|
|||
|
|||
efterrättstips??
Hej!
Ska bjuda på diverse meze i helgen och tänkte också bjuda på efterrätt. Givetvis ska den vara grek/turkinspirerad och passa in efter mezen. Alltså inget för maffigt och "tungt". Honung, yoggi, frukt och nötter i olika varianter är ju en klassiker men mottar gärna förslag på andra efterrätter! Kom med tips till mig! Hälsningar Josefin |
|
||||
|
||||
Sv: efterrättstips??
Titta gärna på våra egna recept under "om Grekland "
I vänstra kanten i det blåa fältet . Fast du kan få ett av mina som ej står med. Här kommer det ! 1 portionskål 3 olika sorters melon äkta getost valnötter sirap Varva melon med ost och nötter Ringla på med sirap Så gott och busenkelt Birgitta |
|
||||
|
||||
Såg ett recept häromdagen i någon tidning som var lite åt det här hållet.
Honungen och vaniljstången har jag själv lagt till och kanske receptet innehöll likör också. Skär apelsiner i skivor och skär bort allt vitt och hinnorna på kanten. Koka en sockerlag enl standardrecept med mindre mängd socker och blanda ner lite flytande honung, en kanelstång och innehållet från en halv vaniljstång. Häll lite mängd sockerlag över apelsinskivorna och dofta över lite extra kanel. Garnera med granatäppelkärnor. Se till att inget vitt följer med kärnorna. Servera med vaniljglass eller vispad grädde. Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
Det du skriver låter precis som mitt favoritkäk när jag är i Grekland. Men i Grekland är ju inget kul väder just nu så jag åker hellre till dig. Härlig meze och just sådan dessert som du beskriver är ju oslagbart. Tycker du inte att man blir mätt tillräckligt på det så kan man möjligen komplettera med en LITEN baklava och en god kopp kaffe (gärna grekiskt men det är inte så lätt att fixa här hemma så vanligt kaffe duger ju också). DRÖMKÄK!!! Skicka vägbeskrivning så kommer jag som ett skott. / Mats |
|
|||
|
|||
Evas recept låter urgott, jag har fantiserat om någon rätt med just apelsiner, men inte hittat "rätt melodi", så detta skall testas!
|
|
||||
|
||||
Vad gott det låter!
Har gjort något liknande den apelsinsalladen. Vad fint med granatäpplekärnor Passar väldigt bra att göra nu till jul dessutom! Tack för tipsen. Har tyvärr inget eget bra tips att komma med, men min favorit är nog grekisk honung med nötter i, ringlat över vaniljglass. Senast redigerad av Vilma den 2009-11-19 klockan 23:54. |
|
|||
|
|||
jag gör äppelpaj med smuldeg, men gör bara en halv sats smuldeg, och blandar i smuldegen hakade nötter... gräddar som vanligt, till det serveras det grädde som jag har "varvat" med total yogurt
|
|
|