du räknar upp, har varit där två gånger! Låååång sandstrand, många fina tavernor. Särskilt Paradise var toppen!
/Britt |
|
|||
|
|||
Georgioupoli är min absoluta favorit på kreta, har även varit i Analipsi, Hersonissos,
Rethymnon, Heraklion, Chania och Agia Marina men inget går upp mot Georgioupoli. Jättefin strand och mysig by. Chania är värt ett besök för shopping mm. Trevlig stad. |
|
|||
|
|||
Joppan här!
God fortsättning på er allihop! Länge sedan jag var här men jag fick ju se denna tråd och kunde inte hålla mig som vanligt. Då säger väl jag också GEORGIOUPOLIS SÅKLART Kram Joppan |
|
||||
|
||||
Citat:
Håller fullständigt med Joppan. Georgioupoli!!!!!!! Gott Nytt År på er alla! Lena |
|
||||
|
||||
GEORGIOUPOLIS!!!!! Helt klart!!! Er så enig med alle som skriver det. Var der i fjord, med barn og barnebarn, og alle synes det var helt topp. Flott strand, hyggelige små hoteller og tavernaer, flott natur og rolig.Vi var der midt i juli, men alikevel var det ikke fullt på stranda. Herlig!! Har vært mange steder på Kreta, men har Georgioupolis som favoritt.Den lille byen har jo alt. Drar til Agia Pelagia i sommer, men har planer om å reise tilbake til Georg. senere!!! HA EN FLOTT FERIE!!!
Hilsen en som er STOR Hellas-fan |
|
|||
|
|||
Eller Rethymno.....
|
|
|||
|
|||
Har själv aldrig varit på Kreta men min bror var där i våras i Platanias. De åkte med Ving och där de var fanns inte så många uteställen så de tyckte att det var lungt. Hade nära stranden som var av bra sand.
|
|
||||
|
||||
Hei igjen! Ser at det blir anbefalt Rethymnon. Men det er IKKE en rolig plass!!! Masse biltrafikk og masete kelnere utenfor tavernaene. Noe helt annet er Georgioupolis, som jeg har nevnt i tidligere innlegg Og mange andre ser jeg. Dere har kanskje bestilt? Hilsen en Hellasfan
|
|
||||
|
||||
Visst finns det bilar i Rethymno, det är ju en stad, en ganska livlig sådan, men helt underbar!
|
|
||||
|
||||
Er jo enig at Rethymnon er en fin by, men man kan vel ikke pastå at den er rolig, som en av kriteriene til Camilla var. En annen positiv ting med Georgioupolis når man har med barn, er at det finnes en park med et flott bassengområde som står til disposisjon til turistene. Man leier solseng akkurat som man gjør på stranda. Så da har men valgmuligheter. Og byen er så liten at selv om man har med barn ned i 3 år, kan de være med å gå over hele byen. Men selv om den er liten har den mange restauranger og butikker. Og man bor midt blant de fastboende. Vil man besøke de større byene er det ikke langt værken til Chania eller Rethymnon. Bra med buss eller taxi. Ha noen uker/mnd med drømmer om sol, strand, mousaka, feta, ouzo, gresk salat, og masse mer
|
|
|||
|
|||
Håller också på Rethymnon.
Jag har hört att det är så mycket mygg i Georgioupolis. |
|
||||
|
||||
I maj månad brukar det inte vara problem med mygg. Det kommer senare på säsongen. Men, de flesta blir hjälpta med myggmedel typ Mygga.
|
|
||||
|
||||
Vi var i Georgioupolis i juli, men vi merket ikke noe mygg, men dette kan jo vselvfølgelig være forskjellig fra år til år.
|
|
|||
|
|||
Hej, hoppas du ursäktar att jag flikar in en liten fråga.. Georgioupolis låter så bra, speciellt då man som vi planerar resa med en 3- och en 5-åring. Men hur är det i början på oktober? Är rädd att det ska vara FÖR lugnt då, alltså att en del restauranger har stängt...
Därför känns det som att Agia Marina eller Platanias kunde vara bättre alternativ... Har själv bara varit till Rethymnon och det var innan barnen. Som nån skrev så är det ju en stad och det är inte vad vi är ute efter nu... |
|
||||
|
||||
Var till Kreta - Georgoupolis i oktober 2009. Jag åkte själv med min lilla son, som då var 1 år 4 månader. Vi bodde på "Deep Blue Sea" precis vid havet, de har också en Taverna som man kan köpa fukost och annat man vill ha till billigare pris när man bokar. (www.deepblue-gr.com)
Trivdes jätte bra i den lilla byn, visst var det lungt i oktober, men så skönt. Några resturanger hade stängt, men tillräckligt många för att finna några favoriter... Härliga promenadvägar, jättemysig kaj där fiskarna kommer in på morgonen (vanligtvis åt vi mellis på fm där) och det finns en lekpark som är "gratis" i området med solstolar på gräsmatta. Havet är på andra sidan vägen bra, om man vill doppa sig. Buss går smidigt in till de större städerna, tog en tur till Chania och det är att rekomendera. Åk till Geo, det är kanon... Funderar på att åka dit i vår med hela familjen (bra då jag o sonen redan rekat lite...) / Jenny |
|
|||
|
|||
Hej jag blev oxå lite nyfiken på Geo.... och var inne och tittade på hotellet som ni bodde på och det verkade superfint, vi åker alltid chaterresor så jag har en del frågor. Hur tog ni er till hotellet, med taxi eller? vad kostade det i så fall, hur bokade ni? via nätet? hur lång tid innan? Hur var det i havet? blev det fort djup och hur var bottnen stenig eller sandig? blåser gör det ju på kreta (var i Agia Marina i juni) och det var ju dagar med badförbud hur är det här ligger det skyddat eller ? hur lång tid tog det med buss till Chania? och vad kostade det. vilka sorts butiker kan man hitta i Goe. Tacksam för svar då vi redan nu planerar nästa års tripp.
|
|
||||
|
||||
Jag ska försöka svara så gott jag minns... du vet småbarnsförälder!
Vi bokade via mailkontakt med dottern på hotellet. Ingen deponi av pengar innan - betalade allt där. Jag åkte "off season" i oktober, resmålet var egentligen stängt så det fanns ingen transfer. Åkte därför taxi mellan flygplatsen och Geo. Stranden var vi till några gånger (jag är en riktig badkruka). Vincent min son var då 1,4 år och höll sig i vattenbrynet. Jättesmidigt att göra en egen "pool" i sanden där han kunde sitta o plaska... Sand var det vill jag minnas. Jag var faktiskt inte riktigt i vattnet - jo visst doppade jag mig, men tänkte inte på om det var djupt. Troligtvis var det ganska långrunt??? Butiker på Geo... jo det var några som var stängda då vi åkte "off season". men det finns några mataffärer, souvernirbutiker med krims krams som man kan tänkas behöva om man glömt något. Typ nagelklippare, handduk, t-shirts etc. Guldsmed/smyckes butik fanns, MÅNGA tavernor, ett bageri, en pizzeria, apotek, ja det finns nog det man kan tänka sig. Annars får du åka till Chania. Priser och tider kan jag kolla hemma. Sparar kvitton och skriver dagbok... Skickar meddelande till dig sen. Kram Jenny |
|
|