|
|||
|
|||
Grekland, men vart ?
Hej!
Jag har varit i Grekland en gång tidigare och det var år 2008 på ön Thassos. Riktigt trevligt var det. Nu har jag och min familj bestämt oss för att åka igen sommaren 2010 i början av augusti. Vi planerar att vara där 14 dagar. Nu är vårat lilla problem att vi inte vet vart vi ska åka. Min mor och far älskar Grekland och har varit på Rhodos, Lefkas och Thassos tidigare. De vill gärna åka till något ställe de aldrig har varit på. Vi är 4 familjemedlemmar och vi vill bo på ett litet boende där man kan sköta sig själv. Gärna ett litet typiskt Greklands lägenhet. De ska inte vara mer än 1 km till strand eller stad. Det vi ska göra på resan är att sola & bada. Vi är inte ute efter att åka runt och kolla på landsbygden o.s.v. det får gärna vara en långgrund strand. Är det några Greklands experter som har några tips ? |
|
||||
|
||||
Sv: Grekland, men vart ?
Pigadia på Karpathos skulle kanske passa er. Trevlig liten stad med en lång strand som börjar i utkanten av stan. Många olika restauranger att välja på.
Eller Lassi på Kefalonia ( nära till en ganska stor stad, Argostoli) och flera fina stränder. Kreta är ju också ett säkert kort om man vill ha både strand och stad, tex. Rethymnon eller Chania. Naxos stad verkar också jättefint, även om jag inte varit där själv ännu. Lycka till med planeringen! Katitzi |
|
||||
|
||||
Just nu finns det billiga flygstolar till Rhodos med Norwegian. Runt 2000 per person tur och retur. Sen finns det flera sköna öar i närheten. Symi, Tilos eller Nissyros. Eller varför inte Kos och Kalymnos?
|
|
||||
|
||||
Citat:
PANAKAKIS |
|
||||
|
||||
Hej!
Jag håller med övriga gällande Kefalonia och Lassi. - Nära till det du efterfrågar. När det gäller Karpathos så är stranden riktigt dålig i Pigadia. Stenigt o j-igt större delen av stranden, och ner i vattnet. Som Panakakis säger är ju Lefkos att föredra om det är ok med ett litet och lugnt ställe. Kan man tänka sig ett ännu mindre och lugnare ställe så kan man ju bo i Amopi, som har en jättefin strand. Annars så kan jag rekommendera Skiathos om ni inte väljer Kefalonia. Bor man ex.vis i Megali Ammos, strax utanför stan, så har man allt på gångavstånd. Sen finns det ju lättillgängliga bussar som trafikerar stränderna mycket frekvent. Vidare så är ju Naxos att rekommendera. Kanonfina stränder. De som ligger i Naxos stad är något sämre, men väljer man boende i ex Agia Anna m.fl byar, så är stränderna helt underbara. Nackdelen är dock transfern med båt (oftast från Santorini). Hälsar C@nny |
|
|||
|
|||
Alla har ju sina favoriter, men att välja Halkidikihalvön på norra delen är det kompletta paradiset! Pefkohori eller Hanioti är underbara byar för semester och Pefkohori inte helt dött ens på vintern. Turistshopping, nöjespark och kul för barn, nöjen och god mat med 50 mil (!!!) stränder. Bara välja, stenigt eller vit, fin sand alá mamma mia! Vill du ha "riktig" shopping åker du till Thessaloniki som är en underbar storstad vid havet! Uteliv och shopping med lättåtkomlig stadskärna!
Lätt och billigt att ta sig med flyg till thesssaloniki och sedan buss ut till halvön. Önskar er en underbar semester! Senast redigerad av Kalimera den 2009-12-08 klockan 08:11. |
|
|||
|
|||
Tack så mycket! Nu har vi något att tänka på
|
|
|||
|
|||
Hejsan!
Jag kan rekomendera Naxos Hotell Anixis Han har både ett hotell i Naxsos stad och lägenheter strax söder om . Men en Lång fin strand 5 MINUTER att gå. Även gångavstånd till Naxos stad som er en jättestor laburint. Jag garanterar att du hittar många små gator med fina restauranger sedan gäller det att hitta hem. Den finaste staden i Grekland. Sök flYgresor på flygresor.se. Lycka till. M.V.H: Kerstin |
|
|