|
||||
|
||||
Hamnars dragningskraft
Jag är säkert inte ensam om att älska hamnar. En psykolog skulle kunna mumla i veckovis om orsakerna...
... och jag älskar hamnar. Här på Kalymnos har vi ju en osedvanligt stor hamn, dessutom, öns hjärta, infart, utfart, trygghet, nödvändighet. Det är alla dessa fiskebåtar. Somliga nymålade, kärleksfullt välskötta , andra skröpliga och illa medfarna. En del små , lagom för en gubbe med lina och krok. Andra enorma, avsedda för havsfiske och månaders vistelse långt hemifrån. De har namn som Agios Nikolaos eller Panormitis eller Katerina. De stora båtarna är bredbukade och fullastade med föremål som jag bara kan gissa vad de ska användas till. Jag promenerar så ofta jag kan längs de olika kajerna och tittar på båtar och fiskare. Kalymnos har den största fiskebåtsflottan i Grekland, kanske i Medelhavet. Nån dag ska jag räkna alla båtarna. Det är alla fritidsbåtar: Gummibåtar i alla storlekar, segelbåtar (oftast utländska), turistturbåtar som på sommaren går dagsturer härikring, men nu på vintern ligger i hamn eller på varvet för översyn. Det är kustbevakningens gråmålade snabbgående stora och små. I dagarna har de fullt upp med att beskydda fiskebåtarna från turkiska konkurrenter kring ön Imia där fisken Tsipoura går till. Det har hettat till några gånger här, man beskyller turkarna för att sabotera nät och bära sig aggressivt åt. Det finns väl ingen möjlighet att markera gränsen helt tillförlitligt. Dom borde kunna komma överens om att fiska varannan dag eller nåt... Annat som hamnpolisen gör: räddar flyktingar som vippas i havet av turkiska samvetslösa smugglare. Så har vi de snabba båtarna som åker till Mastichari och hämtar folk. Kalymnos Star ska få en tvilling och Kalymnos Dolphin är såld till Hydra och har blivit omdöpt till Freedom. Det är fraktbåtar och pråmar med lyftkranar, olika arbetsbåtar. Så är det linjebåtarna. Vi gillar Diagoras, stor och fin, den går till Rodos och Pireus och är populär hos Kalymnosborna, snabb och trygg. Det har varit sån turbulens i den här branchen senaste åren. En kväll i hamnen när Diagoras kommer: Folk samlas i god tid, man gillar att se båten komma in. Ankaret fälls med ett rasslande, majestätiskt vänder den baken till, de små bollarna med lina slängs ut, grabbar rusar och tar emot och drar upp de tunga linorna som förankrar båten vid stålpollarna, bryggan fälls ner och alla rusar av och på, folk ropar och kramas och hejar, det är bråttom ...bilar körs av , lastbilar och hamntruckar lastar av och på, det är intensivt...så i ett svep dras bryggan upp och Diagoras sveper ut i mörkret igen... Och så är det Nisse, Nisos Kalymnos. Hamnen betyder oerhört mycket för oss här på ön. |
|
|||
|
|||
Sv: Hamnars dragningskraft
Precis!
Vi har ingen hamn i Plakias, men när vi luffade runt lite bland öarna får några år sedan så var det alltid fascinerande att dels vara en del av hamnlivet när man kom till en ny ö, eller när man lämnade den och dels som åskådare. Pireus har naturligtvis alltid en egen "hörna" i vårt hjärta. Den, i alla avseenden, sunkiga tavernan ute på hörnet på piren, nästan rakt i "rumpan" på färjorna, och med alla dieselosande bussar och bilar som rundade den, är ändå alltid ett nödvändigt måste! Oavsett om man kommer från Atens flygplats med buss eller tunnelbana eller, som jag gjorde med bil (flyttlasset från Sverige) förra hösten, så är en Amstel just på den tavernan starten på äventyret En annan favorit är att börja kvällen med Ouzo Meze på något café i hamnen på Poros. Då kollar man in sista båtarna till och från Pireus vid 20-tiden. Kollar att de kommer och går som de skall, kollar vem som kliver av och på..... Sen kan man lugnt gå vidare och välja bland någon av de många utmärkta tavernorna inne bland smågatorna. Åh, nu blir man så där lite nostalgisk igen, jag skulle kunna räkna upp många öar där vi bott med hamnen i sikte från rummet. Men det får bli en annan gång Bosse |
|
||||
|
||||
Nu fick du längtan till Kalymnos och slå till igen Monica
Riitta |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
|
|
|||
|
|||
Citat:
Claes och jag lägger en stor del av tiden på semestern att kolla folklivet då båtarna kommer...det hör till semestern. Tack Monica för din beskrivning. Lissi |
|
||||
|
||||
Om Nisse kan jag säga att den går sina turer, men jag vet inte hur det ligger till med det ekonomiska. Har inte haft tid att kolla lokalTV den här veckan...julfest i tjejklubben, kö på banken, lite hit-och-dit-stök...
|
|
||||
|
||||
Tack för en mycket målande beskrivning, Monica. Det kändes nästan som att vara där..
|
|
||||
|
||||
Monica P, din beskrivning av när linjebåten lägger till i hamnen på Kalymnos påminner om när Waxholmsbåtarna lägger till på öarna i Stockholms skärgård!
Åtminstonde i min barndom, då var halva ön där för att titta och ta emot. Folk kom och åkte, varor till butiken lastas av, folk hämtar varor som levereras och så kom post och tidningar förstås! På midsommarafton var hela ön nere på lövad brygga och hurrade när 15-båten kom in! Ja det var tider det! Katitzi |
|
|||
|
|||
Hej Monica tack för dina trevliga inlägg o. God jul skall också på julfest här på Kreta ikväll m Sv. Grek. för. Jag är också hamnoman .En liten historia :bodde på Tilos för några år sedan 50 m fr Kajen vaknade en natt o. trodde det var jordbävning nej det var en stor färja som backade in till o slog full fram.Strålkastare fullt m folk bilar truckar 20 min senare becksvart inte en själ i sikte bara att somna om. GOD JUL
|
|
||||
|
||||
Vi är många som gillar hamnar och allt man kan se, det händer ju alltid något i en hamn.
Under våra många resor har vi sett hamnarna/färjorna som slutet på en etapp och början på nästa. Tid för lite vila, lite mat, lite rörelse. Det har blivit många under åren! Göteborg-Fredrikshavn Varberg-Grenå Helsingborg-Helsingör Landskrona-Köpenhamn Ystad-Swinouce Rödby-Puttgarden Gedser-Travemünde Gedser-Warnemünde Trieste-Patras Venedig-Patras Ancona-Patras Bari-Patras Brindisi-Patras Pireus-Kalymnos Facinerande att stå uppe på något däck och titta ner på lastbilarna och deras skickliga chaufförer, det var centimeterutrymme många gånger. God Jul ! |
|
|||
|
|||
Jag har aldrig tänkt så på hamnar även om jag gillar att vara där och gå längs stränder och bryggor och titta på båtar som kommer och går. Min man som är sjöofficer har ett helt annat förhållande till hamnar än jag som är en riktig landkrabba. Att se hamnar som ett avslut och en början på något nytt är en tanke som jag tar med och funderar lite mer omkring.
|
|
||||
|
||||
Jeg føler også den samme tiltrekningskraft til havner. Vi bodde to uker på Hotel Samos, i Samos by for et par år siden, med panoramautsikt over havnen fra balkongen vår.
Jeg kunne sitte timer om ettermiddagen med en bok på balkongen, uten å få lest en side, fordi jeg måtte følge med båttrafikken. Det var fascinerende å se hvor elegant mannskapene manøvrerte de store båtene til og fra kai, men man kunne også etter hvert se at det var store forskjeller. Jeg fant aldri helt ut om forskjellene i manøvreringen skyldtes dyktigheten hos de forskjellige mannskaper, eller om propeller og annet utstyr på båten var avgjørende, men jeg brukte i alle fall mye tid på å fundere på det. Ren avslapping! I tillegg til de store båtene kom og gikk båtene med turister til/fra Tyrkia, fiskebåter gikk ut og inn i havnen, kystvakten hadde stasjon like foran hotellet, så det ble travelt for en stakkar som skulle prøve å følge med på alt. |
|
||||
|
||||
Precis så gör jag också. Tur att det finns fler med samma konstiga intresse.
|
|
|||
|
|||
Här är en till med samma "konstiga" intresse. Fast vi verkar vara rätt många så det är kanske inte så konstigt ändå.
Brukar tillbringa mycket av semestern i hamnar. En speciell känsla tyckte jag det var i Fournis hamn när båten kom o gick, nått mer ostrukturerat får man nog leta efter. Längtan har verkligen slagit till ordentilgt nu. Inger |
|
|